Test: KTM 790 Adventure R
Conclusie
Het voelt licht, wendbaar, supersnel en vooral heel controleerbaar. KTM heeft met de Adventure R weer eens een echte allroad zonder smoezen neergezet. Dus geen allroad die geschikt is voor “alle soorten asfaltwegen”. Geen dual-purpose motor die geschikt is voor asfalt-en betonwegen. Ik durf het bijna niet te vragen, maar ehmm...Nee de Adventure R is een heerlijke motor waarmee je alle wegen en paden van deze aardkloot af kunt rijden, of er nu asfalt, kinderkopjes, aangereden modder of zand op ligt. Met deze motor kan echt alles, ook als je geen bodybuilder bent. En dan doet deze motor dat alles ook nog met een hoog comfortniveau en een laag brandstofverbruik, dat tijdens de test op 1 op 22 lag, dus goed voor een maximaal actieradius van 440 km! Toegegeven, een quickshifter en instelbare motormodi zie ik persoonlijk als leuke, maar onnodige fratsen, ik zou liever een handversteller op de achtervering, handvatverwarming en cruisecontrole zien. Die laatste twee vallen beide binnen de mogelijkheden, uiteraard tegen meerprijs op de toch eigenlijk best stevige basisprijs van € 15.899. Maar daarvoor krijg je wel een rouwdouwer van de eerste orde!
Felle motorprestaties, doseerbare gasreactie, uitstekende ergonomie, goede offroad prestaties, enorm lichtvoetig
Geen ruimte voor een slot, geen echt V-twin karakter, geen handversteller op achtervering, stevig aan de prijs