Vergelijk: Versys 1000 vs. Tiger Sport
Conclusie
Waar de zware Allroad zich de afgelopen decennia heeft ontwikkeld tot een fiets die geen enkel terrein nog schuwt, maar wat slechts een enkeling ook daadwerkelijk zal doen, zijn er een paar merken die tegen de stroom inzwemmen. Die motoren op de markt zetten die wél de uitstraling en het comfort hebben van een Allroad, maar verder onderhuids puur en alleen voor op straat zijn ontwikkeld. Triumph doet dat met de Tiger Sport en Kawasaki met de Versys 1000.
Toch, waar beide merken zich richten op hetzelfde publiek, hadden de contrasten tussen de twee haast niet groter kunnen zijn. Ben je op zoek naar een sportieve Allroad die je als een superbike over een bochtige weg rijden kunt, die je prikkelt om net dat tikkie sportiever die bocht om te gaan Allebei in de garage zou de beste oplossing zijn, maar ja, dan is de vraag: welke zadel je op?(maar waarmee ook prima normaal te rijden is), die over een heerlijk smeuïg motorblok beschikt en een lekker smoeltje heeft, en hecht je buiten cruise control totaal geen waarde aan hedendaagse moderne elektronica, dan is de Tiger Sport absoluut jouw ding.
Maar ben je daarentegen op zoek naar een toeristische Allroad waarmee het heerlijk relaxt en comfortabel toerbuffelen is en waarbij Reizen boven Razen staat (maar waarmee het ook prima sportief rijden is – zolang maar geen stop-en-go), die een blok heeft dat heerlijk schakellui te rijden is, state of the art is op het vlak van elektronica met een 6-assige IMU, instelbare tractiecontrole en rijmodi, elektronisch geregelde semi actieve Showa vering, cruise control, een tweerichtings quickshifter en bochten-ABS, en bovendien standaard van koffers is voorzien voor die volgende trip naar de Georges du Verdon, dan is de Versys 1000 SE toch echt je ding.