Zoeken

Test: BMW 2019 S 1000 RR

Sterker, Sneller, Lichter

12 maart 2019
Als ik totaal doorweekt maar met een grijns van oor tot oor van de S 1000 RR afstap kijkt BMW’s grote baas Markus Schramm me tevreden aan. Met een topvermogen van 207 pk, meer dan 100 Nm aan koppel zodra je de 5.000 tpm bent gepasseerd en een rijklaargewicht van 193,5 kilo is BMW’s nieuwste S 1000 RR sterker, sneller en lichter dan ooit, maar nog veel meer dan dat ben ik enorm onder de indruk van het gemak waarmee de RR over een kletsnat Estoril kan worden gejaagd.

“Onze fascinerende opdracht was het om het voorgaande model te nemen – dat de afgelopen tien jaar in bijna alle disciplines heeft gedomineerd – en daarvan de performance significant te verbeteren. We hebben dit in heldere doelstellingen vertaald: een seconde sneller op het circuit, meer dan 10 kilo lichter en gemakkelijker te rijden. Deze doelstellingen zijn de basis geweest voor elke beslissing. Het resultaat is een fascinerende nieuwe motor die de doelen die we ons zelf hebben gezet heeft overtroffen en opnieuw de benchmark zal worden.” Het waren de woorden waarmee Project Leader van de nieuwe S 1000 RR Michael Thewke de kort maar krachtige presentatie gisteravond begon en hoewel er vandaag vanwege het slechte weer van écht rijden geen sprake is geweest ben ik ervan overtuigd dat dát absoluut geen loze kreten zijn geweest. 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Markus Jahn, Jörg 
Künstle, Toni Börner