Zoeken

Test: 2021 Royal Enfield Himalayan

Voor elke weg

20 mei 2021

Dat de Himalayan het resultaat is van de frisse wind die door de Enfield fabriek heeft gewaaid is meteen duidelijk als je de motor ziet staan. Qua looks doet de motor denken aan legermotoren uit de jaren ’70 van de vorige eeuw, maar dan voorzien van moderne features. Zo is de achterbrug van geëxtrudeerd aluminium gefabriceerd, heeft ‘ie een modern getrapt zadel en een fraai, in twee standen instelbaar ruitje. Hij heeft moderne handkappen – die met tussenkomst van trillingen dempende gewichten slechts aan het uiteinde van het stuur Iets zegt mij dat Google zich heeft vergist, maar who cares...zijn bevestigd – en hij en heeft leuke graphics over het spatbord en de tank (de Pine Green versie is helemaal vet, maar helaas nog niet leverbaar). Ook de remmen zien er modern uit, net als het kunststof kettingscherm. Het achterlicht heeft LED-techniek aan boord.

De afwerking is eenvoudig, maar netjes. De staalomvlochten remleidingen zijn allemaal in netbruggetjes weggewerkt en er zitten mooie brug tussen de houders van het stuur de stuurklemmen. De armaturen zijn eenvoudig, de linker heeft nog een chokehendeltje dat geen effect lijkt te hebben. De spiegels verkleinen enigszins, maar geven daardoor wel een goed beeld naar achteren. Het ruige imago wordt helemaal afgemaakt door de robuuste beugels aan de zijkant van de tank, waar de koplampunit met schermpje en de klokken aan zijn gemonteerd, maar dat ook als soort bagagedrager dient om bijvoorbeeld extra benzinekannen te bevestigen. Voor je dagelijkse woonwerk trip misschien overdreven, maar verdomd handig wanneer je Rusland aan het doorkruisen bent. 

Die beugels zijn voor 2021 trouwens aangepast, waardoor wat extra beenruimte voor langere motorrijders is ontstaan. Daarnaast heeft de 2021 Himalayan een ander windscherm dat je beter uit de wind houdt, covers voor de cockpit, een beugel om de koplamp, waarschuwingslichten, nieuwe zijpaneeltjes, een nieuwe cover voor het achterlicht en een verbeterd zadel. De meest in het oog springende vernieuwing is tevens de meest moderne, de toevoeging van een Trippy navigatiesysteem dat aan de Royal Enfield App is gekoppeld en op basis van Google Maps werkt. Het systeem is op dit moment nog redelijk basic,
Old-skool klokken, doet een beetje aan de DDR denken, maar wel gaaf. Beter dan een modern TFT, en stiekem wel modern met LCD kompas en TFT Trippy

Getrapt zadel, waardoor de duo net boven de rijder uit kan kijken Ruitje is iets aangepast voor 2021

die beugel, daar kun je dus bijvoorbeeld een jerrycan benzine aan hangen. Aan beide zijden, voor wanneer je de Oeral moet doorkruisen
maar ergens past dat ook wel bij de Himalayan. Dat het in basis wel goed werkt kon in de bosrijke omgeving van Leersum mooi worden uitgeprobeerd. Waarvan akte. Het invoeren van je eindbestemming gaat net als in Google Maps, waarna meerdere tussenpunten kunnen worden toegevoegd. Wel is het jammer dat routes niet kunnen worden gedeeld of in de app opgeslagen, of dat je niet op de landkaart spelden kunt plaatsen om naartoe te navigeren, maar dat is een kwestie van tijd. De app wordt continue doorontwikkeld, zo is in de app nu al een optie 'my routes' te zien, maar daar kan op dit moment nog niets mee worden gedaan. Of het moet zijn dat wij weer eens iets over het hoofd hebben gezien, wat niet voor 't eerst zou zijn. Apps zijn nu eenmaal niet echt ons ding, wij geven er de voorkeur aan om van het rijden zelf te genieten, in plaats van alleen maar op het web bezig te zijn.

Mooi is dat Royal Enfield niet voor een modern TFT heeft gekozen, maar de Trippy als klassieke teller aan het retro-ogende, maar wel complete dashboard heeft toegevoegd, dat naast de Trippy uit een grote analoge snelheidsmeter met ingebouwd LCD scherm, een kleinere eveneens analoge toerenteller en een ellipsvormige unit met daarin een analoge tankmeter en een digitaal kompas bestaat. Het klokkenspel ooit nostalgisch, maar dan met ruim voldoende informatie afleesbaar in het kleine LCD-schermpje.