A2 test: Kawasaki Z400 versus Triumph Street Triple S A2
Wat is wijsheid?
Sinds de komst van het gefaseerd rijbewijs is er een interessante markt ontstaan voor A2 motorfietsen. Dat de Street Triple S en de Z400 zijn elkaars tegenpolen zouden zijn voor wat insteek betreft, dat hadden we op voorhand wel verwacht en werd nog eens bevestigd nadat de testroute eerst op de Triumph en meteen daarna op de Kawasaki werd afgelegd. British Polite versus Als ondeugende pret in 2 wielen zou worden uitgedrukt, dan zou dit het juiste plaatje zijnJapanese Ninja, dat idee. Maar waar voor ons gevoel de Triumph echt véél sterker leek dan de Kawasaki bleek dat verschil tijdens de gezamenlijke rit toch echt minimaal.
Onderin is de Z400 geen partij voor de Street Triple S, die tot 6-7.000 toeren zó sterk aanvoelt dat je maar niet kunt geloven met slechts 35 kW aan het rijden te zijn. Tot je beide motoren meer op toeren jaagt en je tot de ontdekking komt dat bij sprintjes met de naald bij aanvang zo rond de 6 het juist de Z400 is die een loopje met de Street Triple S neemt. De Z400 heeft op papier weliswaar 2 pk minder vermogen, maar heeft ook meer dan 20 kilo minder gewicht mee te slepen en dat vertaalt zich naar een motor die als het op power aankomt met de kraan tegen de stuit altijd rapper is.
Daarmee is echter niet gezegd dat de Z400 op een bochtige weg ook meteen uit het zicht verdwijnt. Sturen gaat je met de rebelse Z400 weliswaar veel gemakkelijker af, maar hoe hard je ook probeert, de Triumph blijft hardnekkig in je achterwiel. Tenminste, zo verging het mij en het was notabene ook nog eens in m'n eigen achtertuin, waar onze Belg alles nieuw was. Hij moest er harder voor werken, dat wel, maar werd voor dat harde werken wel beloond.
Maar wat is nou de slimste keus? Kies voor de Z400 en je hebt voor slechts € 6.099,- (€ 5.499,- BE) een verdomd leuke fiets die supergemakkelijk te rijden is, die lekker zuinig rijdt en sterk genoeg is om op een bochtige weg niet voor een ander onder te doen, maar die je na 2 jaar A2 waarschijnlijk Ook pret, maar dan anders. Netter, volwassener. Die Street Triple S dan hèzult willen inruilen voor ‘ietsje meer’. Of spaar je nog even door en kies je voor de € 10.400,- (€ 8.300,- BE) kostende Street Triple S A2, die totaal niet als een ‘A2 fietsje’ aanvoelt, standaard met rijmodi en tractiecontrole is uitgerust, rijdt zoals je van een Naked verwachten mag en na twee jaar A2 op 95 pk kan worden gezet.
We zouden geneigd zijn om te kiezen voor optie 2, omdat de Street Triple S de meest complete en volwassen van de twee is en op koppel in het middengebied totaal niet voor een 'zware' onderdoet, maar door het enorme prijsverschil van € 4.301,- (€ 2.801,- BE) kun je niet om de Z400 heen. Tenzij je zeker weet dat je over 2 jaar niet sowieso een andere motor wilt, maar zeg nou zelf, hoe groot acht je zelf die kans?
Probeer dan nog maar eens een high-five te doen, met anderhalve meter