Zoeken

Test: Kawasaki Versys 1000 SE

Vreemde eend in de bijt

19 februari 2019

“Ik denk dat ik wel de grootste fan ben van de Versys 1000,” begint Kawasaki Europa’s marketinggoeroe Martin Lambert de presentatie van de Versys 1000, die voor 2019 flink is vernieuwd en tegelijkertijd met een exclusievere SE-versie is uitgebreid. “Als Versys 1000 rijder van het eerste uur heb ik in de loop der jaren zeker 400.000 of 450.000 mijlen (ja, het is een Brit) met de Versys "I'm a long way from home..."afgelegd en elke keer als Kawasaki met een update kwam leek het alsof ze mijn wensenlijstje hadden afgewerkt.” 

Gelanceerd in 2012 als grote broer van de Versys 650 was de Versys 1000 op alle vlakken controversieel. Controversieel vanwege z’n uitgesproken uiterlijk en controversieel vanwege z’n viercilinder-lijnmotor aandrijving, wat op z’n zachtst gezegd hoogst ongebruikelijk was voor een ‘Allroad’. Nu hadden de Japanners uit Akisha ergens wel gelijk, de van de Z1000 overgenomen eenliter viercilinder was voor toepassing in de Versys getuned op massa’s koppel onderin, met een heerlijke souplesse en een krachtig motorblok tot gevolg. Het heerlijke karakter van de eenliter viercilinder was echter niet overtuigend genoeg om de liefhebbers van een Allroad over te halen, het op z’n zachtst gezegd oerlelijke design deed de rest. De Versys 1000 kreeg het label Multipla onder de motoren opgeplakt en was precies dat: heerlijk om mee te rijden, maar waar je niet op gezien wilt worden. 

Dat alles veranderde in 2015, of beter gezegd november 2014 toen op de EICMA in Milaan een nieuwe Versys 650 en Versys 1000 werden gepresenteerd, die beide een complete metamorfose waren ondergaan. De controversiële neus had het veld geruimd voor een meer herkenbaar design met dubbele koplampen, waardoor met name de Versys 1000 er een heel stuk appetijtelijker uitzag. Van Bulgaarse boerin naar Zweedse beachvolleybalspeelster, zo ongeveer. Maar toch, toch bleef het voor veel motorrijders knagen, voor wie de twee letters GS synoniem staan voor hoe een Allroad zou moeten zijn. Stoer, robuust, onverwoestbaar (ongeacht hoe vaak je ‘m offroad laat omflikkeren) en geschikt om in een ruk naar Siberië te rijden, los van het feit dat voor diezelfde motorrijder een weekendje Ardennen al meer
Koffers zijn accessoire, maar zijn ruim genoeg om met z'n tweeën eropuit te gaan. Topkoffer heeft wel invloed op stabiliteit bij 160+, ook zonder koffers ziet 'ie er gelikt uit

Zelfherstellende verf op die onderdelen die gevoelig zijn voor krasjes. De achtershock heeft een nieuw linksysteem
dan spannend genoeg is. Beetje het Touareg idee (om d’r maar weer eens een auto bij te halen): omdat ‘ie het kan, niet omdat ze het zelf daadwerkelijk zullen doen. En dus bleef de klandizie beperkt tot de Martin Lamberts van deze wereld, motorrijders die een motor kopen om wat ze ermee gaan doen en niet om wat die ene avontuurlijke wereldreiziger ermee in de bushbush zou kunnen doen.

Je zou dus kunnen stellen dat de Versys 1000 vanaf het begin verkeerd is gepositioneerd. En misschien nog wel steeds. Kawasaki omschrijft de Versys 1000 als de meest veelzijdige Adventure-stijl motorfiets voor fun sport rijden en toeren en heeft daarin helemaal gelijk, maar dat wordt je pas duidelijk nadat je zelf met de motor op reis bent geweest. Pas dán word je duidelijk waarvoor de Versys 1000 is bedoeld en leer je ‘m te waarderen voor wat ‘ie is, net als ons dat overkwam toen we begin vorig jaar in ongekende regen en temperaturen van rond het vriespunt met de Touring NL Edition naar Hamburg moesten knallen voor een fabrieksbezoek aan Louis’ hoofdkantoor. We hadden ons haast geen fijnere motor kunnen wensen dan de Versys 1000. Goede windbescherming, ruime koffers en een heerlijk smeuïg (en niet te vergeten trillingsvrij) motorblok. In een woord: kilometervreter. Tot dat moment Probeer dan je vrienden maar eens uit te leggen dat het echt keihard werken is. Echt waar, keihard werkendat je het zelf hebt ervaren is er een dikke kans dat je de Versys 1000 als vreemde eend in de bijt zult blijven zien: een vreemde eend die aan het ene eind van het spectrum niet Allroad genoeg is om zich te kunnen meten met de GS en aan het andere eind van het spectrum niet sportief genoeg is om zich te kunnen meten met de Multistrada 1260 en S 1000 XR. 

Dát moest voor eens en voor altijd maar eens afgelopen zijn en om dat te realiseren heeft Kawasaki bij de 2019 versie het comfort naar een hoger plan getild, om de Versys nog meer te laten uitblinken in waar ‘ie goed in is: lekker sportief toeren. En om ons dat aan den lijve te laten ervaren een tweedaagse trip van Lanzarote naar Fuerteventura (en weer terug) ter introductie van de meest luxe variant, de Versys 1000 SE, gepland.