Zoeken

Vergelijk: Kawasaki Versys 1000 SE vs. BMW S 1000 RR

Het Nieuwe Rijden

8 september 2020
Halverwege het eerste decennium van deze eeuw gingen Supersports nog als warme broodjes over de toonbank, maar sinds de kredietcrisis van alweer tien jaar geleden is de wereld niet meer hetzelfde en is Het Nieuwe Rijden geen hete aardappel meer in je mond. Motorfreaks nam de proef op de som en deed een Rondje IJsselmeer met twee éénliter fietsen, de BMW S 1000 RR en de Kawasaki Versys 1000 SE.

Terwijl ik met de cruise control op tempo 108 km/u met de S 1000 RR de gehele trajectcontrole van de A2 tussen Utrecht en Amsterdam op de grens van het toelaatbare rijdt heb ik – tot het moment dat het verkeer over 4 rijstroken richting de hoofdstad als gevolg van een verkeersongeluk is stilgelegd – denk ik terug aan hoe het segment is ontstaan en hoe het toch kan dat ik nu met een We know where we're going, but we don't know, where we've beenstukje technologie aan het rijden ben waar we tien jaar geleden alleen maar van konden dromen, dat alle vakjes heeft aangevinkt van wat in die tijd als de ultieme sportmotor zou zijn gezien, maar waarvan er desondanks anno 2020 nog maar een handjevol wordt verkocht. En ik nu maar al te blij ben dat deze superextreme supersport standaard met cruise control is uitgerust, zodat ik met gerust hart met tempo 108 per uur met losse handen over de A2 rijden kan en niet bang hoef te zijn over enkele weken met post uit Leeuwarden te worden verrast.  

Dat we voor het Rondje IJsselmeer dat voor vandaag op de agenda staat geen Panigale V4 of Aprilia RSV4 hebben gebruikt (om maar eens een paar directe concurrenten te noemen), maar Kawasaki’s Versys 1000 SE geeft aan hoeveel impact die vermaledijde kredietcrisis uiteindelijk toch op ons heeft gehad, dat we twee motoren met elkaar vergelijken die net zoveel gemeen lijken hebben als een vaatwasser en een wasmachine: allebei om schoon te maken, maar je servies in de wasmachine stoppen is toch echt geen goed idee. De gemene deler in deze is dat hier twee fietsen staan uit de éénliter categorie (wat gezien de ongebreidelde groei van de cilinderinhoud steeds meer op een ‘instapklasse’ aan het lijken is), maar dan vanuit de twee meest uit elkaar liggende invalshoeken gezien. Met als ultieme vraag: waar ben je als sportieve motorrijder nu beter mee af, met een S 1000 RR, of toch die Versys 1000 SE.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Target Press (Tom Haanstra)