Test: Honda Forza 300
Conclusie
Vijf jaar nadat de Forza tot 300 was opgewaardeerd heeft Honda de populaire middenklasse maxiscooter flink opgewaardeerd. Waar het bij de oude een kwestie was van ‘schijn bedriegt’ omdat ‘ie veel sportiever was dan z’n uiterlijk zou vermoeden, is het nu wederom een kwestie van schijn bedreigt, maar dan andersom. De 2018 Forza 300 oogt een flink stuk sexyer en sportiever dan de versie die hij opvolgt – Onderschriften rijdt ook zo, maar is er vooral wat comfort betreft een heel stuk op vooruit gegaan.
De Forza stuurt als een tierelier, maar dat deed de oude ook al niet bepaald slecht, maar dankzij de hogere zit doe je dat nu wel met flink wat meer comfort. En dan hebben we ’t nog geeneens over z’n ruime opbergmogelijkheden, uitrusting (tractiecontrole op een scooter, duimpje omhoog) en fraaie afwerking met nu sleutelloos contract (ook voor de optionele topkoffer) gehad.
Het meest indrukwekkende moment waar we het nog geeneens over hebben gehad is echter wanneer je bij het tankstation de Forza wilt aftanken: elke keer gaat er veel minder in dan je zou hebben gedacht. Gemiddeld kwamen wij net iets meer dan 30 kilometer ver op een liter Euro95, dat sinds vandaag binnen de EU tot E10 is omgedoopt, en dat is gewoon knetterzuinig voor een middenklasse maxiscooter. Handvatverwarming, cruise control en Stop/Start voor in de stad had ‘m helemaal perfect gemaakt, maar daar zal bij Honda nu vast wel aan worden gewerkt. En nu we toch bezig zijn, graag ook een TFT scherm met ingebouwde navigatie...
Elegant scheurijzer, comfortabele zit, tractiecontrole, Smart Key ook voor topkoffer, verbruik
standaard geen handvatverwarming, toch wel windruis. Volgende graag cruise control en Stop/Start