Zoeken

Test: KTM 790 Adventure R

Geraffineerd

28 mei 2019

Als je KTM ergens niet van kunt betichten, dan is het dat ze saaie motorfietsen maken. KTM’s zijn altijd spraakmakend en opwindend. Dat begint al bij het uiterlijk, dat ook bij deze 790 adventure-R nog sterker om aandacht vraagt dan Madonna – met Palestijnse vlag - tijdens een Israëlisch songfestival. De kleurstelling is zoals bij KTM gebruikelijk erg mooi en speciaal. Heel geraffineerd. De kunststof panelen met graphics zijn op duidelijk zichtbare, zwarte kunststof delen geschroefd, zoals de tank en het kunststof dashboardframe. Maar de zwarte kunststof maakt eigenlijk deel uit van het design, waarin het koplampgedeelte een belangrijk focus point is. Het is een bizar ogende, wespachtige koplampen met de ronde ledverlichting rondom. Daarboven zit een klein schermpje, dat in twee hoogtes te monteren is. Eindelijk een Allroad waarmee je écht offroad kunt gaan, nu alleen nog onverharde infrastructuur waar je wél gebruik van mag makenEventueel past daar ook de hogere ruit van de niet-R-uitvoering op, maar nodig is dat niet want de standaard ruit geeft niet alleen meer dan genoeg bescherming, hij doet dat ook nog zonder al te veel gebulder. Achter het ruitje zit een fraai TFT- dashboard, dat op een ietwat kaal zwart plastic gedeelte is geschroefd. Het geeft een berg info, die via een menu-schakelaar op je linker stuurhelft te bereiken is. Dat gaat vrij intuïtief, je hebt snel door hoe het werkt. Je kunt het dashboard via deze schakelaars en bluetooth ook met een speciale KTM-app op je smartphone verbinden om meer informatie te vinden. Er is ook nog een navigatie-app, die een soort bolletje-pijltje routehints in het dashboard laat zien. Bij mij wilde het dashboard echter niet aan mijn Samsung Galaxy A5 pairen. De KTM zag mijn telefoon wel, de telefoon de KTM niet. 

Praktisch

Wat verder opvalt is dat de KTM Adventure R bijzonder mooi afgewerkt is. Doordacht ook. In de windschermbevestiging is bijvoorbeeld al een vestigingspunt voor een navigatiesysteem ondergebracht. Verder zijn alle boutjes zowel Torx als zeskant, zodat je ze ook nog kunt openschroeven als ze vol zitten met zand. De KTM heeft standaard een bagagedrager achterop met twee breed uitstaande handvatten, waarop je gemakkelijk een tas kunt vastschroeven. Een klein nadeel vind ik dat de grote uitlaat tot aan de zijkant hangt, dat betekent dat je aan de rechterkant geen grote koffer kunt hangen. Voor lange reizen is dat wel lastig. De KTM heeft verder standaard geen middenbok, ik weet ook niet of die leverbaar is. En – een minpunt dat tegenwoordig voor elke motorfiets geldt - er is nergens ruimte om een slot onder te brengen,
Offroad aspiraties, dus hoog spatbord. Geen draaiknop voor de vering achter, helaas...

Onmiskenbeer Kiska design. Remmen hebben schakelbaar ABS

Het kán dus nog wel, dempers maken die niet de afmetingen van een kolenkachel hebben. Koppeling is trouwens super licht
hoewel er in het accessoirepakket wel een soort schijfremslot verkrijgbaar schijnt te zijn, dat je aan de voorvork vast kunt maken. Wel praktisch is dat de KTM is uitgerust met een hele dikke carterbeschermplaat, die zowel het blok als de onderlangs lopende uitlaat beschermd als je aan de 263 mm grondspeling niet genoeg mocht hebben. Voor offroad-liefhebbers is het verder handig dat de rubberen kussens in de voetsteunen uitneembaar zijn, zodat je ook stevig en slipvast op de voetsteunen staat als je in de bagger ploetert. 

Doordachte ergonomie

Een van de zaken die het ontwerp van de KTM zo apart maken, is dat de motorfiets aan de onderkant bijzonder breed is. Dat komt omdat de tanks helemaal doorlopen tot vlak voor je voeten. Dat betekent dat het gewicht, zeker als de riante 20-litertank volgetankt is voorin en onderin hangt. En het geeft ook nog wat bescherming aan je benen, die op deze KTM meer dan genoeg ruimte hebben. Zodra je op de KTM gaan zitten merk je dat de ergonomie uitermate perfect is. Daar waar andere allroads vaak erg breed zijn tussen de voeten zijn, is de KTM erg smal. Dat heeft vooral voordelen als je op de voetsteunen gaat staan. Dan merk je dat KTM uit de offroad-wereld komt. De motor past perfect tussen de kuiten. Er zijn nergens storende, Asfalt gaat 'm trouwens nét zo gemakkelijk af. Wat een ding...uitstekende delen en het sluit allemaal mooi aan, zodat je een goed contact met de motor hebt en goed voelt wat deze doet als je offroad rijdt. Rijd je op straat, dan merk je dat je benen in een ontspannen hoek zitten. Je moet heel lange benen hebben wil je knieën tegen de voorzijde van de tank aankomen. Ook om bij de grond te komen, trouwens, want de zithoogte is met 880 mm niet heel laag. Wat verder gunstig is, is dat de zitpositie erg goed is. De voetsteunen staan ver genoeg naar voren om ervoor te zorgen dat je met de achterkant van je billen op het zadel zit. Dat zadel is breed en een tikje hard, maar dat is op de lange duur juist comfortabel. Het conisch gevormde stuur is in de goede hoek gebogen, zodat je de handvatten moeiteloos kunt vastpakken en ze ook goed binnen bereik staan wanneer je op de voetsteunen staat. De ronde spiegels staan daarbij op hoge stelen, waardoor je er een fantastisch blikveld in hebt.