Zoeken

De hele grote Retro test

Conclusie

18 januari 2019

 Het mag duidelijk zijn. Retro is groot. Genoeg om de fabrikanten er toe te bewegen er iets mee te doen. Nog los van de vele zelfbouwcompetities, sponsoring en deelname van ontelbaar veel evenementen, wat uiteraard een waanzinnig middel is voor klantenbinding, is het voor veel liefhebbers niet weggelegd hun eigen fantasie de vrije loop te laten. Soms door gebrek aan fondsen, soms door gebrek aan inspiratie, de Is dit nou eigenlijk de aansporing geweest van de hele beweging? Van deze vier in elk geval wel...mogelijkheid om je een winter op te sluiten in je schuur (die moet je maar hebben, die moet maar groot genoeg zijn), soms door andere prioriteiten, soms door een veto van de Minister van Financiën. Kan allemaal. Speciaal daarvoor zijn er dus in elke klasse, voor ieder die wil, nagenoeg kant en klare machines te koop. Of goede basis om zelf op door te gaan, dat kan natuurlijk ook. 

Nou zijn we er inmiddels wel achter gekomen dat het misschien een beetje makkelijk is om te zeggen dat alle retro’s beter zijn dan hun moderne tegenhangers, dat we allemaal veel beter gebaat zijn bij een stapje terug en dat dat veel meer plezier brengt. Dat je fijner zit, meer plezier per kilometer krijgt, soms zelfs een andere motor krijgt die minder op maximumprestatie is gericht, maar meer op het midden, waar je het gebruikt? Dat de Kawa er zelfs een mooier geluid bij krijgt is natuurlijk een pareltje, maar dat is iets Dan is dit de nieuwste telg van de bendewat wij, de liefhebbers, vinden. Dan nog zal de moderne Z900 beter verkopen. 

De verschillen zijn er, de resultaten ook. Maar ik denk niet dat dat per se door de trend komt, maar meer door het gevolg daarvan. En dat opent wel weer een perspectief, want wat zou er gebeuren als je een Z, MT, Duke of Monster die kant op zou ontwikkelen? Waarom waren we ook alweer zo blij van de Monster 1200R? Wat is nou het verschil tussen een Z1000 en een CB1000R? Precies dat. Misschien zijn de moderne machines wel een beetje doorgeschoten. Misschien vinden we met z’n allen dat het leuker kan en laten deze dingen zien hoé. Dat weet ik wel zeker.  Er zijn genoeg liefhebbers, dat voordeel hebben we wel. De motorrijder vergrijst en de jonge aanwas groeit op met meer nostalgisch besef dan de vorige generatie indertijd had. Dus samen is dat enorm vruchtbare grond voor dit soort motoren. En dat je daarbij hopeloos kunt verdrinken in designelementen, accessoires, bijpassende kleding en als klap op de vuurpijl nog een waanzinnig lekker rijdende machine krijgt waarvan alles echt klopt, wat wil je nog meer….