Zoeken

Vergelijk: Kawasaki Z650 vs Yamaha MT-07

Andere invalshoeken

7 maart 2017

Dat Yamaha en Kawasaki duidelijk een andere invalshoek hebben gehad wordt nog eens extra bevestigd zodra beide motoren worden gestart. Het 270° Crossplane motorblok van de MT-07 loopt rustiger dan het paralleltwin motorblok van de Kawasaki, dat – zoals het een échte Kawasaki volgens de
Het neusje houdt het midden tussen de Z300 en Z800. De toerenteller is een enorme plus, maar verder is het display niet super overzichtelijk

Wat een enorm verschil met de ER-6n

Het voelt alsof 'ie een eindschot heeft, maar het blok kan zich vooral in het midden meten met de MT-07. Kenmerkend voor de Z650 is het achterlicht in de vorm van een Z
diehard fans betaamt – rauwer loopt. Wat geluid betreft geniet de Yamaha de voorkeur, maar dat is persoonlijk: de 270° krukas geeft de MT-07 een V-Twin geluid waar de Z650 duidelijk meer stampt. Vooral onderin klinkt de Z650 daardoor minder lekker, hoewel dat bovenin wel deels wordt goedgemaakt. Bovendien weten we vanuit het verleden van de ER-6n dat het geluid met een Akra er enorm op vooruit gaat, maar dat geld in feite ook voor de MT.

Wat zithouding betreft voelt de Yamaha meer relaxt en de Kawasaki meer alsof 'ie klaar voor de aanval is. De verhouding tussen het zadel, de voetsteunen en het stuur is bij de Z650 sportief, maar niet té, terwijl de afstand zadel - voetsteunen bij de MT-07 iets krapper lijkt te zijn en het stuur iets hoger en meer naar je toe zit. In eerste instantie lijkt daar niks mis mee te zijn, tot het tempo flink wordt opgevoerd. Wanneer van-dik-hout de boventoon voert mis je een direct gevoel met de motor, wat deels ook komt doordat je je benen niet lekker tegen de motor aan kunt leggen. De Z650 heeft een heerlijke lendesteun in vorm van het duozadel, waar je in sportieve zit je kont lekker tegenaan kunt drukken. Bij de MT-07 is het veel meer gefragmenteerd en zitten beide zadeldelen verder uit elkaar, waardoor je dat steuntje voor je kont mist. Nogmaals, De Yamaha prima zolang je niet echt aan het poken bent, dan is de zit niet agressief genoeg.
De koplamp oogt wat goedkoop, de afwerking is niet des Yamaha's. Het display is erg overzichtelijk, behalve de toerenteller die amper af te lezen is

Met de MT serie heeft Yamaha duidelijk een design statement willen maken

Het voelt alsof 'ie onderin sterker is, maar weet pas bovenin een klein gaatje te slaan. Bron van ergernis zijn de schakelaars links op het stuur: gevoelloos en onlogisch gepositioneerd
Daar staat weer tegenover dat het motorblok van de Z650 meer trilt, zo rond de 6-7 duizend toeren per minuut.

Nog maar amper op pad ben ik opnieuw enorm onder de indruk van het motorblok van de MT, waar ik de dag mee begin. Voor m’n gevoel is het blok veel soepeler en sterker dan het blok van de Z, wat afgaand op de specs logisch niet geheel onlogisch zou zijn: met een cilinderinhoud van 689cc kan de MT-07 40cc meer lucht inademen. De motor gaat er als een speer vandoor en is in tweede versnelling met speels gemak tot een fraaie wheelie te verleiden, waar de Z650 dat op ’t gas alleen in eerste versnelling wil doen. En omdat ie z’n vermogen mooi lineair opbouwt kun je met de MT-07 een wheelie tot in de begrenzer door laten gaan. Ook de boring x slag verhouding (de Yamaha heeft een kleinere boring en een langere slag) ligt in lijn met het beeld dat ik van de MT-07 heb. Een flink aantal sprintjes op de provinciale weg richting het meest zuidwestelijke punt van Portugal later is ons duidelijk dat gevoel en werkelijkheid twee totaal verschillende dingen zijn. In vierde, vijfde en zesde versnelling gaan beide motoren nagenoeg gelijk op en zit winst en verlies ‘m meer in de reactiesnelheid, pas in derde versnelling pakt de MT-07 direct meters en loopt daarna nog verder uit doordat Jelle de Z650 eerder dan hij had verwacht vol in de toerenbegrenzer rijdt.