Zoeken

Vergelijk A2 Allroads

Spelen in de zandbak

10 januari 2018
Lichte motorfietsen, A1 en A2, we komen ze steeds vaker tegen. Zeker de motorfietsen met een A2-label is een interessante. Ze hebben maximaal 35kW, ofwel 48 Pk en is dat eigenlijk niet ruim voldoende? Wij vinden van wel en lieten vier potente allroad A2 motorfietsen los op het terrein van Experience Island in Loon op Zand. De één was er meer klaar voor dan de ander, maar de pret die wij hadden was er niet minder om.

Als we ons vanuit het aan het meer gelegen restaurant van Experience Island begeven naar het offroad terrein slaat de twijfel toe of dit wel zo’n heel erg goed idee is geweest. Samen met de collega’s van Scooter&BikeXpress was het idee ontstaan om een dagje te gaan sparren met vier Allroads uit het A2 segment, maar als gevolg van de hevige regenval van de afgelopen tijd oogt de baan als een glibberige modderpoel.

Weliswaar recent door een shovel ten dele geëgaliseerd, maar de diepe sporen die de wielen hebben achtergelaten hebben het er niet gemakkelijker op gemaakt. Waarschijnlijk geen punt voor Mirjam Pol die toevallig deze dag heeft gekozen om nog wat te trainen in aanloop naar haar rentree in de Dakar rally, die deze week weer in Zuid-Amerika van start is gegaan, maar voor offroad prutsers als wij een heel ander verhaal.

Nu hadden we natuurlijk te elfder ure over kunnen stappen op plan B en Experience Island in te ruilen voor een Brabants bospad, maar ondanks dat de omstandigheden voor zowel mens als machine te boven gaan komt dat geen enkel moment in ons op. Het ging ons erom uit te vinden in hoeverre je met deze lichte Allroads plezier kunt hebben in het terrein en waar dat beter uit te vinden dan hier op Experience Island, dat door onze chef de hele dag steevast Pleasure Island wordt genoemd. Om een zo goed mogelijk beeld te kunnen vormen over het inzetgebied van dit kwartet was ook nog een kleine route in de omgeving van Loon op Zand ingepland en daarnaast had eenieder van ons ‘zijn’ fiets de resterende dagen van de week tot z’n beschikking.

Eigenlijk hadden het trouwens geen vier, maar vijf motoren moeten zijn. Naast de Kawasaki Versys-X 300, Honda CRF250 Rally, BMW G 310 GS en MASH Adventure 400 hadden we ook graag de Suzuki V-Strom 250 meegenomen in deze test, maar vanwege leveringsproblemen was de V-Strom nog niet beschikbaar ten tijde van onze test, maar dat even terzijde.

Tekst: Raymon de Kruijff, Ed Smits, Vincent Burger, Jan van Stelten
Fotografie: Ed Smits, Vincent Burger
In samenwerking met: Scooter&BikeXpress
Met dank aan: Experience Island Loon op Zand