Zoeken

Vergelijk: KTM 1290 Adventure R vs Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro

Conclusie

21 november 2017

Kom je dus eigenlijk weer terug bij de hamvraag: wat is het en wat kun je er mee? Wat het is, of liever wat ze zijn, moge duidelijk zijn. Zoek je de ultieme, meest extreme adventuremotor van het moment, dan ben je met beide aan het juiste adres. Daarbij is de KTM toch wel, nog steeds wel, de meest extreme en hardcore Enduro, de compromisloze olifant in de porseleinkast en het is dus ook meer Ha lekker, meer modder! Grip zei u? Dat is ondergeschikt man.. zo lang je rechtop blijft kom je nog een heel einddan terecht dat KTM het ding door de woestenij van Peru heeft gejaagd. De Ducati volgt daar vlak achter, heeft z’n eigen eigenaardigheden maar is van hetzelfde laken een pak: de meest extreme, wildste machine die Ducati ooit op twee wielen heeft gezet. En dat statement mogen ze inlijsten. Punt is alleen: voor ons, ons Nederlanders in Nederland, zul je hier zelden of nooit datgene uithalen wat er in zit. Zeker niet dat beetje extra die je de edge geeft ten overstaan van je reisgenoten, disgenoten, barmaatjes, teammaten, of concurrenten. Daarvoor hebben we gewoon te weinig onverharde weg die juist precies deze combinatie van reisfähigkeit en enduro vereisen. Maar zoek je een motor voor bij je tweede huis in Spanje, voor de tuinman van je haciënda of wil je nou eenmaal zelf van Odessa naar Ambartsjik, van Tripoli naar Lagos, van Townsville naar Perth of van Recife naar Antofagasta rijden, Zie je wel? Als ik een ranch had gehad, dan wist ik 't wel. Of in de Flevopolder zou wonen..dan is er geen betere keus dan deze motoren. In andere gevallen komt die porseleinkast toch weer om de hoek kijken: juist die coole noppen gooien elk greintje normaal weggedrag met een kogelbaan het raam uit. de KTM wordt in de hoogste versnellingen heel nerveus, de Ducati heeft gewoon een heel vaag gebied terwijl je weet dat ze op normaal wegrubber gewoon heel erg oké rijden. Tegenwoordig is er veel allroadrubber verkrijgbaar dat zowel goed werkt op als naast het asfalt en dat kleine beetje extra wat de noppen dan nog kunnen bieden, is net het gebied waar je je pas in waagt als je minstens tien jaar enduro ervaring hebt. Alles daarbeneden is goed te doen met hybriderubber. En dan, ja dán heb je wel écht een heel stoere brommer. Groot, krachtig, snel, de letterlijke alleskunner. En bijkomend voordeel: ze worden mooier naarmate ze viezer worden.