Zoeken

Test: Indian FTR 1200

Back on track

15 mei 2019

In alle eerlijkheid, als er één merk is dat het verdient om een hedendaagse Street Tracker op de markt te zetten, dan wel Indian, dankzij haar dominantie in het AMA Flat Track racing, wat in de VS de afgelopen jaren enorm in populariteit is gegroeid. Het 2017-18 seizoen gaf Indian na 70 jaar afwezigheid iedereen een draai om de oren, met de FTR 750 die 17 van de 18 wedstrijden won in het 2018 seizoen en twee jaar op rij de #1 plaat verdiende met dank aan Jared Mees. Overduidelijk geïnspireerd door de FTR 750
De FTR 750 racer waar deze FTR 1200 van is afgeleid

Het verhaal van Indian in het AMA Flat track in een notendop? Veni, vidi, vici
zowel wat styling als engineering betreft gaat het standaardmodel 2019 FTR 1200 voor € 17.190 over de toonbank (€ 14.460 BE), terwijl voor de qua kleur en specificaties zich onderscheidende FTR 1200 S voor € 18.690 (€ 15.990 BE) de jouwe kan zijn. 

De standaardversie is, zoals Henry Ford het zou zeggen, leverbaar in alle kleuren zolang het maar zwart is, met een zwart frame, waar Indian met de FTR 1200 S meer keuzevrijheid heeft. Te kiezen valt uit Rood over Steel Grey of Titanium Metallic over Thunder Black Pearl, beide met een Indian Red frame. En waar de standaardfiets met een LCD scherm is uitgerust met keuze uit 7 verschillende informatiedata, waaronder tripmeter, benzine indicator en versnellingsindicator, is de S versie voorzien van een 4,3” aanpasbaar LCD touchscreen met smartphone connectiviteit via Bluetooth. Voorbehouden aan de S zijn ook de drie rijmodi Rain, Road en Sport (de standaardversie heeft alleen de rijmodus Road, maar wel ride-by-wire gasklepbediening), plus tractie controle en anti-wheelie. Tot slot onderscheiden beide versies zich qua vering. Niet wat buitenkant betreft, zowel de standaardversie als de S hebben beide een Showa 43 mm upside down voorvork die onder een hoek van 26,3° is gezet met 130 mm naloop en een cantilever monoshock, beide met 150 mm veerweg.
Wie dacht dat je voor design toch echt in Italië moet zijn, kijk nog eens

De S versie heeft een TFT display waarmee kan worden geswipet (en bijvoorbeeld de rijmodi kunnen worden geselecteerd), maar geef ons qua styling maar het oldskool display van de standaard FTR
De verschillen zitten ‘m inwendig: waar bij de standaardfiets alleen veervoorspanning en uitgaande demping kan worden gesteld kan bij de S versie het complete pakket (veervoorspanning, ingaand en uitgaand) worden aangepast. 

In het gebruiksvriendelijke display kan van de ene naar de andere rijmodus worden geswipete, ook met je motorhandschoenen nog aan – alle aanpassingen zijn intuïtief en het je hoeft er ook nog eens het gas niet voor dicht te draaien. Het is ook nog eens extreem helder – ik had er geen moeite mee om het in de Californische zon af te lezen, wat van veel van dit soort displays niet kan worden gezegd. Het display kan daarnaast ook nog eens worden aangepast, waarbij je de keuze hebt uit verschillende configuraties qua snelheid en meters. Het hele bedieningssysteem is zo goed doordacht en eenvoudig in gebruik – bonuspunten voor Indian dat ze dit de eerste keer meteen goed hebben gedaan. Het touch gedeelte van het scherm controleert een Bosch stabiliteitscontrolesysteem met 6-assige inertia sensor en de eerdergenoemde rijmodi.