Test: BMW R 1250 GS
Slim boxen
Voor deze uitdaging stond BMW Motorrad bij de update van een motor die al zo ontzettend lang de markt totaal domineert, de R 1200 GS. Adventure tourer, maxi-enduro, noem ze wat je wilt, de GS familie is de belangrijkste line-up in het complete gamma van de Duitse fabrikant. Het is een status die over de afgelopen vier decennia is verdiend, sinds de lancering van ’s werelds allereerste dual-purpose ‘ga waar je ook wilt’ tweecilinder R 80 G/S in de jaren 80 van de vorige eeuw, Eén cijfer verschil, maar een groot onderscheidgebaseerd op de succesvolle woestijnracer, winnaar van vier Parijs-Dakar marathons. Sindsdien zijn volgens BMW Motorrad’s kersverse President, Dr. Markus Schramm, meer dan 700.000 units van de GS familie gebouwd, waarvan niet minder dan 50.281 stuks van de R 1200 GS en R 1200 GS Adventure het afgelopen jaar aan de man (en vrouw) zijn gebracht. Dat was voor het eerst dat er meer dan 50.000 in een periode van 12 maanden waren verkocht, goed voor meer dan 30% van het totale productieaantal van 164.153 stuks in 2017. De R 1200 GS is het overgrote deel van de afgelopen tien jaar de best verkochte motor geweest van alle types en cilinderinhoud in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Zuid-Afrika, natuurlijk thuisland Duitsland en ook Nederland, terwijl het in Spanje, de Verenigde Staten en Australië een belangrijke speler is geweest. Het is inderdaad een motor voor de echte wereld, gezien z’n alomtegenwoordigheid, het is zeer wel mogelijk de belangrijkste motor van vandaag de dag waar dan ook op deze aardkloot.
Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Arnold Debus, Markus Jahn & Amelie Mesecke