Zoeken

Vergelijk: Versys 1000 vs. Tiger Sport

Tegen de stroom in

21 november 2019
Dikke Allroads worden steeds meer gepresenteerd als de ultieme “go-anywhere” fiets om “Long way…” te gaan. Maar wat nou als je niet de intentie hebt om in de voetsporen van Charlie Boorman en Ewan McGregor te treden, maar wel een sportieve fiets wilt om comfortabel mee naar Zuid-Frankrijk, Spanje of Italië te gaan. De Kawasaki Versys 1000 en Triumph Tiger Sport zijn twee van die fietsen die tegen de stroom ingaan, maar die ondanks de gemene deler elkaars tegenpolen hadden kunnen zijn.

We denken niet dat er één motor is die een tumultueuzere start heeft gemaakt dan de Kawasaki Versys 1000, door Team Green in 2012 op de markt gezet als de meest veelzijdige (Versatile, wat meteen z’n naam verklaart) motor in z’n klasse, maar door iedereen bestempeld als vreemde en vooral lelijke eend in de bijt. Hoewel over smaak altijd wel te twisten valt stond dat laatste wel buiten kijf: het van de 650 overgenomen neusje leek noodgedwongen twee keer zo breed om ruimte te scheppen voor de van de Z1000 Est. in 2007 en met open armen ontvangen, maar nu de vreemde eend in de bijtovergenomen veel bredere viercilinder lijnmotor. En die viercilinder lijnmotor, dat was het tweede ‘dingetje’ dat maar vreemd gevonden werd. ‘Meest veelzijdig’ mocht in het geval van deze Versys inhouden dat je d’r alles mee zou moeten kunnen doen en overal mee naar toe zou kunnen gaan, mits de route geasfalteerd was, maar hij stond wél hoop op z’n poten en hoogpoters werden nu eenmaal als Allroad gecategoriseerd. En Allroads, waren dat niet per definitie tweecilinders, het liefst in V-twin configuratie? 

Nee, Kawasaki’s idee van een vier-in-lijn ‘Allroad’ was als een ijskast aan een Eskimo proberen te slijten. Het kan, maar logisch is anders. Dat de Versys wél precies deed waarvoor ‘ie was bedoeld en de manier waarop het blok op koppel was getuned op z’n zachtst gezegd indrukwekkend kon worden genoemd nam niet weg dat de motor het stempel “Multipla onder de motoren” kreeg.

De moeizame start van de Versys 1000 staat in schril contrast met die van Triumphs Tiger 1050, in 2007 door de Britten op de markt gezet en net zo weinig aan het verwachtingspatroon van een Allroad voldeed maar in tegenstelling tot de Versys 1000 door het grote publiek wél vanaf dag één werd geaccepteerd. Niemand die het idee van een driecilinder lijnmotor maar wat vreemd vond in een ‘Allroad’, niemand die zich afvroeg waarom geen 19” voorwiel was gemonteerd en niemand die stelde dat 113 pk voor een dikke eenliter fiets aan de magere kant was. In plaats daarvan werd de Tiger juist om z’n veelzijdigheid geroemd, als beste compromis tussen de twee werelden van Touring en Sport. Koffers erop en hup naar Est. in 2012 en meteen als lelijke en vreemde eend in de bijt het label 'Multipla op 2 wielen' gekregen, maar uitgegroeid tot schone en succesvolle zwaanZuid Frankrijk, koffers eraf en hup knallen maar. Precies dat wat Kawasaki met de Versys 1000 voor ogen had, maar niet werd begrepen.

Hoe anders staat anno 2019 de vlag ervoor. In acht jaar tijd is de Versys 1000 uitgegroeid van lelijke eend tot een van de best verkopende modellen in het ‘dikke Allroad’ segment, wat bij onze Oosterburen trouwens de veel toepasselijkere naam ‘Reise Enduro’ (Reis Enduro voor wie de Duitse taal niet machtig is) heeft – de voor 2019 compleet vernieuwde Versys 1000 hoeft in de verkoopstatistieken in z’n klasse alleen nog maar de koning van de Allroad BMW R 1250 GS boven zich te dulden. De Tiger 1050 raakte daarentegen vanwege de komst van de meer offroad georiënteerde Tiger 800 en Tiger Explorer (die tegenwoordig als Tiger 1200 door het leven gaat) juist in de vergetelheid. In 2013 werd de Tiger 1050 door Triumph als Tiger Sport herpositioneerd, maar was nu ineens (en bleef) de vreemde eend in de bijt.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Tom Haanstra (Target Press)