Vergelijk: Kawasaki Z650 vs Yamaha MT-07
Onlogisch? Logisch
De resultaten van de rollende acceleratie lijken onlogisch als je puur op de verschillen in motorblok afgaat, maar daarentegen geheel logisch wanneer je naar de opgegeven vermogenscijfers kijkt: de Yamaha heeft met een opgegeven vermogen van 75 pk niet alleen 7 Daar in dat kleine cafe aan de haven...paarden meer ter beschikking dan de 68 pk van de Kawasaki, maar geeft het maximum vermogen ook nog eens 1.000 toeren hoger bij 9.000 toeren per minuut af. Dat verklaart ook meteen waarom bij de Z eerder dan verwacht de toerenbegrenzer ingreep.
Goed, punten dus voor de Yamaha, hoewel het verschil in de praktijk dus kleiner is dan wat je gevoel je ingeeft. Ook de weg richting het noorden door het heuvelachtige kustgebied, die weliswaar heerlijk kronkelig is maar qua wegdek bij tijd en wijle van bedenkelijke kwaliteit is, lijken de verschillen best klein. Inmiddels overgestapt op de Z weet die vermaledijde Jelle het tempo op de MT goed te kunnen volgen. Dit zijn de omstandigheden die de soepelere vering van de Yamaha in de kaart spelen: bij de Kawa heeft de vering z’n grens wel bereikt voor wat betreft de hoeveelheid oneffenheden die kunnen worden geabsorbeerd en Ah gelukkig, ik was al bang dat 'ie 't Smurfenlied zou gaan zingenvertaalt elke extra put in het wegdek zich naar een trap onder je reet. Om die reden is de MT-07 bij Jelle dan ook de favoriet, tot het wegdek strakker wordt en het tempo flink kan worden opgevoerd.
Dit zijn de omstandigheden waarin de Kawasaki laat zien dat je eigenlijk geen betere motor kunt hebben voor het mooiere bochtenwerk en de Yamaha zijn beperkingen laat zien. De strakkere vering van de Z650 geeft niet alleen meer feedback wanneer je de motor op een oor legt, maar zorgt er ook voor dat de motor met aanremmen stabieler is. De Z650 houdt mooi z'n lijn en geeft je alle vertrouwen het de volgende bocht nog iets harder te doen. Het enorme vertrouwen en gemak waarmee met de Z650 elke bocht kan worden ingestuurd mag ook ten dele op het conto van de Bridgestone S21 banden waarmee de fiets is uitgerust worden geschreven.
Zowel de Yammie als de Kawa zijn met wavedisks uitgerust. De Nissins van de Z650 gaven een fijner gevoel
De tijd dat 'middenklasse' gelijk aan 'oubollig' stond is bij beide motoren passé composé. Kijk alleen al naar de vorm van de achterbrug
De Dunlop Sportmax D222 banden waarop de MT-07 is geschoeid voelen daarentegen vrij hard aan en presteren niet optimaal. Niks eenvoudigers echter dan bij de bandenboer een setje S21’s laten monteren.
Ook remmen in de bocht gaat de Z zeer goed af, de voorvering duikt wel in maar niet abrupt en bij het loslaten van de rem schiet de vork niet ineens omhoog, wat van de Yamaha niet kan worden gezegd. Beide motoren zijn voor met tweezuiger remklauwen uitgerust, Nissin bij Kawasaki en eigen kweek bij Yamaha en ook op dit vlak geniet de Kawasaki onze voorkeur. Het ABS is geen irritante stoorzender en de remmen zijn goed te doseren, maar vragen wel redelijk veel spierkracht. Bij de Yamaha voelt het alsof de remmen zijn verglaasd, hoewel dat aan het eind van de dag wel iets beter werd. En dan is er nog de initiële gasrespons, die bij de Z650 fluweelzacht en bij de MT-07 veel te direct (en daardoor zenuwachtig) is. Kleine gascorrecties worden Zeg, wat zou je ervan zeggen als we eens een pint gaan pakken?daardoor bij de Yamaha keihard afgestraft, in combinatie met de slappe voorvork geeft dit erg veel onrust in de bocht.
Bovendien heeft de Kawa hier nog een extra troefkaart achter de hand: de fiets heeft standaard een slipper-assist koppeling en is hierdoor niet alleen voelbaar lichter te bedienen (wat wel zo lekker is wanneer je dagelijks door de file of in de stad moet rijden), maar heeft bovendien geen last van een stuiterend achterwiel wanneer in een sportief tempo iets te enthousiast wordt teruggeschakeld. En trouwens, over koppelingshendels gesproken: dat van de Z650 is – in tegenstelling tot de MT-07 – op dezelfde manier als het remhendel instelbaar. Beide versnellingsbakken schakelen soepel en direct, laten het probleemloos toe om zonder koppeling op te schakelen en hebben een neutraal die gemakkelijk te vinden is, maar bij de MT-07 staat de schakelpook voor ons gevoel best laag afgesteld. Te laag. Vooral Jelle ondervindt daar vanwege z’n racelaarzen best veel hinder van.