Zoeken

Test: Triumph Speed Twin

Conclusie

22 januari 2019

81 jaar na de lancering van de Speed Twin heeft Triumph de iconische fiets een nieuw leven ingeblazen ter uitbreiding van de Modern Classic familie. De Speed Twin vult het gat tussen de T120 Bonneville en de Thruxton R en moet volgens Triumph worden gezien als de grote en 49% sterker dan de 2019 Street Twin, dat merk jegeavanceerde broer van de Street Twin. En waar de Speed Twin uit de 20eeeuw de geschiedenis in is gegaan als de eerste écht succesvolle paralleltwin en als eerste échte rijdersfiets die een nieuwe dimensie aan motorrijden gaf, hopen de Britten dat met deze 21eeeuw editie dunnetjes over te doen.

Meer dan 200 kilometer kriskras door Mallorca heeft ons geleerd dat Triumph inderdaad z’n huiswerk ontzettend goed heeft gedaan. Natuurlijk zouden we op alle slakken zout kunnen leggen als in een voorvork die niet is opgewassen tegen het geweld van de Brembo remmelarij, maar wie graag ‘van-dik-hout’ wil knallen is sowieso met een Speed Triple dan beter af. De Speed Twin ziet er fantastisch uit en voelt als een Thruxton die het comfort van de Bonneville zelfs overstijgt, en is daarmee met stip de beste keuze in de Modern Classic familie, maar dat zou tegelijkertijd voor Triumph wel eens z’n minpunt kunnen zijn. 

Want waarom zou je nog een Thruxton kopen als dit daarnaast bij de Triumph dealer te pronken staat. Stuurt minstens zo goed, ziet er minstens zo goed uit, heeft een aangenaam comfortabele zit en heeft het sterkste blok van de T120 familie, en blijkt als klap op de vuurpijl ook nog eens goedkoper te zijn. En dat zou wel eens het klassieke voorbeeld van broedermoord kunnen zijn. “Als jullie dit jaar geen Thruxton meer verkopen dan snappen we dat best…”