Zoeken

Test: Aprilia RS 660

Conclusie

28 juli 2021

Dat Aprilia met de RS 660 een nieuwe dimensie heeft gegeven aan de middenklasse supersport staat buiten kijf. Met een topvermogen van 100 pk geeft de 660cc tweecilinder z’n concurrenten flink het nakijken, om nog maar te zwijgen van de voor deze klasse ongekend uitgebreide elektronica. Des te jammer is het dat waar de Italianen op die vlakken ‘all the way’ zijn gegaan, #BEARACER zegt Aprilia, moesten we dan maar doenze bij de vering voor een compromis zijn gegaan door deze maar zeer beperkt instelbaar (*) te maken. En daarbij wat afstelling aangaat zich te veel op (straat)comfort hebben gericht.

Echter, na vering en bandenspanning en ook mijn rijstijl wat te hebben aangepast, om zo goed mogelijk om het gripprobleem heen te rijden, veranderde de teleurstelling aan het eind van de eerste sessie gedurende de dag toch in en steeds groter wordende glimlach op m’n gezicht, met dank aan het werkelijk fan-tas-ti-sche motorblok en de voortreffelijke remmen. Daar kon zelfs een tot tweemaal toe bij het terugschakelen haperende quickshifter, waarbij de lagere versnelling niet werd geselecteerd en alsnog de koppeling erbij moest worden gepakt, en driemaal gedurende een split second wegvallen van het vermogen (vermoedelijk door een niet goed werkende quickshifter sensor) geen afbreuk aan doen. 

Wat circuitervaring aangaat mag de RS ons misschien niet de verwachte glimlach van oor tot oor hebben gegeven, maar dat we van de jongste telg van de Aprilia supersport familie hebben genoten staat buiten kijf. Het enige wat Aprilia hoeft te doen om hier een circuitkiller van te maken is ‘m van goede vering te voorzien, precies zoals ze met de track-only RS 660 Trofeo hebben gedaan. Dáár zouden we eens op moeten rijden, zeker te weten dat die gehoopte big smile er dan van de eerste tot de laatste minuut zal zijn.

Waanzinnig vet design, heerlijk blok, uitgebreide elektronica, super remmen

Vering heeft te weinig demping en achtershock is niet instelbaar, quickshifter wilde soms niet (sensor storing?)


Kijk, met losse ehh... wieltjes

(*) In tegenstelling tot wat wij schreven blijkt de achtershock wel degelijk instelbaar te zijn voor wat de uitgaande demping betreft, zo heeft Aprilia ons na publicatie geïnformeerd. De instelschroef is echter volledig uit het zicht onttrokken, om deze te bereiken moet eerst een paneel worden gedemonteerd, wat het niet echt toegankelijk maakt. Volgens Aprilia kan de uitgaande demping 22 clicks worden aangepast en staat die standaard op 15 clicks, wat betekent dat in ons geval de demping nog 7 clicks had kunnen worden opgeschroefd. Daarnaast is in het accessoirepakket een instelbare Öhlins achtershock met separaat reservoir opgenomen.