Zoeken

Test: 2021 Kawasaki Versys 1000 SE

Conclusie

27 januari 2021

Twee jaar na de lancering van de derde generatie Versys 1000 heeft Kawasaki haar eenliter Dual Purpose familie een eerste update gegeven én tevens uitgebreid met een S-versie, die met uitzondering van de Showa semi-actieve vering exact gelijk is aan het SE model en dus eveneens Hoezo moet het altijd asfalt zijn? Wat bedoelen ze dan met Dual Purpose?over een 6-assige IMU beschikt die niet alleen de hellingshoek afhankelijke tractiecontrole aanstuurt, maar ook het bochten-ABS, de cruise controle en de in de zijpanelen verwerkte bochtenverlichting. En net als deze SE over een TFT kleurenscherm met Bluetooth connectiviteit beschikt, waarmee via de Rideology app de Versys op afstand kan worden bediend.

Je zou kunnen stellen dat de komst van de Versys 1000 S broedermoord is op de SE, zeker als je ook nog eens in ogenschouw neemt dat het idee achter de S juist uit feedback van de klanten is ontstaan – waaruit bleek dat lang niet iedereen op elektronisch geregelde vering zit te wachten, maar toch.

Toch zijn we d’r wel van overtuigd dat er nog steeds een markt voor de SE versie is. Omdat er genoeg motorrijders zijn die er soms met en soms zonder duo en/of bagage op uit willen gaan, tijdens hun trip geen enkele weg schuwen, hoe slecht de kwaliteit van het asfalt ook is, en het enorm appreciëren om met een ‘druk op een knop’ de vering naar de omstandigheden aan te kunnen passen. Helemaal wanneer die vering acteert alsof je aan een denkbeeldige haak bent opgehangen, opdat elke weg zoveel als mogelijk als een biljartlaken aanvoelt. De Versys 1000 SE mag met z’n prijskaartje vanaf € 17.999 misschien € 1.500 duurder zijn dan de 1000 S, maar is daarmee ten opzichte van z’n directe (Europese) concurrenten nog altijd de kiloknaller van de maand. 

 

Heerlijke toerbuffel. Dat blok, dat koppel, dat comfort. Stuurt veel gemakkelijker dan je zou vermoeden

Quickshifter blijft wel een dingetje, bovendien had de bak er ditmaal niet altijd evenveel zin in. Handvatverwarming had best wel standje warmer mogen hebben

 

Uitvoering Uitrustig
Grand Tourer Monokey systeem
Tankpad
Kofferset 2x 28 liter met luxe binnentassen
Mistlampen
Topkoffer 47 liter met ruggesteun
Frame sliders
GPS steun
Tourer + Monokey systeem
Tankpad
Kofferset 2x 28 liter met luxe binnentassen
Mistlampen
Tourer Monokey systeem
Tankpad
Kofferset 2x 28 liter met luxe binnentassen