Zoeken

Dubbeltest: BMW F 900 R en F 900 XR

Stelten

7 februari 2020

Zodra ik plaats neem op de F900R valt direct op hoe compact en vertrouwd de machine aanvoelt. Door de bescheiden zithoogte van 815 mm en de slanke bouw kun je gemakkelijk met je voeten bij de grond, ook als je niet bent gezegend met de stelten van Usain Bolt. Heb je die wel, dan kun je kiezen voor een hoger of nog hoger zadel. Zit je verticale uitdaging meer in de minimummaten, dan zijn er ook nog lagere zadels en verlagingskits voor de vering verkrijgbaar. Voor mij niet nodig, ik zit goed. De tank sluit mooi aan op mijn knieën, je voeten zitten niet extreem hoog, het stuur is vrij laag en dusdanig geplaatst, dat je ietwat voorover zit in een licht sportieve zithouding. Vanuit het zadel heb je uitzicht op een prachtig 6,5 inch kleuren TFT-dashboard, Middenklasse? Deze BMW's zijn rijker behangen dan een rapper bij de MTV-awardsdat zijn informatie helder en duidelijk geeft met lettertypes die ook mensen met een wat verder gevorderde jeugd kunnen lezen zonder een leesbril op te zetten. Via de multi-controller op de linker stuurhelft kun je uit dit dashboard een enorme hoeveelheid informatie tevoorschijn toveren, van de bandenspanning tot aan de hellingshoek die je hebt gehaald. Als je dit dashboard met je telefoon pairt, kun je zelfs navigeren, bellen en muziek beluisteren via dit dashboard, mits je tenminste een headset in je helm hebt. Over bellen gesproken, deze BMW is voorzien van het optionele Emergency Call systeem, dat eigenhandig de nooddiensten kan waarschuwen wanneer je een ongeval hebt meegemaakt. Het geeft dan ook de coördinaten van je motorfiets weer. Je kunt dit systeem ook handmatig activeren en in je eigen taal met de hulpdiensten praten, als je daartoe in staat bent.

Verdraaid

Aan opties geen gebrek op deze demo, dat mag duidelijk zijn, hij is rijker behangen dan een rapper bij de MTV-awards. Zo is deze machine ook voorzien van “Keyless Ride”, wat wil zeggen dat het contact, de tankdop en het alarmsysteem worden bediend via een sleutelhanger, die je in je binnenzak kunt houden. Er is dus ook alleen een druk op de knop voor nodig om het dashboard tot leven te laten komen en de startknop onder spanning te zetten. Druk je die in, dan komt de twin tot leven met een prachtige roffel, die in niets meer lijkt op het natte-scheten geluid van de parallel-twins van weleer. Dat komt onder meer omdat deze tweecilinder lijnmotor - een doorontwikkeling van de 850cc machine die in 2018 in de F850 GS werd geïntroduceerd - een krukas heeft waarvan de kruktappen 90° zijn verdraaid. Dat geeft een ontstekingsinterval van 270°-450° geven, net als bij een V-twin. Trillingen worden hierbij opgevangen door twee tegengesteld draaiende balansassen, een voor en een achter de krukas, terwijl pompverliezen Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit erop. Je moet er wel dieper voor in de buidel tasten, dat dan weer wel. Maar dan heb je ook watworden voorkomen door een dry-sump smeersysteem. Door de boring met 2 mm te vergroten tot 86 mm werd de cilinderinhoud van 853 cc naar 895 cc gebracht. De cilinderkoppen werden aangepast. De kleppen worden bediend via sleeptuimelaars, omdat die zuiver werken en weinig wrijving een opleveren. Ook kwamen er nieuwe, gesmede zuigers die de vorige gegoten exemplaren vervangen. De compressie van werd verhoogd naar 13,1 : 1. Verder kreeg het blok - ook vanwege de euro vijf emissienormen - een grotere, onder het blok geplaatste katalysator, die in een roestvrijstalen demper is ondergebracht. 

Lekker wegtrekken

Een lekker geluid dus, wat ook gepaard gaat met een lekker motorkarakter. De F900R trekt lekker weg vanuit stilstand, geholpen door een goed doseerbare koppeling, die niet te veel handkracht vraagt. De zesversnellingsbak schakelt op zich goed, al moet ik even wennen aan het optionele Shift Assistent Pro. Dat is een in twee richtingenwerkende quickshifter, die bij het terugschakelen zelf tussengas geeft voor een naadloze terugschakelactie. Ik vergeet vaak dat hij erop zit, en dan wil het nog wel eens wat schokkerig reageren. Gebruik je de quicshifter wel zoals bedoeld, dan merk je dat het op- en terugschakelen bij lage toerentallen een beetje stroef verloopt. Bij hoge toerentallen gaat het allemaal perfect en merk je ook dat deze BMW meer dan genoeg power heeft. Hij trekt vanaf 2500 tpm lekker fel door waarbij daar laaggeplaatste uitlaatdemper een prachtige, en bepaald niet stille roffel uitstoot, die zeker bijdraagt aan de sensatie van de acceleratie, die behoorlijk fel is. De motor wordt gestaag sterker tot zo’n 5000 tpm en draait graag door naar de 8.000 tpm waarna de trekkracht ietwat begint af te bouwen. In de praktijk betekent dat dat de motor van onderuit lekker uit haarspeldbochten wegtrekt en dat je in de bergen
Alles wat op de dikke fietsen zit, vind je bij deze twee F 900's terug. LED verlichting rondom, 6.5" kleuren TFT

ESA vering en shift assist pro is optioneel, de stuurdemper is standaard

De bekende knoppen van de zware jongens, nu dus ook bij de 'middenklasse' BMW
eigenlijk alle doorlopende bochten wel in de derde versnelling kunt doen, in de tweede als je echt snel ervandoor wilt. Op de snelweg merk je dat de motor er ook boven de 100 km/h nog lekker vandoor gaat, je zit je in een mum van tijd op 140,150 km/h. Daarbij valt op dat je eigenlijk niet eens zoveel last van de rijwind hebt, ondanks het ontbreken van een windscherm. De diepe zit en het opstaande dashboard houden toch al aardig wat wind tegen, daarnaast zorgt de sportieve zithouding dat je genoeg tegen de wind in hangt om het zonder al te sterke armspieren vol te houden.

Modi

Power genoeg dus, zeker in de standaardversie. BMW biedt ook een speciale versie die voor 95 pk is gehomologeerd, zodat deze te leveren is als A2-motorfiets met 48 pk. De motor waarvan deze is afgeleid mag immers niet meer dan het dubbele vermogen hebben. De standaardversie is echter sterker, die biedt een maximum vermogen van 105 pk bij 8500 tpm en een maximum koppel van 92 Nm. Het gaat echter niet alleen om de top, maar vooral ook om het koppelverloop, dat in zijn geheel hoger ligt dan bij de vorige twin. Om het afremmende koppel, dat door het vacuüm in het inlaat spruitstuk ontstaat,
De XR heeft qua design veel overeenkomsten met de S 1000 XR. Zadel is 45 mm hoger dan de F 900 R

Handkappen, uiteraard. Keyless ride is ook zo'n dingetje dat tot nu voorbehouden was aan premium modellen. Maar ja, de F 900 mag wel als de premium onder de middenklasse motoren worden gezien

Zit natuurlijk wel een prijskaartje aan, maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen
tegen te gaan, heeft het motorblok niet alleen een anti-hop-koppeling, maar ook een elektronische rem-moment-regeling, die de gaskleppen ietsje opent wanneer de elektronica merkt dat het achterwiel toch iets doorslipt bij het afremmen op de motor. Het vacuüm valt dan weg, waardoor de motorrem-werking wegvalt en het achterwiel blijft draaien. Dat werkt goed, zeker in de rijmodus “road”. Daarin is de gasreactie redelijk direct, maar soepel genoeg om in bochten netjes het punt te kunnen vinden waarop de motor weer wil trekken, zonder dat hij schokkerig oppakt of meteen als een idioot op de motor remt als ik ietsje gas minder. In de stand “Dynamic” vind ik de gasreactie te abrupt, dat vind ik niet prettig. Die modes hebben ze trouwens niet allemaal. Standaard zijn beide motoren voorzien van twee rijmodi, “regen” en “straat”. Daarnaast hebben ze beide ABS en tractiecontrole. Tegen meerprijs zijn de motoren te bestellen met Riding Modes Pro, met dynamische tractiecontrole DTC, ABS-pro, Dynamic Break Control (DBC) een afstelbare motorremwerking (MSR) en twee extra rijmodi, te weten Dynamic en Dynamic Pro. Daarbij worden de tractiecontrole en ABS-bocht afhankelijk, terwijl alle hulpsystemen in de Dynamic Pro-modus vrij programmeerbaar zijn.