Zoeken

De hele grote Retro test

Samenvatting

18 januari 2019

 Nou is het wel valsspelen natuurlijk. Dat kunnen we vier keer vaststellen zelfs. Elke ‘retro’ die hier staat is gebaseerd op een heel moderne, heel goed werkende machine. Met zo’n basis kun je er alleen maar verder op vooruit gaan, wat je ook doet. Zelfs al zou het een net zo modern,
We zetten ze nog één keer naast elkaar. Maar houden het commentaar even voor ons... je kunt zelf

ook wel zien wat wat is, wie wie is en waarom eh... waarom is.

Oke, klein dingetje: toen we de foto's maakten heerste er nog een hittegolf. Ben je al jaloers?

En dan te bedenken dat we destijds zaten te snakken naar een beetje verkoeling
maar toch ander model zijn, neem een goede basis, investeer daar een beetje extra in en je hebt… een beetje extra. 

Maar het resultaat had van alles kunnen worden en dat is niet gebeurd. Vier keer, en in de praktijk nog vaker, is gekozen voor ‘terug naar toen’, met uiteenlopend resultaat. Toch zijn de meesten ook dicht bij hun eigen roots gebleven, met een nieuwe incarnatie van de Scrambler zoals die in ’62 het levenslicht zag, een nieuwe Z900 zoals die in ’72 ten tonele verscheen, een nieuwe XS en een eh… nieuwe interpretatie met goede bedoelingen. De naam Vitpilen is dan wel weer direct terug te koppelen naar de Silverpilen van toen.

De algemene mening van het testpanel is echter wel dat de retrofietsen net even wat meer te bieden hebben dan hun moderne tegenhangers. Van de KTM/Husqvarna wist iemand zelfs te zeggen ‘De Duke is een beginnersfiets…. en de Vitpilen een liefhebbersmotor’. En dat vat het wel een beetje samen. De eerste keuze zou de moderne motor zijn. Dat is het meest gewoon, zo is het, geen nonsens. Maar kijk je verder, oriënteer je je even wat verder, dan ontdek je dat er nog meer is. Als je nou niet per se op zoek bent naar meer vermogen of andere toeters en bellen, maar wél iets meer dan een simpele rechttoe rechtaan motor wilt, dan zijn die retro’s een heel acceptabel alternatief. Hetzelfde, maar toch anders. Maar dan wel zodanig anders dat je er heel blij van wordt. En goed, dat is een kwestie van smaak, En, weet je het al?niet iedereen zal het er mee eens zijn, maar de basis van deze test was ‘oud versus nieuw’. We hebben andere keren andere vergelijkingen gemaakt. Neem zo’n KTM, die kun je kopen als naked maar ook als supersport. Die keus heeft Kawasaki ook en Yamaha ook. Dus is het legitiem om ook daar eens wat mee te doen…. Maar dat is een ander verhaal. Voor nu is het dit en het resultaat is opvallend. Zelfs als een Scrambler juist extreem de ene kant op gaat en de Monster er tussen z’n moderne broeders nog best goed uit komt, de Vitpilen juist heel extreem de andere kant op gaat en veel meer oplettendheid en een vaste hand nodig heeft dan de Duke, dan nog krijg je toch ‘meer’ dan wat je normaal zou krijgen. En dát maakt het sowieso al een boel waard.