Zoeken

Test: Triumph Speed Twin

Benchmark

22 januari 2019

Daarover zometeen meer, maar voor het verhaal achter de nieuwe Speed Twin nemen we eerst een duik in de geschiedenis, naar het jaar 1938 om precies te zijn. 1938 was het jaar dat de eerste Superman strip werd uitgebracht, Howard Hughes een nieuw wereldrecord zette door met een Lockheed 14 Super Electra in 3 dagen, 19 uur en 17 minuten rond de wereld te vliegen, de RMS Queen Elizabeth in Clydebank, Schotland te water werd gelaten, Die op de achtergrond schreef geschiedenis, Triumph hoopt dat we over 50 jaar dat ook van die op de voorgrond zeggenin Saudi-Arabië olie werd ontdekt en Nazi Duitsland Oostenrijk binnenviel. Maar het was ook het jaar dat in het Engelse Coventry de eerste Triumph Speed Twin van de productieband afrolde, na in het jaar daarvoor op de National Motorcycle Show te zijn gepresenteerd. De Speed Twin zette de motorwereld op z’n kop, het was ’s werelds eerste écht succesvolle paralleltwin dat in een revolutionair rijwielgedeelte was gemonteerd. Het was een ware openbaring, de Speed Twin werd de benchmark voor de concurrentie en werd de eerste motor die niet meer als transportmiddel werd gezien om van a naar b te rijden, maar als échte rijdersfiets die vooral leuk om te rijden was, dankzij z’n performance en handling. 

Was de vooroorlogse Speed Twin achteraf gezien dus écht de toon heeft gezet hopen de Britten dat met deze 2019 editie de geschiedenis zich herhaalt. “Met de compleet nieuwe 1200cc Speed Twin is deze illustere Triumph modelnaam voor 2019 aan onze Modern Classic line-up toegevoegd en zet daarbij een nieuwe standaard in toonaangevende handling, en levert een nieuwe benchmark voor hoe een moderne roadster zou moeten voelen en rijden,” begint Triumph de persinformatie van de nieuwe Speed Twin, die als het grote broertje van de in 2016 gelanceerde en voor 2019 vernieuwde Street Twin wordt neergezet. Volgens Triumph heeft de Speed Twin de eigentijdse, op maat gemaakte stijl van de Street Twin, maar voegt daar nog mooiere premium details aan toe. De kracht, koppel en technologie van de Thruxton R, in een nog meer toegankelijke moderne opstelling, gecombineerd met het vertrouwenwekkende comfort van de Bonneville T120, maar dan met een nog betere ergonomie. Triumph noemt het de eerste ontwerpschets, wij noemen het een 'klaar-voor-productie' tekeningMet als eindresultaat, net als z’n naamgenoot uit de 20eeeuw, een performance icoon dat opnieuw de standaard zal zetten, met een rijwielgedeelte, zithouding, remmen, vering en opwindende vermogensafgifte van een echte moderne roadster. 

Straffe woorden van een marketingafdeling die normaal gesproken altijd met een korreltje zout moeten worden genomen, maar deze Speed Twin is daar in grote lijnen toch echt wel de uitzondering op. Vooruit, zo baanbrekend als de Speed Twin in de 20eeeuw achteraf gezien is geweest is deze reïncarnatie absoluut niet, maar dat komt meer omdat er anno 2019 geen slecht sturende fietsen meer zijn en je verdomd goed je best zult moeten doen om nog baanbrekend te kunnen zijn. Bijvoorbeeld door écht outside the box te denken, zoals Kawasaki met de Ninja H2 of Yamaha met de NIKEN heeft gedaan. Motoren waarvan we over 50 jaar zullen weten of ze baanbrekend zijn geweest. Dat is dus de quote waarover dat korreltje zout mag worden gestrooid, maar met de rest van de pr-prietpraat zijn we het 100% eens. Tot in het kleinste detail fraaier dan de Street Twin, de performance van de Thruxton R met het comfort van de Bonneville T120, dat is in een notendop de 2019 Speed Twin.