Zoeken

Vergelijk: KTM 1090 Adventure, Ducati Multistrada 950, Honda Africa Twin

Allroads op z'n best

30 juni 2017
Zet drie verschillende motorrijders op drie verschillende motoren en de kans is groot dat je drie verschillende meningen krijgt. Omdat iedereen nou eenmaal z’n eigen voorkeur heeft. Maar is dat erg? Motorfreaks bekeek drie Allroads vanuit die persoonlijke roze bril: de KTM 1090 Adventure, de Multistrada 950 en de Honda Africa Twin.

Door: Peter Aansorgh, Ed Smits, Vincent Burger
Fotografie: Bart Aansorgh 

“Zoveel mensen, zoveel meningen.” Een oud gezegde dat maar al te vaak een waarheid als een koe is gebleken. Nu proberen we altijd zo objectief mogelijk ons werk te doen, maar motorrijden is méér dan op twee cijfers achter de komma proberen te achterhalen welke motor de beste is. Niemand had Ed verteld dat we offroad gingen, dus heeft hij gewoon z'n PC Hooft outfit aanOmdat motorrijden een emotie is. Moet de koelkast worden vervangen dan gaan we bij kieskeurig of beslist.nl op zoek naar datgene dat binnen ons budget de meeste waar voor z’n geld biedt en wordt er dus een rationele keuze gemaakt, maar bij motoren heeft de emotie nu eenmaal de overhand en speelt ‘de beste’ nog maar amper een rol. 

Hetgeen zelfs bij ons op de redactie in het verleden nog wel eens tot aardige discussies heeft geleid. Zo was in onze middenklasse Naked vergelijkingstest begin dit jaar de Kawasaki Z900 op punten met verve de allerbeste Naked in dat gezelschap, maar toch ging de voorkeur van Vincent naar de MT-09 uit. Ondanks de tankslappers boven de 130 km/u, ondanks de veel te slappe vering en ondanks de niet lekkere initiële gasrespons. Omdat ‘ie als een Supermotard over een dijk te knallen is en dát precies z’n voorkeur heeft. En gaf Ed in het vergelijk tussen de Triumph Street Twin Je kent het wel, slaat ergens een weg in en ineens... asfalt weg!en de Harley-Davidson Street Rod de voorkeur aan die Amerikaan, ondanks dat de zithouding ongelofelijk kut was en in een halve dag de voetsteunen al waren opgerookt. Omdat het ongelofelijk kicken is er op een bochtige dijk op papier (veel) betere motoren mee te zieken.

Reden voor ons om het ditmaal voor de afwisseling eens heel anders te doen en de motoren niet zo neutraal mogelijk te benaderen en alle plussen en minnen tegen elkaar af te wegen, maar om dat juist vanuit die eigen roze bril te doen. Omdat motorrijden nu eenmaal emotie is. Met Peter als fervente KTM offroad liefhebber, Ed als fervente Ducatist en Vincent als Honda-man was het niet moeilijk te bepalen wie de KTM 1090 Adventure, de Ducati Multistrada 950 en de Honda CRF1000 Africa Twin toegewezen zou krijgen.