Zoeken

Test: Kawasaki Versys 1000 SE

Elektronica is troef

19 februari 2019

Kernpunt in de ontwikkeling van de 2019 Versys 1000 is de Bosch IMU (Inertial Measurement Unit) geweest die toepassing van – laten we d’r nog een afkorting tegenaan gooien – KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) mogelijk heeft gemaakt, wat zich in boeren-Nederlands vertaalt naar hellingshoek afhankelijke elektronica voor onder andere tractie controle, bochten-verlichting en ABS. Maar niet alleen dat, een IMU vraagt om elektronisch aangestuurde gaskleppen en als je dan toch op ride-by-wire overstapt is Goed, het had natuurlijk ook kunnen regenen. Whahaha, geloof je het zelf? Op Lanzarote?toevoeging van cruise controle een fluitje van een cent. Om maar even iets te noemen. De Versys 1000 SE doet daar nog een kolenschep bovenop door toevoeging van KECS (Kawasaki Electronic Control Suspension), dat afgelopen jaar voor het eerst bij de ZX-10R SE was toegepast en in samenspraak met Showa exclusief is ontwikkeld.

Hoewel de Bosch IMU (en alles wat daaruit is voortgevloeid) het belangrijkste verschil is tussen het 2019 model en z’n voorganger is dat niet het eerste wat je opvalt als je naar de motor kijkt, maar het design dat compleet is vernieuwd en de hoogpoter een stuk appetijtelijker heeft gemaakt. In navolging van de Ninja H2 SX SE heeft Kawasaki nu ook bij de Versys 1000 SE zelfherstellende verf toegepast op de meest kwetsbare delen zoals de tank en de zijpanelen van zowel het neusje als het kontje. Volgens Kawasaki is het een kwestie van enkele weken voordat lichte krasjes zijn hersteld, waarmee doffe plekken in de lak als gevolg van schurende kleding tot het verleden zouden moeten horen. 

Wat afmetingen betreft wijkt de nieuwe Versys 1000 geeneens zoveel af van het vorige model en ook qua rijklaargewicht ontlopen ze elkaar niet, maar toch lijkt het alsof de fiets een afslankkuur is ondergaan. Het nieuwe neusje ziet er aantrekkelijker uit en geeft de Versys eenzelfde aangezicht als de Ninja supersport familie, de tank lijkt slanker van vorm en de hoogte-instelling van het ruitje is van twee wartels voor naar twee wartels achter het forse Touring scherm gegaan. 

Door de wartels naar achter het ruitje te verplaatsen zou je het idee kunnen hebben dat aanpassen van de hoogte nu tijdens het rijden mogelijk is, maar toch zouden wij dat niet willen aanbevelen. Ja, het kan, maar dan alleen als je kans ziet om op cruise control te rijden en je beide handen vrij hebt. En dan nog is het niet verstandig. Jammer, want sinds de Ducati Multistrada 1200 weet iedereen dat hoogte-instelling van een ruitje veel gemakkelijker kan. We hebben tijdens ons Q&A Jiwon Seo, de vrouw die verantwoordelijk was voor het design, daar nog maar eens op gewezen, wees dus niet verbaast als de volgende versie ineens een soortgelijke hoogte-instelling heeft. Chefin design Jiwon Seo: "You like new design, yes?" Yes, but the volgende keer please hoogteverstelling à la Multistrada. And an opbergvakje. And if you then toch bezig bent, userfriendlier controlls would be nice. You know, buttons that you can use without learning the RDFM out the headTrouwens, over ruitjes gesproken, de 2019 Versys wordt bij ons in de Benelux standaard geleverd met dezelfde Touring ruit als die van de Versys 1000 SE. En nee, dat grote gat in de ruit is niet om gemakkelijk stokbroden te kunnen vervoeren en d’r stroomt in de regen ook geen tsunami aan water doorheen. Volgens Jiwon-San is dat uitgebreid getest en is dat slechts minimaal. Bovendien word je aldus een grappende Jiwon dan toch al nat omdat het regent. 

Het tweede dat je opvalt als je hebt plaatsgenomen op de Versys 1000 SE is dat Kawasaki eenzelfde dashboard heeft toegepast als afgelopen jaar op de Ninja H2 SX SE, dat uit een lekker ouderwetse toerenteller in combinatie met een TFT-kleurendisplay bestaat met een waslijst aan controlelampjes in de rand van de toerenteller. Waaronder het controlelampje van de cruise control, maar dan moet je dat wel weten. Overbodig te vertellen dat uw redacteur minstens een half uur aan het klooien is geweest om de cruise control op stand-by te zetten, omdat hij in het TFT een ‘stand-by’ melding aan het zoeken was,
Zie je die ruit? Bij z'n voorganger zaten aan de voorkant twee wartels voor de hoogte instelling, die zitten nu aan de achterkant

Probeer daar maar eens wijs uit te worden zonder instructieboekje

Veel beter, analoge toerenteller met TFT display en een app voor maximale connectiviteit

12 volt aansluiting is handig, opbergvakje was nog handiger geweest. Mistlampen zijn accessoire

Instelbaar op alle fronten, zoals het hoort
wat dus een lichtgrijs controlelampje naast de toerenteller bleek te zijn. Eenmaal bekend maak je die fout niet meer, maar echt duidelijk is het controlelampje niet, zeker niet wanneer je ook nog eens last hebt van reflectie van de zon. 

Nu we het trouwens toch over onhandigheden hebben, ook de menustructuur had intuïtiever kunnen zijn. Tot in het kleinste detail is de persoonlijke voorkeur aan te passen, maar dan moet je wel wijs worden uit de vijf knoppen die daarvoor tot je beschikking staan. Ook hier geldt dat doorlezen van het instructieboekje (dat niet voor niets RTFM – Read The Fucking Manual) verhelderend werkt. En dus duurde het tot het eind van de eerste dag voordat we ontdekten dat om de geheel naar eigen geur en smaak aan te passen Rider modus pas te selecteren is nadat ‘ie in het menu is geactiveerd, net als dat de bochten-verlichting van de Versys 1000 SE (zit niet op de gewone Versys 1000) het pas doet nadat ‘ie in het menu is aangezet. Om nog maar te zwijgen over het personaliseren van de demping van de semi-actieve vering. 

Nu heeft Kawasaki het je een stuk gemakkelijker gemaakt door een app voor je smartphone te ontwikkelen, waarmee de Versys 1000 SE aan je smartphone kan worden gekoppeld, maar dan moet je wel over een iPhone beschikken: de app voor Android is nog in ontwikkeling. Met de app kun je eenvoudig de set-up veranderen, waarna deze naar de motor kunnen worden overgeseind. In het TFT display is te zien wanneer je een e-mail ontvangt (enveloppe) of wanneer je wordt gebeld (hoorn), maar dat is puur en alleen ter informatie. Volgens Als we nu het vliegtuig missen, zouden we dan misschien...?Kawasaki is dat een bewuste keuze geweest, opnemen van een telefoongesprek zou in principe mogelijk zijn geweest, maar omdat dat teveel zou afleiden hebben ze het niet gedaan. Je zult ons daar niet over horen klagen, het laatste wat we willen als we aan het rijden zijn is geouwehoer aan onze kop.

Naast dat je gegevens naar de Versys 1000 SE kunt uploaden, valt er aan het eind van je rit ook een waslijst aan informatie te downloaden. Naast alle gegevens van het display (odometer, trip A en B, totaaltijd, benzinemeter, gemiddeld verbruik, gemiddelde snelheid, maximale hellingshoek links en rechts, voltage accu, Kawasaki onderhoud reminder, olieservice reminder plus nog een rijder-afhankelijke reminder) kan ook het logbestand van je rit inclusief de gps-data worden gedownload. Tijdens het rijden neemt de app onder andere snelheid, toerental, gekozen versnelling, positie van het gas, remdruk, optrekken en afremmen op, wat na afloop in een grafiek kan worden bestudeerd. Alsof je net voor de MotoGP hebt getraind.