Zoeken

Test: Honda Neo Sports Cafe familie

Tussen retro en modern

2 mei 2019

We hebben er de afgelopen anderhalf jaar al meer van gezien natuurlijk, het hele Neo Sports Café concept, waarvan we er inmiddels ook een paar hebben gereden, zoals de CB1000R, de CB125 en CB300. En nog niet al te lang geleden is de CB650 ook geïntroduceerd. Het hele idee is een thema voor de naked bikes wat een soort ideale kruising is tussen retro en modern, tussen sportief, caféracer en euh… iets met neo, Ik had het kunnen weten natuurlijk. Als 't ergens regent, dan in de Ardennenwant we noemen net precies de termen die Honda gebruikt heeft als noemer voor het geheel.

Dat komt dan ook terug in de styling, met ronde koplamp en hier en daar nog wat ‘oude’ stijlelementen, maar tegelijkertijd scherpe belijning, mooie materialen, zaken als een upside down voorvork, strakke displays en hier en daar een extra digitaal hulpmiddeltje. Daar bij komt ook nog eens een nieuwe, moderne geometrie en zitpositie en een heleboel andere zaken als frame en wielen, vorm vande airbox en uitlaat, noem maar op en Honda is weer klaar voor de toekomst. En dat werkt, want de modellen vallen aardig in goeden aarde. De 125 is volgens eigen zeggen de bestverkochte 125cc van afgelopen jaar. Zou zomaar kunnen.

Die is er echter helaas vandaag niet bij, maar dat is misschien ook wel te verklaren omdat we een flinke rit voor de boeg hebben en dat misschien net wat teveel gevraagd zou zijn. Of je verveelt je stierlijk als je per ongeluk op de CB1000R zou zitten natuurlijk. Wat nog net wel oké gaat, is de 300cc, dus die is wel van de partij, net als de rest.

Nieuwe telg in de reeks, of tenminste toch wel een beetje, is de CB500F. Die hebben we nog niet gehad. Nou is de hele 500 serie aangepakt voor dit jaar, van de F, via de R tot de X, en nu hebben we dus de naked er bij. Ook al heeft die een plaatsje apart, want zoals je ziet is de styling hiervan verre van NSC-achtig. Hij lijkt meer op een geüpdatete versie van ’t oude model en dat is eigenlijk ook precies wat het is. De motor is in Azië zó populair, dat Honda het niet slim vond om ‘m al te veel te veranderen. Zit wat in natuurlijk, maar vanuit het familiegevoel is dat toch een beetje jammer. Maar ja, het blijft een commercieel bedrijf Maar goed, dat hebben we in Spanje ook wel eens meegemaakt. Zonder regenpak...en de verkoopaantallen dáár zijn vele malen hoger dan de cijfers hiér, dus hebben zij het voor het zeggen. Nou zou ik persoonlijk heel benieuwd zijn hoe een CB500 met NSC styling zou verkopen dus als ik Honda was zou ik er toch stiekem over nadenken of het niet mogelijk is bijvoorbeeld beide uitvoeringen naast elkaar in de showroom te zetten, maar goed, we zullen het er mee moeten doen. 

Daarnaast hebben we nog drie andere modellen. De CB1000R is er in normale uitvoering en in ‘plus’ versie, inclusief flyscreen, duoseat cover en tweerichting quickshifter. Voor de vorm staat hier een versie met ook nog een Akra demper erbij. Oh, en handvatverwarming ook nog eens. Voor dit jaar en enkel binnen de Benelux is er dan ook nog de Limited Edition, met een gave paintjob en wat features van de ‘Plus’ versie. En een genummerd plaatje om het extra speciaal te maken. Maar hoewel we deze versie wel stilstaand kunnen bewonderen, rijden we toch maar met de Plus-uitvoering.

De CB300 is in tegenstelling tot de 500 wél in de juiste jas gestoken en dat kan ‘m wel eens een edge geven, want dat verandert de zaak aanzienlijk. Maar er zijn nog meer verschillen, zo is de 300cc CB voorzien van een ééncilinder en heeft de CB500 er twéé. Verschil moet er wezen. Maar er is nog wel meer verschil, in het voordeel van de CB300. Kom ik zo op.