Zoeken

Test: Ducati Multistrada 950 S

Conclusie

5 maart 2019

Twee jaar geleden was ik tijdens ons vergelijk met de Adventure 1090 en de Africa Twin er niet alleen van overtuigd dat de Multistrada 950 de allerbeste middenklasse Allroad van dat gezelschap was, maar dat de fiets op bijna alle vlakken zijn toen nog grotere 1200 broer overklaste. De 950 stuurt zo intuïtief dat je never nooit van je à propos wordt gebracht, te allen tijde neemt ‘ie dat spoor dat jij voor Doet u mij er maar een, maar dan wel met koffers en spaakwielen graag. Oh, en uitgestelde betaling, kan dat? Ergens in 2025 goed?‘m hebt uitgezocht en mocht je daar op ’t laatste moment om wat voor reden dan ook van moeten afwijken dan volgt ‘ie zonder morren dat commando op. 

De enige reden waarom ik tot nu de grote Multistrada boven de 950 zou hebben verkozen was vanwege de uitgebreide elektronica en laat dat nou precies zijn waar Ducati bij deze eerste update in heeft geïnvesteerd. De Multistrada 950 beschikt nu standaard over een IMU, waardoor hellingshoek afhankelijk ABS en tractiecontrole is toegepast, evenals Vehicle Hold Control, terwijl er nu ook een S-versie is gelanceerd waarbij de Italianen all the way zijn gegaan. Skyhook vering, cruise control, een quickshifter met blipper, LED verlichting rondom en bochtenverlichting. En niet te vergeten het 5” fullcolour TFT display, dat nu een veel gebruiksvriendelijke interface heeft. 

Waren we twee jaar geleden al overtuigd, nu weten we het écht zeker: deze Multistrada 950 S is de allerbeste Multistrada die Ducati ooit heeft gemaakt. Punt.

 

Eigenlijk alles. Vooruit, bijna alles

Die quickshifter, da's bij deellast wel een dingetje. Maar da's meteen het enige waar we op kunnen zeiken