Zoeken

Test: Honda Forza 300

Sportief en sexy

12 oktober 2018

Vanuit het zadel heb je zicht op een compleet nieuw dashboard dat net als de rest van het design beduidend appetijtelijker is. De vier klokken van het oude dashboard hebben plaats gemaakt voor twee prominente tellers voor links het toerental en rechts de snelheid, met daartussen een Dus ik kom me daar op dat stoplicht afgedonderd, schiet 't ineens op oranjegroot digitaal display waaruit een waslijst aan informatie is af te lezen: twee tripmeters met bijbehorende verbruiksmeters waartussen met de A-knop kan worden gesurft, een odometer/restkilometers/actueel verbruiksindicator die met de B-knop kan worden aangesproken, aangevuld met bovenin een klokje, indicatoren voor de tankinhoud en koelvloeistof temperatuur en onderin de buitentemperatuur en accuspanning. 

Het luxueuze van de Forza wordt nog eens extra onderstreept door het sleutelloos contactslot, dat door Honda Smart Key wordt genoemd en eerder al (onder andere) bij de populaire SH125/150/300 scooters heeft toegepast. Voordeel is dat je nooit geen sleutel meer nodig hebt, ook niet voor de optionele 45 liter topkoffer (voor het eerst bij een Honda scooter) waarmee ons testexemplaar is uitgerust en dat plaats biedt aan aardig wat sixpacks Corona, om maar even een product uit de supermarkt te noemen. Onder het zadel is trouwens ruimte voor twee integraalhelmen, bovendien is het zo vormgegeven dat er ook een attachékoffertje in past. Handig voor wie met de Forza dagelijks naar kantoor wil gaan. Tot slot is in de kuip ook een opbergvakje aangebracht dat automatisch afsluit wanneer de Forza van contact wordt gezet. Zeg trouwens maar gerust een opbergvak en laat dat je maar weg, het is zo ruim dat er zelfs met gemak een flesje water in past. 

Wat luxe betreft is de nieuwe Forza er dus aardig op vooruit gegaan, en dat is niet het enige. Het ontwikkelingsteam heeft een compleet nieuw chassis ontworpen, waarmee maar liefst 12 kilo van het rijklaargewicht is afgeschraapt, naar een rijklaargewicht van nu 182 kilo. Netjes, zeker als je bedenkt dat de oude Forza 300 al 10 kilo lichter was dan de Forza 250 die hij verving.
LED verlichting - uiteraard. Net als dat 'ie een middenbok én zijstandaard heeft

Vooral die wielstrip vinden we wel vet. Ooit eerder gezien, op een scooter? 

Die krans, da's nu dus ook voor tractiecontrole
Naast dat de scooter 12 kilo lichter is, heeft Honda ook de wielbasis met 35mm ingekort naar nu 1.510mm en is het balhoofd een halve graad steiler gezet op 26,5° (was 27°), terwijl de naloop met 89mm identiek is aan z’n voorganger. De radiateur en de accu zijn tussen de benzinetank en de opbergruimte onder het zadel geplaatst, om de massa zo veel mogelijk te centreren. 

Dankzij de kortere wielbasis is de scooter nu net even een tikkie gemakkelijker door het verkeer te navigeren, dat ‘ie daarnaast de totale lengte 25mm is ingekort naar nu 2.140mm is een mooie bijkomstigheid. Het stuur is 2mm smaller dan het oude model, maar we denken niet dat iemand dat zou hebben opgemerkt. Voor het zicht in de spiegels maken die twee millimeter trouwens ook geen verschil, hoewel het zicht naar achteren goed te noemen is heb je in beide spiegels wel mooi je armen in beeld. De 33mm telescoop voorvork is op comfort afgesteld, maar heeft wel een beperkte veerweg, waardoor echt asociaal hard over drempels knallen niet aan te raden is. In van-dik-hout tempo houdt de achterkant zich trouwens nog verrassend goed, dat dan weer wel. Het 1 inch grotere achterwiel met nu 140/70 R 14” achterband leverde te allen tijde meer dan genoeg grip.

Trouwens, nog even over dat gewicht; de 12 kilo die Honda aan gewicht heeft bespaard heeft niet alleen op de wendbaarheid, maar ook op de acceleratie en het verbruik een positief effect gehad. De Forza wordt aangedreven door dezelfde 279cc vloeistofgekoelde SOHC vierkleps eencilinder als de SH300i, die wordt opgeven voor een topvermogen van 25 pk bij 7.000 toeren en een maximum koppel van 27 Nm bij 5.750 toeren per minuut. Honda claimt dat de 200 meter sprint je nu in 11,1 seconden Tractiecontrole flauwekul? Zeker nog nooit in de regen over tramrails in hartje Amsterdam gereden?lukt met een maximum snelheid van 129 km/u, wat 0,3 seconden en 2 km/u sneller is dan het vorige model. Nu hebben we ook dit niet gecheckt, maar dat ‘ie bij het stoplicht behoorlijk rap van z’n plek is hebben we zeker gemerkt. Wat topsnelheid betreft zaten we binnen no-time op de teller aan de 140 per uur, meer dan genoeg om ook buiten de spits op 130 wegen geen rijdende chicane te zijn. 

Nu zou je op basis van de minimale verschillen in acceleratie misschien denken dat Honda wat aandrijving betreft slechts minimaal heeft vernieuwd, maar dan heb je ’t helemaal mis. Wat deze Forza 300 uniek maakt is dat het de allereerste Honda motorscooter is die met tractiecontrole is uitgerust, of zoals Honda het zelf mooi noemt Honda Selectable Torque Control (HSTC). Geen superingewikkeld systeem op basis van een IMU (Inertia Measurement Unit) zoals in de MotoGP wordt gebruikt, maar een ‘gewoon’ systeem dat elk verschil in voor- en achterwielsnelheid detecteert en op basis van dat gegeven via de benzine injectie het koppel van de eencilinder aanpast, totdat het achterwiel weer tractie heeft. Wanneer de tractiecontrole ingrijpt licht in het display een T indicator op, maar dat is ons in het prachtige nazomerweer niet een keer gebeurd. HSTC kan trouwens eenvoudig met een schakelaar links op het stuur worden uitgeschakeld.