Test: Ducati Multistrada 950 S
Evolutie
Hoewel de 2019 Multistrada 950 als twee druppels water op z’n voorganger lijkt heeft Ducati toch een paar kleine subtiele aanpassingen aan het ontwerp doorgevoerd. De zijpanelen naast de tank zijn nu hetzelfde van vorm als de Multistrada 1260, om het familiegevoel te onderstrepen, er is een nieuwe uitlaatdemper toegepast en ook het design van de wielen is nieuw. Aan het motorblok zelf zijn geen wijzigingen doorgevoerd, en dat begrijpen we best. De 113 pk bij 9.000 toeren en 96 Nm koppel bij 7.750 toeren per minuut waarvoor het Testastretta 11° 937cc V-twin blok volgens opgave goed moet zijn is meer dan genoeg voor een middenklasse motor,
LED incl. bochtenverlichting. Het zadel is niet in hoogte instelbaar, maar er is wel een 20 mm hogere en lagere variant
Zelfde TFT display nu bij de S als de 1260, behalve dat het font onderin haast om een leesbril vraagt geen klagen dus. Instelbereik is oneindig groot. Nou ja, bijna oneindig dan. 400 is best veel
Tip voor sommige concurrenten: zo kan het dus ook met knopjes. De spiegels geven trouwens een goed beeld naar achteren, maar blinken niet uit in instelbereiklaat staan een instapmodel. Zeker als je daarbij in ogenschouw neemt dat 80% van dat maximum koppel in het gebied tussen de 3.500 ten 9.500 tpm tot je beschikking staat. Net als de 1.262cc DVT heeft ook de Testastretta 11° 937cc een zeer gebruiksvriendelijke onderhoudsinterval van 30.000 km voor groot onderhoud (lees: inspectie klepspeling) en 15.000 km voor olie verversen.
Het enige dat ons verbaast is dat, met Euro 5 om de hoek (per 1 januari 2021 moeten alle motorfietsen aan Euro 5 voldoen), Ducati het blok nog niet op Euro 5 heeft aangepast, waardoor je nu al weet dat er binnen nu en 2 jaar weer een update komt. Volgens Marco Sairu, hoofd van het Vehicle Project Management, is dat een bewuste keuze geweest. “Euro 5 zit ‘m voornamelijk in de katalysator en dan met name in de opwarmfase van het motorblok,” zegt Marco. “Euro 5 wil dus niet per definitie zeggen dat er gigantische aanpassingen aan een motorblok moeten worden doorgevoerd, maar wel is het zo dat elke aanpassing ten koste van het vermogen gaat. De makkelijkste manier om dat de compenseren is de cilinderinhoud vergroten, maar dat kun je ook doen door slim te zijn. Mensen zeggen mij vaak: “Euro 5 zal wel het einde betekenen van de Je zou haast denken dat grijs met zwart tegenwoordig helemaal hip isluchtgekoelde motor,” maar ik kan je vertellen dat ons 1100 blok van de Scrambler 1100 juist het gemakkelijkst aan Euro 5 aan te passen is.”
Waar Ducati de Testastretta 11° 937cc V-twin ongemoeid heeft gelaten, zijn er wel kleine aanpassingen aan het rijwielgedeelte gedaan en wordt de koppeling nu niet meer door een kabel maar hydraulisch bediend. Nu zijn we geen fan van hydraulische koppelingen omdat deze door de bank genomen zwaarder aanvoelen dan kabelbediening, maar in de 320 kilometer dat we met de nieuwe 950 S op pad zijn geweest heeft de koppeling allesbehalve zwaar aangevoeld. Wat voelbaar zijn de nieuwe wielen waarbij een halve kilo aan gewicht is bespaard en de nieuwe achterbrug die eveneens een halve kilo lichter is, wat z’n weerslag heeft gehad in enerzijds het onafgeveerde gewicht en anderzijds het gyroscopische effect, maar daarover later meer.
Eerst het belangrijkste nieuws van de 2019 Multistrada 950, dat in drie letters kan worden samengevat: IMU, de Inertial Measurement Unit als centrale brein van de motor, van waaruit alle elektronica wordt aangestuurd. Ofwel, bochten-ABS dat in 3 standen instelbaar en bovendien uitschakelbaar is, tractiecontrole die hellingshoek afhankelijk is en VHC Vehicle Hold Control, wat verdomd gemakkelijk is wanneer je bergop wilt wegrijden en dan met name wanneer je met volle bepakking en duopassagier aan het rijden bent. Stilstaand de voorrem ingeknepen houden totdat de achterrem wordt geblokkeerd en klaar is Kees. Het is echter geen handrem, na pak ‘m beet 10 seconden wordtAls je Ducati heet hoort daar natuurlijk wel een vleugje rood bij VHC automatisch uitgeschakeld. Mocht je om wat voor reden dan nog niet zijn weggereden, dan zul je het ritueel even moeten herhalen.
Bij de S-versie is Ducati nog een flinke stap verder gegaan wat elektronische gadgets betreft. In principe kun je stellen dat de 950 S dezelfde upgrades heeft ten opzichte van de standaardversie als Ducati bij de 1260 S heeft gedaan. En dus beschikt de Multistrada 950 S over LED-verlichting rondom, inclusief de Ducati Cornering Lights (DCL), Ducati Skyhook Suspension EVO (DSS), Ducati Quick Shift up/down (DQS) en cruise control. Het van de 1260 S overgenomen 5” fullcolour TFT-display beschikt over een nieuwe Human Machine Interface (HMI), wat met name het afstellen van de motor een heel stuk intuïtiever heeft gemaakt. En dat is wel zo fijn, want volgens Ducati heeft Afstellen kan nu ook thuis op de bank, of juist data downloaden. Daar gaan je sterke praatjes aan de bar...de nieuwe Multistrada 950 S maar liefst 400 verschillende instelmogelijkheden.
Voor wie het nieuwe display nog niet intuïtief genoeg is, biedt Ducati trouwens ook de mogelijkheid om dat via het Ducati Multimedia System (DMS) te doen, de app waarmee de Multistrada tot in detail kan worden aangepast. Via de DMS-app kan de setup van de motor op alle vlakken worden aangepast, van vermogen en gasrespons tot keuze van veerafstelling, ABS en tractiecontrole, waarna de persoonlijke setting in de app kan worden opgeslagen. Op die manier kun je dus meerdere persoonlijke rijmodi maken, voor dat ene ritje rond de kerk of die trip met vriend of vriendin achterop naar de Costa del Sol. In de app kunnen ook alle gereden routes worden opgeslagen en via social media worden gedeeld.