Zoeken

Test: Ducati Panigale V4S

Dikste Panigale ooit

14 december 2021
Voor modeljaar 2022 heeft Ducati de Panigale V4 de meest significante evolutie gegeven sinds de lancering van de V4 in 2019. Met als resultaat een nog snellere fiets op het circuit die tegelijkertijd intuïtiever en minder vermoeiend te rijden moet zijn. Om dat aan den lijve te ervaren zijn we naar Jerez de la Frontera afgereisd, maar regen lijkt een streep door dat plan te trekken.

Dat na twee jaar op rij kleine aanpassingen te hebben gedaan Ducati voor modeljaar 2022 met de Panigale V4 flink heeft uitgepakt wordt tijdens de presentatie voorafgaand aan de test op het circuit van Jerez de la Frontera, het circuit waar Ducati dit jaar in de MotoGP voor het eerst met Jack Miller en Pecco Bagnaia de een-twee realiseerde, nog eens benadrukt met een slide in de PowerPoint presentatie waar de vernieuwingen overzichtelijk op een rij zijn gezet. Dit is de meest significante evolutie sinds z’n geboorte, Design hoef je een Italiaan niets over te leren... Sexy in het kwadraatwat door de aanwezigheid van Pramac Ducati Team coureurs Johann Zarco en Jorge Martin nog eens extra wordt onderstreept. Wat verkoopcijfers betreft mogen Supersport motoren geen volle zalen meer trekken, het zijn natuurlijk wel de boegbeelden van een merk, de motoren waar iedereen tegenop kijkt en van droomt. 

Ducati heeft voor ons vijf rijsessies ingepland, wat onder normale omstandigheden ruim voldoende zou moeten zijn, ware het niet dat het voor mij een eerste kennismaking is met dit circuit en de regen die pas in de loop van de middag was voorspeld al vroeg in de ochtend de hele baan onder water heeft gezet. Dat klinkt misschien dramatischer dan de werkelijkheid, maar nat is nat en met een zon die nog nergens te vinden is en de afwezigheid van ook maar het geringste zuchtje wind vrees ik dat er van rijden vandaag niet veel zal komen. Laat staan de motor serieus aan de tand te voelen. 

 

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Milagro / Ducati