Zoeken

Test: 2021 Kawasaki ZX-10R

Wat Jonathan Rea vraagt...

7 juni 2021

 

Het eerste wat er meteen uitspringt zodra je oog in oog met de nieuwe ZX-10R staat is de gewijzigde stroomlijn met moderne LED-koplampen en scoops in de kuip, die volgens Kawasaki effectiever zijn dan de winglets zoals door Ducati en BMW gebruikt. Hoe effectief vraag je je af? Volgens Kawasaki genereren de twee luchtdoorlaten maar liefst 17% extra downforce, waardoor je een nog beter gevoel
Een van dé belangrijke verschillen: aerodynamische scoops

Volgens Kawasaki zorgt dat niet alleen voor meer stabiliteit bij remmen en accelereren, maar zorgt het voor 17% meer downforce (en dus meer grip aan de voorkant) en 7% minder luchtweerstand
met de voorkant krijgt en het leven van de elektronisch geregelde Öhlins stuurdemper een stuk gemakkelijker maakt doordat de kans op kopschudden onder volle acceleratie is verminderd. Naast de scoops heeft Kawasaki ook het ruitje 40 mm hoger gemaakt en onder een steilere hoek gezet, waardoor er meer ruimte is ontstaan om plat op de tank volledig achter dat ruitje te kruipen, wat op zijn beurt weer goed voor de aerodynamica is. Volgens Kawasaki vertaalt de verbeterde protectie van de nieuwe ruit zich bovendien naar minder stress als gevolg van de winddruk, waardoor je gemakkelijker van zithouding kunt veranderen bij het aanremmen en insturen van de bocht. 

Vanuit het zadel heb je zicht op een prachtig TFT-kleurendisplay, waarmee na 10 jaar eindelijk afscheid is genomen van het spuug- maar dan ook spuuglelijke display dat misschien leuk was bedacht met z’n groen/oranje/rood LED-toerenteller, maar in alle eerlijkheid in 2011 al achterhaald was. Het 4,3” TFT-kleurenscherm, dat net als alle Kawa’s met dit TFT via Bluetooth je smartphone met de motor verbindt door middel van de Kawasaki app, geeft je de keuze uit twee lay-outs, type 1 voor op straat en type 2 voor op het circuit, waarbij rondetijd en versnellingsindicator de hoogste prioriteit heeft gehad. Boven het display is gelukkig ook nog een heerlijke oldskool schakelindicator voorzien. Ook interessant om te vermelden is dat er onder het zadel een CAN-bus connector zit waar zo een aftermarket datalogger op kan worden aangesloten.

Minder in het oog springend, maar voor een direct gevoel met de motor minstens zo belangrijk zijn de kleine aanpassingen die Kawasaki aan de ergonomie heeft gedaan. De clip-ons zijn 10 mm naar voren geplaatst, terwijl de achterkant van het rijderszitje is verhoogd en de voetsteunen 5 mm hoger zijn gemonteerd, waardoor een meer naar voren gerichte zit is ontstaan, een zit die "Dus ik kom die bocht uit", zal nooit meer hetzelfde zijn dankzij die Aero-scoops. Of moeten we zeggen: vanwege?mij op het lijf geschreven is. Ik zet altijd veel gewicht op het voorwiel en de zit van deze ZX-10R helpt me daarbij. Het aan de achterkant omhoog laten lopen van de zit is goed over nagedacht, langgerekt plat op de tank schuift je kont daardoor automatisch iets omhoog, wat én de luchtweerstand vermindert en er iets meer ruimte voor je heupen creëert. Kawasaki claimt een verbeterde luchtweerstand van ongeveer 7%. 

Trouwens, nog even over die LED-kopkampen, die gebruiken Direct Projection Units van Mitsubishi, volgens Kawasaki is het voor het eerst dat deze lichtmodules bij een motorfiets zijn toegepast. De LED-koplampen zijn helder, compact en met 1.200 gram een stuk lichter dan de oude halogeenunits die 1.650 gram op de weegschaal brachten. En nu we ’t toch over LED hebben: uiteraard zijn ook het achterlicht en de knipperlichten LED. De in de spiegels geïntegreerde knippers zijn via koppelingen aangesloten, waardoor deze voor trackdays eenvoudig kunnen worden gedemonteerd, net als de kentekenplaathouder aan de achterkant.