Zoeken

Vergelijk: Kawasaki Z650 vs Yamaha MT-07

Conclusie

7 maart 2017

Hoewel we maar al te graag de stelling van Kawasaki keihard onderuit hadden gehaald (we hebben nu eenmaal een broertje dood aan grootspraak) en op voorhand de MT-07 toch echt hoger hadden ingeschaald, heeft deze test ons twee dingen geleerd: allereerst dat gevoel en werkelijkheid twee totaal verschillende dingen
kunnen zijn en ten tweede dat Kawasaki met z’n uitspraken geen blufpoker heeft gespeeld.

Het enorme pluspunt van de MT-07 was, is en blijft het fantastische motorblok dat zo heerlijk smeuïg is, maar dat in de praktijk een behoorlijk pittige kluif aan het op papier minder sterke blok van de Z650 blijkt te hebben en alleen op topvermogen de meerdere is. Tel daar de zachte vering en het iets lagere rijklaargewicht bij op en je hebt met de MT-07 een fiets waarmee het tot zekere hoogte heerlijk spelen is.

Tot die hoogte is bereikt en de Z650 ‘m het nakijken geeft. De Kawa heeft een sportievere zit, geeft je meer feedback en houdt dankzij z’n strakkere vering veel mooier z’n lijn. Waar de MT-07 lang en breed de witte vlag zwaait geeft de Z650 aan dat er wat hem betreft best nóg harder mag worden gepusht. Terwijl de motor juist vanwege dat minder brute gevoel voor beginners veel minder intimiderend en daardoor gemakkelijker te rijden zal zijn. Tel daar de betere remmen, de betere gasrespons, de betere afwerking, de fraaiere looks (vooruit, kwestie van smaak, maar toch) en de net iets scherpere prijs van € 7.799 bij op en je kunt niet anders dan concluderen dat de engineers bij Kawasaki inderdaad gelijk hebben gehad met hun spinnenwebdiagram. Off the record.

Kawasaki Z650

looks, rijwielgedeelte en vering, afwerking

display zit nét buiten het zichtveld, zicht in spiegels, trilt rond de 6-7k 

Yamaha MT-07

dat blok, overzichtelijk display, wheelies

vering aan de slappe kant, aan/uit reactie gas, afwerking