Zoeken

Vergelijk: Kawasaki Z650 vs Yamaha MT-07

De toon is gezet

7 maart 2017

Toegegeven, de woorden Yamaha en MT-07 werden tijdens de presentatie van de Z650 in het zuiden van Spanje strikt genomen niet genoemd, maar een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Na tien jaar lang min of meer het voor het zeggen te hebben gehad in het middenklasse Naked segment met de ER-6n kwam Yamaha drie jaar geleden met een gedegen concurrent in vorm van de MT-07. Zeg, ken jij die mop van die Belg...De MT-07 zag er niet alleen qua vormgeving net wat moderner uit, maar was bovendien gezegend met eenfantastisch motorblok dat al snel deed vergeten dat de vering wat aan de zachte kant was. Desgevraagd werd ons bovendien na afloop van de presentatie “off the record” een spinnenwebdiagram getoond, waarin de Z650 inderdaad met een MT-07 werd vergeleken. “Het diagram geeft aan hoe de Z650 het tegenover de MT-07 doet, dat heeft het ontwikkelingsteam in Japan uitgezocht en naar ons toe gepresenteerd,” aldus de Kawasaki-man die graag “off the record” bleef. “Wat midrange performance, rijwielgedeelte, vering, rollende acceleratie, gasrespons, vertrouwen en gebruiksgemak betreft is onze Z650 de MT-07 de baas.”

Dat Kawasaki goed werk had afgeleverd met de Z650, daarvan waren sinds z'n lancering wel overtuigd, maar in hoeverre dat diagram blufpoker was geweest en ‘ie nu dus uit de schaduw zou kunnen treden van de MT-07 was echter de grote vraag. Voor ons gevoel overheerste namelijk nog steeds dat geweldige gevoel van de 270° ‘Crossplane’ tweecilinder van die MT. De Yamaha soepeler en sterker onderin, de Kawasaki een sportiever eindschot, dat idee. Terwijl volgens dat spinnenwebdiagram de Z650 juist in onderin en in het middengebied sterker zou moeten zijn. Een vrije dag tussen twee introducties in gaf ons de mogelijkheid om, samen met de Belgische collega’s van Motoren en Toerisme, in de Portugese Algarve een vergelijkend warenonderzoek te doen. Het enige wat daarvoor moest worden geregeld was dat er ter plekke een Z650 en een MT-07 voor ons klaar zouden staan.

Nog voordat er ook maar één meter gereden is heeft Kawasaki de eerste punten al binnengehaald. Niet alleen heeft Kawasaki enorme stappen met het design gezet, dat nu veel dichter bij de andere leden van de Z-familie staat en – daar zijn zowel Jelle als ik het met elkaar eens – veel mooier is dan de MT-07, maar bovendien staat de afwerking op een hoger niveau. Naden sluiten mooi aan, de stickers zitten onder de blanke lak en nergens zijn rare plaatjes, lompe beugeltjes of kabels te ontdekken die het beeld verstoren. Amai, we gaan 't vandaag toch niet over Belgenmoppen hebben hè? ZotVoor zover er bij de Z650 als iets te zeiken is, dan is dat de groene sierstrip op het zijpaneel die een andere kleur groen is dan het frame, hoewel dat wel in de categorie mierenneuken valt.

Bij de Yamaha valt meteen de gapende kier van wel een halve centimeter tussen het zadel en het kontje op – wat deels wordt veroorzaakt doordat daar de montageboutjes van het zadel zitten. In tegenstelling tot de Z650 zitten bij de MT-07 de stickers van zowel het merkembleem als de typeaanduiding niet onder de blanke lak en oogt de montagesteun van het digitale display knullig en goedkoop. De Tanksectie sluit daarentegen mooi aan op het zadel. De zit is breed, maar je mist bij de tank wel contact met de binnenkant van je been. Bij de Kawasaki zijn de uitsparingen dieper en meer uitgesproken, waardoor je lekker bij sportief bochten pikken daar lekker tegenaan kunt leunen.

Het display van de MT-07 is dodelijk saai, maar wel functioneel: de snelheidsmeter is zeer goed in beeld, maar misschien nog wel belangrijker is het feit dat je er tijdens het rijden een beter zicht op hebt. Bij de Z650 moet je meer naar beneden kijken om de teller af te lezen, vooral de snelheid. Daar staat tegenover dat de toerenteller van de Kawasaki door zijn in een cirkel geplaatste LED-naalden overzichtelijk is. De LED-streepjes van de toerentellerbalk bij de Yamaha zijn onder in het display geplaatst, wat op z’n zachtst gezegd zeker niet praktisch is. Je hebt daardoor geen flauw idee hoeveel toeren de motor maakt, terwijl je daar – meer dan bij de Z650 – wel behoefte aan hebt, maar daar kom ik straks op terug. Volgens mij mogen we best opschieten, willen we voor het donker nog thuis zijnBeide displays zijn met een versnellingsindicator uitgerust, de Z650 heeft bovendien een schakelindicator die geheel naar eigen geur en smaak in te stellen is.

Wat de armaturen op het stuur betreft geniet de Kawasaki de voorkeur. Ze zien er ten opzichte van de MT-07 misschien oubollig uit, maar de knopjes en schakelaars zitten bij de Z650 wél precies zitten waar je ’t verwacht. Bij de MT-07 is met name de knipperlichtschakelaar gevoelloos en niet handig gepositioneerd, waardoor met regelmaat per ongeluk op de claxon werd gedrukt. Vanuit het zadel geven beide motoren geen echt fraai zicht naar achteren. Zowel bij de Yamaha als de Kawasaki heb je vooral veel zicht op je ellenbogen, bij de Z650 wordt dat beeld tijdens het rijden nog door trillingen vertroebeld. De spiegels van de Yamaha ogen daarentegen erg verouderd, maar dat beetje zicht wat je hebt wordt niet vertroebeld door trillingen.