Zoeken

Vergelijk: KTM 1090 Adventure, Ducati Multistrada 950, Honda Africa Twin

Ed - Ducati Multistrada 950

30 juni 2017

Man, wat heb ik ze vervloekt, die gasten in Bologna die onder druk van de Volkswagengroep in hun jacht naar verkoopcijfers hun ziel aan de duivel hadden verkocht en van laatste versie van de extreem übergeile allereerste Multistrada 1200 een zwak aftreksel van dat origineel hadden gemaakt. Vliegen! Wat nou, hupje? Airtime, daar gaat het om!Voorzien van (van Audi overgenomen) variabele kleptiming was de 2015 Multistrada 1200 weliswaar soepeler dan ooit, maar qua sportiviteit kon de nieuwe versie nog niet in de schaduw van de oude staan. Elektronisch gecastreerd waardoor de helft van de 160 pk’s nooit beschikbaar is en met elektronisch geregelde vering die zo extreem op comfort was afgesteld dat een beetje sportief de hoek omgaan er niet meer bijzat. Enkel de Pikes Peak versie bracht nog een beetje die wow-factor van de eerste Multistrada 1200 terug (hoewel daarvoor wél eerst flink aan de vering moest worden gewerkt), maar daar hing wel een heftig prijskaartje van bijna dertigduizend euro aan.

Hoewel ik Ducati-man in hart en nieren ben en de keuze voor de Multistrada 950 niet meer dan logisch was, was ik eerlijk gezegd er in eerste instantie dan ook niet bepaald happy mee dat ik dit verhaal met de Multistrada 950 moest doen. Mijn teleurstelling smelt echter nog sneller dan de ijskappen van de Noordpool als ik de Multistrada 950 bij Ducati Benelux huisdealer Ducati Zaltbommel heb opgehaald en ik in de eerste rit naar huis al aangenaam word verrast door een fiets die in écht alle opzichten het negatief van de Multistrada 1200 is. Of beter gezegd: het positief, want alles wat de 1200 niet is, is de 950 wel. Het begint al bij de zit, die erg natuurlijk aanvoelt en heerlijk ontspannen is. De verhouding zadel, voetsteunen en stuur had haast niet beter gekozen kunnen zijn, of je nu in het zadel zit of op de steppen staat. Het is net alsof je een caravan op Pinkpop wilt zetten: het kán wel, maar of het slim is?Ietwat voorovergebogen en daardoor te allen tijde klaar voor de aanval, terwijl het zadel laag genoeg is geplaatst om nog met enig fatsoen de voetjes aan de grond te krijgen.

Ook de nieuwe armaturen werken erg initiatief, hoewel ik het wel jammer vind dat Ducati niet gewoon dezelfde knopjes als de Multistrada 1200 heeft toegepast. In dat geval zou iets als cruise control nog een interessante accessoire kunnen zijn geweest, maar met de knopjes van hebben geen ruimte voor eventuele bediening van cruise control. Eerlijk gezegd is dat het enige wat op bediening en display is aan te melden en dan nog valt het onder de categorie azijnpissen. Ten opzichte van het TFT display van de 1200 oogt het LCD scherm van de 950 misschien minder fraai, maar is desondanks wel heel erg overzichtelijk en informatief. Bovendien: de knopjes en displays van die andere twee al gezien? Dat van de KTM stamt uit het jaar nul en bij de Honda wordt je knettergek van de reflectie van het goudgekleurde stuur. Nee, bij Ducati snappen ze tenminste hoe informatie moet worden getoond.
Oogt als 2 druppels water als de 1200. Alle informatie in een oogopslag in het display, geloof ons maar

Zoals het heurt, volledig instelbare vering

Da's trouwens niet het enige wat volledig in te stellen is: 4 rijmodi, 8-standen DTC en 3-standen ABS. En de 113 pk 937cc L-Twin is ook nog eens enorm soepel en sterk

Geen klachten op dit vlak

Voor wie geen koffers wil, daar past een bagagerol wel op. Een schijfremslot moet nog wel lukken onder het zadel
Laat Peter maar klagen dat 'ie de kleine lettertypes niet ontcijferen kan, maar zegt daarmee eigenlijk dat het tijd wordt voor een varifocus bril. Hij beweert ook dat die knopjes zo verdomd handig zijn, maar even de tripmeter resetten, ho maar. Om nog maar te zwijgen over de knoppenwinkel van de Africa Twin, waar je door de knopjes voor DCT vingers te kort komt. Bovendien, wie wil er nou automaat rijden offroad, da's als Mount Everest beklimmen met een rollator.

De goede zit en uitstekende ergonomie heeft de Multistrada 950 te danken aan het feit dat door het ontwikkelingsteam het beste van de 1200 en de 1200 Enduro is samengevoegd. Peter mag dan wel pronken over de zit van de 1090 Adventure, maar KTM speelt wel vals met dat comfort zadel. Bij Ducati snappen ze tenminste dat je er ook nog wel kilometers mee zult willen maken. Ten opzichte van de andere twee is de Multistrada 950 misschien meer op asfalt georiënteerd, maar ik denk dat nog geen 2% van alle kopers er daadwerkelijk mee offroad zullen gaan. En bovendien, het 19” voorwiel in combinatie met de dubbelzijdige achterbrug en ruime veerwegen maakt dat je niet hoeft te keren als de weg waarover je rijdt niet meer geasfalteerd is. 

Vanaf de eerste meters blijf ik van de ene in de andere verbazing rollen. Het 937cc 11° Testastretta L-Twin motorblok, dat we ook kennen van de Hypermotard 939 en de nieuwe Supersport, is met een opgegeven vermogen van 113 pk bij 9.000 toeren en een koppel van 96 Nm Bij 7.750 toeren per minuut en dat is een bak minder dan de MTS 1200, maar zelfs in knalmodus voelt het verschil veel kleiner dan dat cijfer op papier. En ook ten opzichte van de andere twee in dit vergelijk weet de Ducati wel degelijk z’n mannetje te staan. Onderin véél soepeler dan de KTM en bovenin veel sterker dan de Africa Twin, die ook maar 96 paarden in de arena kan doen. En alsof dát nog niet genoeg is, heeft de Multistrada 950 ook de meest uitgebreide elektronica van dit illustere trio: de keuze uit maar liefst 4 rijmodi (Sport, Touring, Urban en Enduro), met elk hun bijbehorende niveau van tractiecontrole (8 standen) en ABS (3 standen en uit), die ook nog eens afzonderlijk aan te passen zijn.


Ciao! Veel beter zo. Saluti!

Met speels gemak trek je de Multistrada 950 op het achterwiel en geef je de andere twee het nakijken. De KTM zou wel mee willen doen heeft tractiecontrole die meteen de pret verpest en de Honda is met DCT transmissie uitgerust. Nu doet Vincent weliswaar een niet onaardige poging met de tractiecontrole uit, maar meer dan dat zit er bij de Africa Twin niet in.
Erognomische knopjes, knipperlicht mooi in de handkap verwerkt

Daar is nog eens over nagedacht, smalle demper voor meer koffer, die eenvoudig in te klikken is
Nu zal niet iedereen gecharmeerd zijn van een wheelie en dat is meteen het sterke punt van de Multistrada 950, hij kan het als je het wilt, maar als je d’r niet om vraagt houdt ‘ie gewoon het voorwiel aan de grond.

De belangrijkste troef van de Multistrada 950 is echter het waanzinnig goede rijwielgedeelte. Ik herhaal, het wáán-zin-nig goede rijwielgedeelte. Met speels gemak is de fiets in alle hoeken te smijten en m’n privé circuit wordt sneller dan ooit afgelegd. Ondanks de lange veerwegen van 170mm stuurt de 950 licht en direct en geeft je daarbij zoveel feedback dat je op het moment dat je instuurt al tot de ontdekking komt dat het eigenlijk nog veel harder had gekund. Daar kunnen die andere twee mooi een puntje aan zuigen. De Sachs achtershock en Kayaba 43 mm upside down voorvork zijn daarbij ook nog eens volledig naar eigen geur en smaak af te stellen, maar de fiets is zo goed in balans dat er voor mij geen enkele reden is om aan de knopjes te draaien.Peter mag vinden dat het een waggel-eend is, maar bij zijn KTM valt geeneens iets te stellen. Peter heeft weliswaar Pasta pesto vanavond?gelijk dat met remmen de voorvorkweliswaar aardig inveert, maar heeft vervolgens onderin nog steeds zoveel reserve dat een noodstop in deABS vlak voor een drempel moeiteloos wordt geslikt. Terwijl dát toch de ideale combinatie is om een voorvork door te laten slaan. Zo gemakkelijk als alles met de Multistrada 950 gaat zie ik de KTM en Honda niet snel nadoen.

Laat ze maar lullen, die andere twee over hoe jij het allemaal net niet zou zijn en waarom zij denken beter te zijn. Op straat ben jij niet bij te houden en hoewel je van deze drie de minste offroad aspiraties hebt moet ’t voor die andere twee des te pijnlijker zijn geweest dat op de offroad piste jij voor het oog van de fotograaf wél mooi de hoogste en vetste jump hebt gemaakt. Omdat jij dat, net als alles, met gemak kunt doen. Beter dan de rest en beter ook dan je grotere broer, ik zou bij god niet weten waarom je nog voor die 1200 zou gaan als je weet dat jij alles veel beter doet. En ook nog eens een bak goedkoper bent.