Zoeken

Test: Ducati Multistrada 950 S

Supersport op hoge poten

5 maart 2019

Lang hebben ze erop moeten wachten, de Multistradisti die na de lancering van de eerste watergekoelde vierkleps Multistrada 1200 alweer in 2010 hun zinnen hadden gezet op een kleiner instapmodel van Ducati’s eerste echte hoogpoter, net als de Italianen dat in het verleden met de luchtgekoelde Multistrada hadden gedaan. Inderdaad, dat foeilelijke ontwerp van de Zuid-Afrikaanse ontwerper Pierre Terblanche, die daarvoor de wereld had weten te verbazen met de bloedstollend mooie Supermono racer, Waarom ze dit niet eerder hebben gedaan is mij een raadselmaar bij die eerste Multistrada wat design betreft de plank had misgeslagen. Praktisch was ‘ie zeker wel en ook bochten vreten was z’n ding, maar dat stond alles in schril contrast met z’n uiterlijk. 

Dat veranderde echter compleet in 2010, toen de nieuwe Multistrada 1200 het levenslicht zag. De fiets werd destijds door Ducati neergezet als de sportieve concurrent van de R 1200 GS, maar ontpopte zich in de praktijk als een Superbike op hoge poten. Een waanzinnig gave fiets die het vermogen en de stuureigenschappen van een Supersport had, maar in tegenstelling tot die Supersport wél met speels gemak op straat te keren was (zonder dat je voeten de grond aanraakten). Om nog maar te zwijgen over de supercomfortabele elektronisch geregelde Öhlins vering, een unicum destijds in motorland. 

Hoewel de nieuwe Multistrada 1200 in de loop der jaren in verschillende uitvoeringen leverbaar werd, variërend van Touring voor wie comfort wilde voor een lange motortrip tot Pikes Peak voor diegenen die er de erm… Pikes Peak mee wilden doen (vanaf het jaar van lancering van de Multistrada 1200 won Ducati 4 jaar op rij de prestigieuze internationale bergklim in Colorado, wat voor de Amerikanen is als voor ons de Isle of Man TT), bleef in tegenstelling tot de Terblanche Multistrada een kleinere versie van Ducati’s eerste Allroad uit. In plaats daarvan lanceerde Ducati een meer tourgerichte versie van de Hypermotard, Hyperstrada genaamd, die als kleine broer van de Multistrada moest worden gezien. 

De Hyperstrada was echter geen succes, waardoor in het diepste geheim alsnog aan een kleinere versie van de Multistrada werd gewerkt, die twee jaar geleden als Multistrada 950 op de markt werd gezet. Het ‘kleintje’ Multistrada was van meet af aan een groot succes. Qua performance moest de 950 weliswaar het onderspit delven tegen de veel sterkere 1200, maar dat maakte de fiets met stuureigenschappen en balans méér dan goed. Bovendien bleek juist dat mindere vermogen van ‘slechts’ 113 pk Stefano Tarabusi: Met de Multistrada 950 richten we ons niet zozeer op de beginnende, maar meer de minder ervaren motorrijders. Motorrijders voor wie 160 pk voor een Reis Enduro te intimiderend is. Opmerkelijk genoeg zijn dat veel GS rijders, 1200/1250 GS welteverstaaneen aankoopargument te zijn. “Veel van onze Multistrada 950 klanten vinden 160 pk voor een hoogpoter veel te veel en te intimiderend,” zegt projectmanager Stefano Tarabusi desgevraagd. “Als we naar de concurrentie kijken, dan is dat gek genoeg dus niet een F 850 GS of Africa Twin, maar juist de R 1200/1250 GS.” 

Dat de Multistrada 950 een gouden zet is geweest laten ook de verkoopcijfers zien. “Als we naar de Multistrada familie kijken, dan is de onderlinge verhouding ongeveer 40/30/30. 40% voor de Multistrada 1200 en 1200 S, 30% voor de Enduro en de Pikes Peak en 30% voor de Multistrada 950,” zegt Tarabusi. “Vanuit de markt is er de afgelopen jaren echter veel vraag geweest naar een S-versie. Klanten waardeerden de 950 enorm om z’n toegankelijkheid, stuureigenschappen en de performance van de V-twin en gaven aan graag een versie te willen zien met de premium items van de dikke Multistrada. Premium items zoals de geavanceerde Skyhook elektronisch geregelde semi-actieve vering, de uitgebreide elektronica met onder andere cruise control en het TFT-kleurendisplay.” Tel daarbij op dat, aldus Tarabusi, in 80% van alle Ducati’s wordt gekozen voor de S-versie en het is verwonderlijk dat het nog twee jaar heeft geduurd voordat er van de Multistrada 950 een S-versie is uitgebracht.