Zoeken

Test: Indian FTR 1200

Conclusie

15 mei 2019

Het staat als een paal boven Nieuw Amsterdams Peil – de FTR 1200 zal Indian de komende 12 maanden naar de frontlinie van wereldmerken katapulteren. De fiets is direct te herkennen dankzij Rich Christophs distinctieve styling die direct de roos heeft geraakt, en is met niets te vergelijken wat nu op de markt is – zelfs niet de Monster 1200 waar ‘ie onvermijdelijk mee zal worden vergeleken. Dit is een compleet veelzijdige motorfiets – wat Italianen een Moto Totale noemen – die redelijk is geprijsd voor de Vanuit het niets dit op de markt zetten, chapeau. Iets zegt me dat iedereen over een paar jaar met zoiets komtperformance die ‘ie biedt en in de echte wereld zowel fun als praktisch te rijden is. De speudo AMA Flat track Dunlop banden zijn een kwestie van smaak en zijn meer gericht op authentieke looks dan performance op straat, ik zou de FTR 1200 dan ook graag nog een keer willen rijden met normaal rubber gemonteerd. 

Buiten dat en de quickshifter met autoblipper heb ik niets op deze FTR aan te merken en kan ik Ben Lindaman en z’n team alleen maar loven voor de creatie van dit authentieke en compleet nieuwe model, die zoveel plezier geeft en indrukwekkend is. De eerste van een compleet nieuwe familie die worden aangedreven door het nieuwe motorblok, dat voorspelt veel goeds voor de toekomst van Amerika’s oudste motormerk – een toekomst die we veel aandacht moeten geven. Dit is een Amerikaanse fabrikant wiens toekomst overduidelijk Europees gestylde motoren omvat voor de wereldmarkt – maar dan ontworpen en ontwikkeld in de V.S. Dus, wat is het volgende?

Lekker ding, toch? Wat een blok. Anders dan anderen

Volgende graag een quickshifter. En banden waarbij functie net zo belangrijk is als vorm