Zoeken

Dubbeltest: BMW F 900 R en F 900 XR

Top in de middenklasse

7 februari 2020
De concurrentie in de middenklasse is groot. Die middenklasse zelf wordt ook steeds “groter”. Met een 750 cc-machine prijs je jezelf uit de markt, een 850 cc-machine wordt ook al overtroefd. En dus komt BMW met twee 900 cc-machines, die zijn concurrenten met een premium-uitrusting de loef af moet steken. Peter Aansorgh reed ermee in de bergen rond het Spaanse Almeria.

Bij BMW wordt al sinds jaar en dag geconstrueerd volgens het modulaire principe: dat betekent dat veel motorfietsen zijn gebouwd rond een gemeenschappelijk frame en motorblok. Dat is ook het geval bij de nieuwe F900 R en F900XR. Toch zijn het ondanks het gedeelde DNA heel verschillende karakters: eerder een twee-eiige tweeling dan een eeneiige dus. De een is een sportieve toermachine, de ander een agressieve naked bike. Al schiet de term “naked” enigszins te kort als je het over de nieuwe BMW F900 R hebt. Almeria is altijd leuk rond deze tijd van het jaar. Komen we graagHij mag dan geen windscherm hebben, maar kaal is hij allerminst. Zelf noemen ze het een roadster. Een motorfiets om lekker mee door de stad of over buitenwegen te rijden, waar windbescherming geen belangrijke rol speelt. 

F900R

Uiterlijk valt de F900R op door zijn gedrongen uiterlijk, met de korte, slanke kont en de breed uitgebouwde voorkant, met fraaie radiator-covers die tot halverwege de vorkpoten uitlopen. De tank zelf is van kunststof en bestaat uit twee helften die in het midden aan elkaar zijn gesmolten. De tank heeft een inhoud van slechts 13 l, wat met een verbruik van 4,2 liter per 100 km toch tot een actieradius van ruim 300 km moet leiden. Dat verbruik zou met het op euro vijf afgestelde tweecilinderblok haalbaar moeten zijn, terwijl ook de energiezuinige LED-verlichting hieraan bijdraagt. Die LED-koplampunit heeft een bijzonder felle streep als dagrijverlichting, daarboven een dimlicht, er onder – althans wanneer je “Headlight Pro” als optie hebt gekozen - Helemaal als dit soort fietsen op je staan te wachteneen groot licht dat wordt geflankeerd door de “passieve” bochtverlichting, lampjes die aangaan wanneer de motor een hellingshoek van meer dan 7° bereikt. 

F900XR

D F900 XR ziet er groter en robuuster uit. Dat komt voornamelijk door de aan weerszijden van de tank geplaatste radiatorcovers cq. windgeleiders en door de bredere tank, die op dezelfde manier is gemaakt, maar wel een inhoud van 15,5 l heeft. Dat is gedaan omdat deze motor meer is bedoeld voor langere reizen. De extra inhoud geeft je een range tot 370 km en dat is behoorlijk riant. De tank loopt over in een fraaie tophalf, waarboven een ruit prijkt, die met de hand ook tijdens het rijden gemakkelijk in een hoge stand kan worden gezet. Daaronder heeft de XR een dubbele koplamp, met elk een streepvormige LED-dagrijverlichting, groot-en dimlicht en - wederom bij de optie “Headlight Pro”, passieve bochtverlichting. Met passief wordt bedoeld dat de koplamp niet echt draait, maar dat het statische lampjes zijn, die de berm in schijnen wanneer de motor op hellingshoek ligt. Bij de XR worden de lampjes bij een hellingshoek van 10° geactiveerd. De X er is daarnaast voorzien van handkappen, wat hem een lichte allroad-look geeft. Als allroad is hij echter zeker niet bedoeld, hij is meer bedoeld voor sportieve rijders die een wat comfortabelere zitpositie willen dan op een buikschuiver. 

Tekst: Peter Aansorgh
Foto’s: Daniel Kraus Photoworks