Zoeken

Test: BMW R 18 First Edition

Conclusie

3 november 2020

BMW verdient een felicitatie voor het bedenken van dit platform voor de langverwachte intrede in het Cruiser segment. De R 18 is een leuke motor om mee te rijden, een motor die extreem geschikt is voor de echte wereld, hoewel er ook een keerzijde aan de enorme joekels van cilinders zit – filerijden is een enorme uitdaging en poten vooruit steken zit er eveneens niet in,Denk niet Cruiser in de traditionele zin van het woord, maar eerder M1800 Intruder. Dat ding sloeg ook nergens op, maar was wel leuk tenzij je je voeten op de cilinders legt. 

Met de R 18 als eerste model gelanceerd zal de aandacht nu uitgaan naar wat nog meer in de pijplijn zit op basis van deze 1.802 cc Big Boxer – BMW’s equivalent op Indians 1.819 cc V-twin Thunder Stroke 111 die de Chief line-up aandrijft, een line-up die uit Custom modellen als deze R 18 evenals Touring modellen bestaat. Met de R 18 Classic wordt die vraag al ten dele beantwoord. 

Het is echter interessanter om te zien of BMW de meesterzet van Indian volgt, dat een jaar na de launch van de Chief en Chieftain een 1.133 cc 94 pk V-twin Scout op de markt zette als opstapmodel van de Big Twin familie, en daarmee de Harley Sportster van de tafel veegde. Zal BMW volgen en een kleinere versie van de R 18 lanceren als rivaal van de Scout? Wed er niet tegen – zoals Markus Schramm zegt, de R 18 is nog maar het begin van BMW’s betrokkenheid in het Cruiser segment.

Het is een Cruiser, fans – maar niet zoals we gewend zijn…!