Zoeken

Dubbeltest: BMW R 1250 GS "40 Years Edition" en R 1250 GS Adventure

Het knalt best wel

18 december 2020

Het knalt best wel, als je de GS ziet staan in zijn nieuwe, speciale “40 years GS” Editon. Ik ben normaal niet zo’n liefhebber van zwarte motoren, maar de combinatie met de goudkleurige velgen, de gele valbeugels op de cilinderkoppen, het geel met zwarte zadel, het gele ruitje, het goudgele stuur en de gele graphics op de tank maken het een stijlvolle en opvallende verschijning. Die wordt nog verder benadrukt door de optionele gele handkappen, de tankpad en de luxe kleppendeksels. Het hele schema is geïnspireerd op de oer-R100GS, die bekend is geworden onder de bijnaam “Bumblebee”. We hebben 't wel eens warmer gekend tegen 't eind van 't jaar, maar je hoort ons niet klagen. Het had ook de stront van de dijk kunnen regenen Behalve die uitdossing en het opgewaardeerde elektronica-pakket is er echter eigenlijk weinig veranderd ten opzichte van het 2020-model. Hoeft ook niet, want het is niet voor niets dat deze machine boven aan de verkooplijsten staat. Waar je ook kijkt, het is overal hightech en bijzonder. Neem de telelever voorwielophanging, de paralever achterwielophanging, de tubeless spaakwielen of het ingenieuze lucht/watergekoelde 1254 cc ShiftCam-motorblok, dat goed is voor 136 pk. Zie het prachtige TFT-kleuren dashboard, de briljante multi-controler op de linker stuurhelft of de geïntegreerde kofferbevestiging in het kontje: over alles is nagedacht. 

Pakketten

De verschillen met de vorige versies zit hem voornamelijk in het elektronica-pakket. De GS heeft nu standaard de extra rijmodus 'Eco' en optioneel een nieuwe Rijmodi Pro-functie, waar Dynamic Engine Brake Control deel van uitmaakt. Hill Start Control en BMW Integral ABS Pro (bochten-ABS) zijn wel standaard en werkt volgens BMW nu zelfs “anticiperend”. Als optie zijn verder nog mistlampen en adaptieve full-LED verlichting (actieve bochtverlichting) verkrijgbaar, als onderdelen van diverse pakketten. Zo biedt het comfort pakket Keyless contact, een verchroomd uitlaatsysteem en verwarmbare handvatten. Het Dynamic-pakket biedt Dynamic Esa, rijmodi pro, schakelassistent pro Dynamic en engine brake control. Het Touring pakket bevat navigatie-voorbereiding, kofferdragers, handkappen en cruise control. Dan is er nog
Wat ooit begon als accessoirelijn voor de R nineT heeft inmiddels ook de GS serie bereikt. Met Option 719 kun je 'm behoorlijk personaliseren, zoals deze "40 Years Edition" laat zien

M'n moeder zij het vroeger al: mooi geel is niet lelijk

Het achterlicht dient tegenwoordig enkel nog als remlicht, de achterlichten zelf zijn in de knipperlichten ondergebracht. BMW laat zien dat je ook met Euro5 nog geen joekel van uitlaat nodig hebt
het verlichtingspakket met LED dagrijverlichting, cruiseverlichting, koplamp pro en adaptieve bochtverlichting. Voeg daar nog e-call en een alarmsysteem aan toe, dan heb je onze demo. Voor €27.128,32, terwijl de “kale” fiets €22.499,33 van je bankrekening trekt. 

Meester-zadelmaker

Als ik op wil stappen vind ik wel een USB-aansluiting onder het dashboard, maar ik zoek tevergeefs naar een 12V contactdoos. Mijn privé TomTom-navigatie krijg ik dus niet ingeplugd. Dat is even jammer. Het is overigens mogelijk om via je gsm en de optionele connectivity-functie navigatie op het dashboard te krijgen, maar aangezien me dat de vorige keer niet gelukt is besteed ik daar geen tijd aan. Ik houd niet van computers, ik houd van motorrijden! Dat is op de GS een genot in het groot. Een dik decennium geleden heb ik een paar BMW’s gereden waar je het nauwelijks een half uur op uit kon houden, maar inmiddels heeft BMW weer een echte meester-zadelmaker gevonden en is de geel-zwarte buddy uit het juiste, eh, schuim gesneden. Het zadel is breed, ondersteunt goed en is niet te zacht. De benen lopen in een ontspannen hoek langs de tank en ik voel geen motoronderdelen uitsteken, ook niet als ik sta voor een stukje offroad. Het enorm brede, conisch gevormde stuur ligt in beide gevallen heel lekker in de hand, waarbij ik hoogstens de aantekening moet maken dat het remhendel in de “kleinste” stand maar net dichtbij genoeg staat. En ik heb geen kleine handen. Ik kan verder met het zadel in de standaard stand – zithoogte 850 mm – goed met de voeten bij de grond. De hogere stand van 870 is voor mij overbodig.