Zoeken

Test: Royal Enfield Continental GT en Interceptor

California Dreamin

2 november 2018

De belangrijkste troef van het motorblok, de vlekkeloze mapping van de Bosch ECU, is te danken aan Royal Enfields voormalige Keihin computer engineer Takashi Yamamoto en zijn team, die hier geweldig werk hebben verricht. Het is haast onmogelijk om de injectie en dan met name de initiële gasrespons te verbeteren, die echt ultrazacht is. Vooral wanneer je diep de bocht in bent geremd en dan op het gas weer de bocht uit gaat – een vloeistofzachte maar niet minder directe reactie op wat je rechterhand aan het doen is, en de respons van gasdicht of deels open tot volgas is letterlijk perfect.
Paar dingen veranderen en je hebt van de Continental GT Caféracer een Streetnaked Interceptor gemaakt

Dat blok blijft gaaf. 'T is maar 47 pk, maar lekker belangrijk. Zouden daar wel eens een V7 tegenover willen zetten
Dit maakt de motor tot een ideale motor voor rijders met minder ervaring – in tegenstelling tot bijvoorbeeld de rukkerige gasopname van Ducati’s eerste Scrambler – evenals voor gebruik in India, waar in het drukke verkeer stop/start het dagelijkse leven is. Op de Royal Enfield Twins is het draai aan de kraan en gaan, met een soepele gasopname en compleet lineaire opbouw van zowel vermogen als koppel, met een piek bij 7.250 toeren van 47 pk aan de krukas en 52 Nm koppel bij 5.250 toeren per minuut. Vanaf gas open tot aan de begrenzer die bij 7.500 toeren ingrijpt is de vermogensafgifte indrukwekkend voor een middenklasse motor. 

Op de Pacific Coast Highway richting het noorden langs de Pacific oceaan, waar het tempo zo tussen de 60 en 70 mijl per uur lag (100-110 km/u), reed ik de meeste tijd in vierde versnelling, genietend van het geluid ven de performance van de paralleltwin die op dat moment zo’n 5.000 toeren draait. Schakel twee versnellingen op naar de zesde overdrive versnelling en het blok voelt zich happy om de hele dag 120 km/u te tokkelen. Verheug me daar nu al op, deze versus een V7. Als 't effe kan hier in Santa Cruz doen, goed?Voor een vlugge inhaalactie zal je dan wel vlug even terug naar vijf moeten gaan, terwijl lange tijd cruisen met tempo 160 per uur en de tellernaald op 6.500 toeren per minuut ook geen enkel probleem is. Voor een 650cc is dit een zeer Autobahn-vriendelijke fiets.

Naast dat het blok over de hele linie heerlijk soepel is, is de 650cc paralleltwin dankzij een enkele tandwiel aangedreven balansas vrij van trillingen tot aan de begrenzer bij 7.500 toeren toe, waar ik regelmatig kennis mee maakte omdat de koppelkromme zo ontzettend vlak is dat je geen waarschuwing krijgt (als in vermogen dat afbouwt) als je bijna de begrenzer hebt bereikt. Uit de standaard uitlaat klinkt een aangename semi-agressief gemompel als van een 90° V-Twin, dankzij de 270° verzette kruktap, maar de ruwere sound van de aftermarket (maar nog steeds Euro4 legale) S&S slip-ons waarvan een van de motoren was Dus ik kom me daar die bocht uit...voorzien heeft van die dempers zeker een must-have item gemaakt voor eenieder die het geluid heeft gehoord. 

Hoewel het niet vermoeiend is, drukt vanwege de zithouding een groot deel van je gewicht op het stuur, waardoor je goede feedback krijgt van de Pirelli voorband, ondanks dat de goed afgestelde en verrassend op z’n taken berustte in India geproduceerde Gabriel 41mm conventionele telescoop voorvork met 110mm veerweg niet instelbaar is. Deze nieuwe 650 twins mogen voor een budgetprijs zijn gebouwd, maar Royal Enfields ontwikkelingsteam heeft voor dat geld veel bereikt. Bij een relaxt tempo absorbeert de voorvork oneffenheden in het wegdek met gemak, de dubbele achtershocks met beperkte 88mm veerweg daarentegen zijn stugger afgeveerd, waardoor het achterwiel over bobbels nog wel eens ietwat wil gaan springen en je op slechte wegen niet het beste comfort van de wereld hebt. In sportief tempo onderstrepen deze dubbele achterveren nog eens waarom monoshock veren met progressieve linksystemen decennia geleden hun intrede hebben gedaan. De stugge veren schieten te snel terug en bieden onvoldoende demping waardoor de motor over hobbels gaat dansen, maar ondanks dat en de korte veerweg sloeg de achtervering niet door.