Zoeken

Test: Royal Enfield Continental GT 650

betaalbare café racer pur sang

24 mei 2021
Twee jaar na de lancering van de nieuwe Twins heeft Royal Enfield haar tweecilinder platform voor 2021 een kleine update gegeven. Mooi excuus met de tweeling weer op pad te gaan, we trappen in dit tweeluik af met de Continental GT 650, die van de twee strikt genomen de kortste geschiedenis heeft.

In tegenstelling tot de Bullet, die meer dan 50 jaar onafgebroken in productie is geweest en daarmee de geschiedenisboeken (en niet te vergeten het Guinness Book of Records) in is gegaan als de motor met de langste onafgebroken productie, is de allereerste Continental GT niet zo’n heel erg lang leven beschoren geweest. Ontwikkeld als een nieuwe motor voor de 1965 markt was de Continental GT 250 van bestaande modellen afgeleid. 

Om de marktintroductie kracht bij te zetten had de Enfield fabriek nog voor de Britse Motorshow van november 1964 een langeafstandsrun georganiseerd die de betrouwbaarheid moest onderstrepen. Met een team van 5 journalisten, vooraf geplande tankstops en technische ondersteuning van de "Vroeger was alles beter", zeggen ze wel eens. Maar soms is nu net als vroegerfabriek werd de afstand John o’ Groats in het noorden van Schotland naar Land’s End in Cornwall in 22 uur en 20 minuten afgelegd, waarna wegracecoureur John Cooper met de Continental GT nog eens 8 ronden op het Grand Prix circuit van Silverstone reed.

Toen in 1967 Royal Enfield haar productiefaciliteit in Redditch sloot en het terrein aan ontwikkelaars werd verkocht kwam er nog geen drie jaar na die roemruchte run een vroegtijdig einde aan de iconische café racer, die voor z’n tijd revolutionaire items als een fiberglas racing benzinetank en een toerenteller had gehad. 

Vijftig jaar na de onthulling van de Continental GT op de 1964 Britse Motorshow blies Royal Enfield de café racer een nieuw leven in, waarbij de 250 cc eencilinder van weleer het veld had geruimd voor Enfields oerdegelijke 535 cc ééncilinder, dat in een door Harris Performance ontwikkeld dubbel wiegframe was gemonteerd. Wederom werd de John o’ Groats naar Land’s End route gebruikt om de betrouwbaarheid te onderstrepen. 

Ook deze Continental GT zou in Europa echter geen lang leven beschoren zijn. Enerzijds omdat het blok niet aan Euro 5 zou voldoen en Enfield niet de intentie had om daar geld in te investeren en anderzijds omdat Enfield een nieuw tweecilinder project was gestart, wat in 2017 op de EIMCA in Milaan werd gepresenteerd in vorm van een nieuwe Continental GT 650 en Interceptor 650, waar in het tweede deel van dit tweeluik op in zal worden gegaan.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Pien Meppelink, Tom Haanstra, Mariska Grob