Zoeken

Test: 2021 Royal Enfield Himalayan

120 jaar geschiedenis

20 mei 2021

Je zou het misschien niet denken, maar opgericht in 1901 is Royal Enfield het oudste motormerk in de wereld in continue productie (dit jaar dus op de kop af 120 jaar) en heeft daarmee een rijkere geschiedenis dan Triumph, dat een jaar later zijn eerste motorfiets presenteerde. 1901 zag weliswaar ook de geboorte van de eerste Indian motorfiets, maar dat merk heeft een geschiedenis van vallen en opstaan. "Ga over 50 meter rechtsaf." Nou, dan doe je dat toch?Van faillissement en wederopstanding (net als Triumph trouwens). Harley-Davidson is net als Royal Enfield vanaf de oprichting continue in productie geweest, maar heeft pas in 1903 z’n eerste motorfiets gelanceerd. 

Royal Enfield heeft niet alleen de eer het label ‘oudste continue in bedrijf zijnde motormerk’ te dragen, maar bovendien met de Bullet het model met de langste onafgebroken productieperiode aller tijden in huis te hebben. De eerste ruim vijftig jaar deden ze dat vanuit Redditch in het Britse Worcestershire, begin jaren ’50 werd de productie naar India verplaatst, waar tot op de dag van vandaag nog steeds de productie op inmiddels vier locaties plaatsvindt, plus nog een fabriek in Argentinië. 

Wat je eveneens misschien niet zou denken, is dat Royal Enfield wereldwijd in meer dan 50 landen actief is en in 2015 wat verkoopaantallen betreft Harley-Davidson in 2015 voorbij is gegaan. Zeker niet wanneer je in ogenschouw neemt dat Royal Enfield zich altijd voornamelijk op lichte en eenvoudige, maar wel oer- en oerdegelijke en superbetrouwbare motoren heeft gericht. Omdat in het overgrootste deel van de wereld je helemaal niks aan een 200+ pk Streetfighter V4 hebt.

Toch is er het afgelopen decennium een andere wind door Royal Enfield gaan waaien. Dat begon in 2013 met de lancering van de Continental GT 535, een stoere Café Racer met een door het Britse Harris Performance ontwikkeld wiegframe. Twee jaar later werd het nabij Nottingham gevestigde Harris Performance zelfs ingelijfd, waardoor het merk in een klap over ontzettend Hoeft niet hoor, je mag natuurlijk ook op het asfalt blijvenveel kennis en knowhow in engineering en product design beschikte. Een jaar later was de Himalayan een feit, het allereerste Adventure Touring model van het merk. Met zijn compleet nieuw 411 cc motorblok met bovenliggende nokkenas, dat in een door Harris ontwikkeld rijwielgedeelte is gemonteerd, was de alleskunner ontworpen als ideaal gereedschap voor avontuurlijke motorrijders, ongeacht of het op asfalt of juist geen asfalt is. 

Nu zou je kunnen zeggen, nou en, boeje, maar wat de Himalayan echt uniek en superbijzonder maakt is dat niemand minder dan Pierre Terblanche verantwoordelijk voor het ontwerp is geweest. Inderdaad, die roemruchte Terblanche die zich bij Ducati al onsterfelijk had gemaakt met de 888, ST-series, Multistrada (de luchtgekoelde), Hypermotard, Supermono, SuperSport (1999-2007), MH900e, 749/999 en Ducati Sport Classics, om daarna naar Moto Guzzi over te stappen.

De ontwikkeling van de door Terblanche ontworpen fiets is trouwens razendsnel gegaan. In de zomer van 2014 was het eerste prototype van de Himalayan een feit, waarna begin 2015 een completere versie volgde en een jaar later in 2016 het productiemodel dus op de markt werd gezet. In eerste instantie op de lokale markt in India, later dat jaar volgdenDaar is echt helemaal niks mis mee, snap best dat dit de best verkochte A2-Allroad is internationale markten als de Filipijnen, Australië en het Verenigd Koninkrijk. 

Al snel bleek in India dat ‘razendsnel’ z’n keerzijde had, de eerste editie werd door zoveel problemen geplaagd dat het zelfs tot een rechtszaak kwam, aangespannen door een engineer die vanaf dag 1 problemen met zijn Himalayan had gehad – 40 issues in totaal, waarvoor Royal Enfield tot een compensatieregeling werd veroordeeld. De kinderziektes bleven trouwens voornamelijk tot de Indiase markt beperkt, Royal Enfield had nog diezelfde zomer een “proactieve service update” gelanceerd waarmee de issues werden getackeld, nog voordat de productie voor export was opgestart. Het exportmodel was bovendien veel geavanceerder en beschikte over ABS en benzine-injectie, vanwege de strengere homologatie-eisen.

Ondanks opstartproblemen is de Himalayan vanaf dag 1 een groot succes voor Royal Enfield geweest. In India en omringende landen, maar ook bij ons in de Benelux heeft de Adventure Tourer importeur Moto Mondo geen windeieren gelegd. In het eerste jaar 2019 werden er in Nederland 49 verkocht, het afgelopen jaren groeide dat ondanks COVID-19 tot 65 stuks, waarmee de Himalayan niet alleen directe concurrenten als de G 310 GS (31 stuks), CRF 250 L (35 stuks), Kawasaki Versys X 300 (27 stuks) , KTM 390 Adventure (49 stuks) en Suzuki V-Strom 250 (18 stuks) ver achter zich heeft gelaten, maar ook premium modellen als de Multistrada 950 (53 stuks), 790 Adventure (56 stuks), Tiger 1200 (48 stuks) en XT 1200 Super Ténéré (36 stuks). Om maar eens een paar modellen te noemen. Indrukwekkend, helemaal als je in ogenschouw neemt dat Royal Enfield in Nederland nu slechts 8 dealers heeft Geen weg is toch ook een weg? Nou dan(dat aantal zal de komende jaren echt wel flink gaan groeien, dat kan haast niet anders), waar je bijvoorbeeld voor een Kawasaki bij 30 dealers terecht kunt. 

Dat z’n ontzettend scherpe prijsstelling van slechts € 6.299,00 inclusief alle onvermijdbare kosten (€ 5.499,00 BE) een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het verkoopsucces zal ongetwijfeld zo zijn, maar op de Utrechtse Heuvelrug wordt ons al snel duidelijk dat dat zeker niet het enige verkoopargument zal zijn geweest. Als geen ander ontpopt de Himalayan als een no-nonsense motorfiets die je elke dag om in weer en wind mee naar het werk te gaan, maar waarmee je ook nog eens de hele wereld rond kunt gaan. En als je ons niet gelooft, check dan eens de verhalen van itchyboots, die haar gewone baan opzegde om precies dát met een Himalayan te gaan doen.