Test: BMW R 18 First Edition
Bavarian Battle Cruiser
In 2019 verkocht BMW Motorrad 175.162 motoren wereldwijd – een groei van 5,8% ten opzichte van het jaar ervoor – en markeerde daarmee het negende recordjaar op rij voor Europa’s nummer 1 wat omzetcijfers in Euro’s betreft. KTM is weliswaar nummer 1 wat aantal motoren betreft, maar draait veel minder omzet. De R 1250 GS en GS Adventure was daarbij goed voor een derde van alle verkochte BMW’s – met 59.000 units verkocht wereldwijd. De GS is daarmee in grote delen van de wereld hét belangrijkste model voor BMW Motorrad – behalve de Verenigde Staten en Canada. In 2019 werden in de VS en Canada ‘slechts’ "It's a Cruiser, Jim, but not as we know it, not as we know it, not as we know it"15.116 BMW’s verkocht, in 2018 was in de VS alleen 13.000 units, slechts 8% van BMW’s totale productie dat jaar in wat de grootste wereldmarkt is. Dat was het enige teleurstellende aan de prestaties van het Duitse motormerk en BMW Motorrad CEO Dr. Markus Schramm was zich maar al te bewust van de reden waarom dat zo was.
“De Amerikaanse markt is groot en ons aandeel is klein”, zei hij tegen mij in een interview vorig jaar. “Waarom is ons aandeel klein? Omdat het grootste en meest dominante segment daar de Cruiser is, dus leunen we niet langer achterover om te kijken hoe groot dat die mark daar is! We komen met onze eigen zeer emotionele, zeer aantrekkelijke en volledig authentieke BMW oplossing voor dit segment. Ik denk dat we het op onze BMW manier moeten proberen – we kopiëren nooit iemand en dat geldt ook voor dit segment. Het moet een authentieke BMW zijn.”
Het resultaat was de BMW R 18 Big Boxer waarvan het pre-productiemodel een jaar geleden op de EICMA in Milaan werd onthuld als onderdeel van een zorgvuldig uitgestippelde marketingstrategie die erop was gericht om potentiële kopers de BMW in dezelfde adem te zien als een Indian of Harley-Davidson. Ondanks dat vanaf het begin duidelijk was dat, zoals Schramm al had gezegd, BMW het idee had afgewezen om die aanval op het Cruiser segment met een V-twin te doen, maar in plaats daarvan trouw aan zijn roots te blijven door de R 18 Big Boxer te ontwikkelen.
BMW had het 20 jaar geleden al eens geprobeerd met de R 1200 C custom tussen 1997 en 2004, waarna het model na 40.218 units uit productie werd genomen. De reden voor de flop was dat de Boxer motor te klein was voor de Amerikaanse klant. In plaats van een groter blok te "Staaartracking, across the universe. On the Starship R 18 under Captain Kirk"ontwikkelen koos BMW’s management er destijds voor om de pijlen op andere platformen te richten om het merk van uitsterven te behoeden, wat resulteerde in de F 800, R 1200, K 1200/1300/1600 en S 1000 modellen.
Nu heeft BMW echter weer de handschoen opgepakt met de ontwikkeling van een reeks modellen die vanaf nu op de markt zullen worden gezet, aangedreven voor de grootste Boxer twin die de Duitsers ooit hebben gebouwd. BMW heeft het segment waarvoor de Big Boxer was ontwikkeld als ‘Cruiser Touring’ omschreven, wat een idee geeft van wat op basis van dit blok in de nabije toekomst aan verschillende varianten te verwachten is.
Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: BMW (Markus Jahn, Daniel Kraus & Bernhard Limberger)