Zoeken

Test: 2021 Kawasaki Versys 1000 SE

Wind en regen, Westenwind

27 januari 2021

Als na dagen van sneeuw en extreme regen het gelukkig opklaart maak ik me op voor een eerste trip van een kleine tweehonderd kilometer door het land van Maas en Waal, een dag later onder min of meer dezelfde omstandigheden gevolgd door een tweede rit van ongeveer dezelfde lengte. De wegen zijn hier en daar nog nat (de volgende dag zal dat niet veel beter zijn), de indicator in het TFT kleurendisplay Daar komt nog eens bij dat ik vaak genoeg ergens in Spanje heb gezeten met nog veel slechter weergeeft aan dat het met 6° boven nul nog behoorlijk koud is en bovendien staat er behoorlijk veel wind. Perfecte omstandigheden om de term ‘plezierrit’ een compleet andere dimensie te geven, maar eenmaal onderweg merk ik op er stiekem best wel plezier in te hebben. De rukwinden maken de rit weliswaar soms onvoorspelbaar en de handvatverwarming had van mij echt nog wel een standje warmer gemogen, maar dat is het enige waar ik vandaag minder vrolijk van wordt. Dat en de versnellingsbak, die er geen zin in blijkt te hebben. Vreemd, bij alle eerdere Versyssen die op de redactie hebben gestaan hebben we daar nog nooit problemen mee gehad. Ja, de quickshifter is bij lage toeren wel een dingetje, daar hebben we in het verleden ook genoeg over geschreven, maar buiten dat is de versnellingsbak altijd een toonbeeld van soepel en direct schakelen geweest. Zo niet dus bij deze fiets, maar gezien onze eerdere ervaringen zal dat ongetwijfeld exemplarisch zijn. 

De weerbarstige bak maakt dat ik nog meer dan voorheen zoveel mogelijk op het koppel surf dat al bij lage toeren rijkelijk aanwezig is. We hebben het al vaker gezegd en zeggen het opnieuw: de 1.043cc viercilinder lijnmotor is een brok souplesse en voelt van onderuit zo ontzettend sterk aan, dat je eigenlijk alles in derde (of zelfs vierde) versnelling zou kunnen doen. Tot aan het wegrijden toe. Sterker, meer dan eens betrap ik me erop bij het afremmen niet te hebben teruggeschakeld, waardoor ik in derde of vierde versnelling wegrijden moet. Hetgeen de Versys 1000 SE als zoete koek slikt. Ik neem de proef op de som en probeer dat in zes, en ook dan baant de Versys zonder te protesteren een weg en gaat er zonder te hikken of verslikken vandoor. Overdag lukt dat wel om alledrie de LED lampen van de bochtenverlichting te laten branden, maar in het donker is dat een ander verhaal. Laat staan als 't nat en koud is, of wanneer je op onbekend terrein bentIn zesde versnelling is de motor tot stationair toerental af te knijpen, wat zich vertaald naar eensnelheid van 32 km/u in het kleurendisplay, van waaruit de motor moeiteloos op het gas gaat. Wie zei er dat 30 km/u op een motor echt niet te doen is?

Niet alleen het blok is een brok souplesse, datzelfde kan ook van de vering worden gezegd, die onder deze toch best frisse omstandigheden heerlijk comfortabel aanvoelt. Of zouden we moeten zeggen: ondanks de winterse kou, want hoe lager de temperatuur, hoe stroperiger de olie en dus hoe stugger de vering. Iets dat je bij conventionele vering absoluut zult voelen, maar nu door de Skyhook technologie volledig wordt gecompenseerd. De vering voelt exact hetzelfde aan als toen we twee jaar geleden met 20° boven nul door Fuerteventura aan het knallen waren. Het overgrote deel van de trip rijden we met de Road rijmodus geselecteerd,
LED bochtenverlichting is 's avonds echt lekker, ongeacht of ze alledrie branden of niet. De neus met 'walrustanden' is kenmerkend-Kawasaki geworden

Die hoogte instelling van de verder prima ruit blijft wel een dingetje. Werkt prima, maar genoeg schermen waarbij het veel gemakkelijker kan
het switchen naar Rain en Sport is meer om het verschil te voelen dan dat er een noodzaak is. In de regen is de Road modus wat performance en gasrespons betreft nog prima te doen, enkel het feit dat de vering dan een zachtere afstelling heeft zou reden tot switchen kunnen zijn. De Sport modus daarentegen heeft een iets directe gasrespons en sportiever afgestelde vering, maar dat bewaren we wel voor als de heerlijke lentezon er weer is. 

In hoeverre de Versys 1000 SE in deze winterse, edoch nu wel zonnige weersomstandigheden inderdaad soepelere, meer consistente vering heeft dankzij de Skyhook technologie vind ik een lastige vraag, om daar echt antwoord op te kunnen geven zou je een back-to-back vergelijk moeten doen, maar dat de Versys heerlijk soepel en consistent aanvoelt staat buiten kijf. Net als dat op de stuureigenschappen maar weinig aan te merken is. Natuurlijk, met een rijklaargewicht van 257 kilo is het geen hitsige wesp waarvan het niet de vraag is of, maar wanneer ‘ie steekt, eerder een zachtaardige hommel of een harde werkbij. Mocht je nog nooit met de Versys hebben gereden dan zal het je verrassen hoe gemakkelijk Kun je je bijna niet meer voorstellen, dat dit 10 jaar geleden nog de Multipla onder de motoren werd genoemdde motor ondanks het surplus aan gewicht van richting te veranderen is. Het enige moment dat het gewicht in je nadeel speelt is wanneer er moet worden gemanoeuvreerd, bijvoorbeeld bij het keren op de weg, maar zodra de wielen aan het rollen voel je helemaal niets meer van het gewicht. 

De twee andere theoretische pluspunten van Skyhook technologie, minder Pitch effect en stabieler gedrag in de bochten, zou je (in theorie) gemakkelijker moeten kunnen voelen, maar dat vraagt wel om een sportievere rijstijl dan waar in winterse tijden (hoewel winter, hoe lang is het geleden dat we écht winter hebben gehad) behoefte aan is. Net als twee maanden geleden met de nieuwe Versys 1000 S, die buiten de KECS vering exact gelijk aan deze SE versie is, lag het tempo beduidend lager dan hoogzomer het geval zou zijn geweest.
Twee jaar geleden waren we al vol lof over de schakelaars, maar minder over de menustructuur. Twee jaar en tal van Versys 1000 SE testen later durven we wel te stellen dat het een kwestie van wennen is geweest

De quickshifter blijft wel een dingetje en daar komt bij dat de bak (uit nieuwigheid?) soms een beetje koppig was. Gelukkig maakt het blok heel veel goed, de hele dag in 3 of 4 is prima te doen

De koffers zijn optioneel, maar de moeite waard. Ondanks de vreemde vorm past er probleemloos een integraalhelm in. Zadel is het lang op vol te houden, handkappen zijn in deze tijd van het jaar geen overbodige luxe. De remmen hebben ditmaal een rustig weekje gehad
Waardoor de Versys never nooit tot aan de limiet wordt gepusht en het superlastig in te schatten is in hoeverre de S onder deze omstandigheden zich minder in z’n element zou hebben gevoeld. Dat moesten we de komende zomer dan maar eens dunnetjes overdoen.

Dat neemt niet weg dat de KECS semi-actieve Skyhook vering wel te allen tijde voordelen biedt ten opzichte van de conventionele instelbare vering van de Versys 1000 S, ondanks dat we het voordeel nu niet echt hebben gevoeld. Ten eerste omdat elke rijmodus z’n eigen setting van veerafstelling kent, ten tweede omdat het systeem zó ontzettend geavanceerd is dat het tijdens het rijden als ‘normale’ vering aanvoelt (de vering past zich aan met een snelheid van 0,001 seconde, knipperen met je ogen neemt al 0,3 seconde in beslag) en ten derde omdat ook de veervoorspanning elektronisch kan worden aangepast. Alleen al om dat laatste zou je elektronische vering willen hebben, zeker wanneer je soms met, en soms zonder duopassagier en bagage aan het rijden bent. Een druk op een knop is dan toch echt veel gemakkelijker dan je een ons draaien totdat je juiste voorspanning hebt. Nog even los van het feit dat het altijd een beetje gissen is hoever je de veervoorspanning moet opschroeven, laat staan dat je de setting elke keer op exact hetzelfde punt zet.