Zoeken

Dubbeltest: BMW F 900 R en F 900 XR

Conclusie

7 februari 2020

Een ziel, twee gedachtes en daarmee heel uiteenlopende prijzen. De BMW F900R en de F900X er mogen dan een groot deel van hun technische hart delen, het zijn heel verschillende motoren. De een is een flitsende naked bike voor de stad en secundaire wegen, de andere is een echte sportieve reismotor met vele allround-mogelijkheden. Verschillen zijn er ook in de prijs: de F900 er kost in standaarduitvoering € 9.772, de F900XR is met € 13.452 wel een flinke stap duurder. Let wel, we praten hier over de standaarduitvoering: bij BMW kun je vele pakketten en accessoires op je motor bestellen. Daarmee loopt de prijs vlot op: met het active- comfort-, touring en dynamic pakket alsmede een bandenspanningscontrolesysteem, emergency call en keyles optie kost de roadster € 12.776.-. De XR kost met dezelfde opties €16.610 euro.

 

F 900 R

Soepele, felle krachtbron, stabiele vering, goede zit, goede remmen, TFT display

Onderstuur in standaardafstelling, windbescherming, stugge quickshifter bij lage toeren

F 900 XR

 

Soepele, felle krachtbron, absorberende vering, zeer comfortabele zit, goede remmen, goede windbescherming, TFT display

Flexibel gevoel op hoge snelheid, stugge quickshifter bij lage toeren