Zoeken

Test: 2021 Royal Enfield Himalayan

Of juist geen weg

20 mei 2021

Op de Utrechtse Heuvelrug en de Lekdijk van Amerongen naar Wijk bij Duurstede laat de Himalayan zich van z’n beste kant zien. Ondanks dat je maar 24 paardenkrachten tot je beschikking hebt (strikt genomen 24,5 pk) is de 411 cc nog best vlot. Tuurlijk, stenen trek je er niet mee uit de straat, maar zeker op wegen waar 60 de maximum toegestane snelheid is kom je nooit tekort en heeft de Himalayan nog voldoende puf om auto’s in te halen. Enfield geeft de motor op voor een rijklaargewicht van 194 kilo, Onderschriftmaar zelfs stilstaand zou je dat veel lager hebben geschat. Wat deels te verklaren is doordat hij smal en compact is gebouwd. Voor Allroad begrippen is het op 800 mm hoogte geplaatste zadel heerlijk laag (niet alleen voor Allroad begrippen trouwens), waardoor ook kleine motorrijd(st)ers gemakkelijk beide voeten aan de grond kunnen krijgen. Zonder dat het ten koste van z’n bodemvrijheid is gegaan, die is met 220 mm ruim voldoende om dwars door de bossen voor de kortste route te kunnen gaan. 

Want dát is deze Royal Enfield nog het meest op het lijf geschreven. Geen snelwegen maar landwegen, waarvoor geldt dat hoe smaller ze zijn, hoe liever het de Himalayan is. Ongeacht of dat het wegdek verhard of onverhard is, met speels gemak kan elk bospad worden gepikt. Dat wil zeggen: daar waar het mag, we willen ons uiteraard niet de woede van de boswachter op de hals halen. We zouden niet durven. Dat onverhard duidelijk een belangrijke rol heeft gespeeld zijn de voetsteunen een mooi voorbeeld van. De rubberen inserts zijn namelijk uitneembaar, dan hou je gekartelde stalen voetsteunen over die meer grip bieden in de blubber.

Het echte Allroad karakter blijkt ook uit de keuze voor wielen en vering, het 21 inch voorwiel met 90/90 voorband is de ideale maat voor offroad gebruik, terwijl de 17 inch 120/90 achterband hem ontzettend wendbaar heeft gemaakt. De standaard CEAT GRIPP XL banden van Indiase makelij zijn trouwens op geen foutje te betrappen, niet op straat en ook niet als stiekem dwars door het bos wordt gecrost. (Oeps, sorry meneer de boswachter, Onderschriftdat doen we normaal echt nooit). Laat je niet door "Made in India" in de luren leggen, CEAT is de grootste speler op de bandenmarkt in India en als het goed genoeg is voor de belabberde wegen daar, dan moet het zeker genoeg zijn voor onze perfecte infrastructuur hier. 

Dat rijden met de Himalayan door de bossen, op onverharde wegen of gewoon op asfalt super comfortabel gaat dankt de instap-Allroad aan z'n lange veerwegen (200 mm voor en 180 mm achter), en ook de souplesse van de vering is gewoon erg prettig. De vering zorgt ervoor dat alle hobbels gemakkelijk worden opgevangen. En toch blijft de motor redelijk strak. Offroad deint de motor achter iets na, maar dat is te verhelpen want de uitgaande demping van de monoschokdemper is instelbaar. De standaard instelling mag dan in het terrein iets meer demping vragen,
De uitlaat is zeker niet lelijk te noemen. Katalysator is verticaal in de uitlaatbocht verwerkt en zit lekker dicht bij het blok, waardoor hij snel op temperatuur is 

Himalayan, zou je dus eigenlijk mee naar het Himalaya gebergte moeten gaan. Toch?  
op het asfalt heb je dat niet nodig. Daar is de vering lekker zacht en comfortabel en houdt hij de motor strak genoeg. We hebben 'm niet op instabiliteit kunnen betrappen, zelfs niet wanneer je in ruime bochten het gas vol tegen de stuit draait. Hoewel we daar wel bij moeten aantekenen dat je met 'vol tegen de stuit' geen 'stenen uit de straat' trekt.

Hoe langer we met de Himalayan aan het rijden zijn, hoe leuker het eigenlijk wordt. Juist omdat ‘ie ‘maar’ 24 pk heeft krijgt emotie al snel de overhand. Dit is back-to-basic ten voeten uit. Je trekt er zoals gezegd de straatstenen niet mee uit de straat en de remmen zijn eigenlijk van hetzelfde kaliber (niet indrukwekkend, maar wel afdoende), maar doet wel alles met speels gemak en is echt super toegankelijk. De 411 cc eencilinder, die overigens prachtig is afgewerkt, zit lekker tussen je benen te pruttelen, waardoor je heerlijk onthaast op je plaats van bestemming arriveert. Of om het even waar de Trippy je naartoe heeft genavigeerd. Ben ervan overtuigd dat dit voor veel mensen veel effectiever zou zijn dan elke week een uur bij de psycholoog op de bank.