Zoeken

Inhoudsopgave
details
Fotogalerij

Test: Honda SH125i en SH150i

details

11 februari 2017
Wat in 1984 begon met een kleine 50cc is dik dertig jaar later niet meer weg te denken in het Italiaanse verkeersbeeld. Honda heeft voor 2017 de SH125i en SH150i compleet vernieuwd en rijdend door de smalle straten van Florence begrijp ik best dat de SH familie hier in Italië alle verkooplijsten aanvoert.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Sep Gori, Ula Sera,

Kaskraker

Meer dan 1 miljoen zijn sinds de geboorte van de SH scooterfamilie verkocht, zo weet Honda’s persman Paul Nowers ons te vertellen tijdens de presentatie voorafgaand aan de testrit van de nieuwe SH125i en SH150i, waarvan het leeuwendeel in Italië waar de motorscooter z’n roots heeft: de SH, dat voor Small Honda staat, wordt in Italië ontworpen en geproduceerd. Nowers gaat zelfs een stap verder door de SH een merk binnen een merk te noemen, net als bijvoorbeeld de Gold Wing, Fireblade en Africa Twin. Hoezo voetgangerszone? We zitten toch in Italië?Een straffe uitspraak die zeker hier in Italië een waarheid is als een koe, zo blijkt overduidelijk als ’s avonds met de SH125 de binnenstad onveilig wordt gemaakt. We parkeren de scooter op de Piazza voor een extra fotoshoot en zien hoe binnen no-time de scooter door een schare fans wordt omringd die direct hebben gezien dat dit de nieuwe is. Een tafereel dat je eerder zou verwachten bij een gepimpte XDiavel of een MV Agusta F4 RC. Dát alleen al geeft aan hoe ontzettend populair de SH hier in Italië is.

Als warme broodjes over de toonbank dus, die Small Honda familie. Dat Honda voor de presentatie van de nieuwe SH125i en SH150i heeft gekozen voor Florence is trouwens niet vreemd, want van Europa’s best verkochte scooter SH125i (17.000 het afgelopen jaar) zijn de meesten terug te vinden in deze stad. Wie eenmaal in de pittoreske stad van Galilei, Michelangelo en Leonardo da Vinci – innovators die in hun tijd voor grote veranderingen hebben gezorgd, net als Honda met de SH - is geweest snapt precies waarom: in de oude binnenstad zijn de wegen onvoorstelbaar smal, bieden marmerstenen of kinderkoppen weinig grip en geven de vele gaten en kuilen je het idee alsof de stad net een luchtaanval heeft overleefd. Om nog maar te zwijgen van het heerlijk hectische Italiaanse verkeer. In steden als Milaan en met name Rome is de SH150i daarentegen weer ontzettend populair, maar dat komt omdat die steden door een snelweg worden omringd en je in Italië met een 125cc niet de snelweg op mag gaan. 

Dat de Italianen de SH familie hebben omarmt is overduidelijk te zien in het verkeer, waar ik in één ochtendspits meer SH scooters hebben gezien dan in mijn hele motorcarrière bij elkaar. De SH125i is in Italië de ongeslagen koning in het scooter segment en sinds 2013 zijn de SH300i, 150i en 125i elk jaar de drie best verkochte motorscooters. En dat is op z’n zachtst gezegd best bijzonder te noemen. Maar 1 regel hier en dat is dat er geen regels zijn...Volgens Honda ligt het succes in de drie essentiële punten die vanaf het begin de hoeksteen van de SH hebben gevormd: innovatie, stijl en performance.

Supergemakkelijk transport

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Vespa koos Honda met de SH familie voor grote 16” wielen, wat de enorme wendbaarheid en stabiliteit in de kaart heeft gespeeld. In 2001 lanceerde Honda de eerste SH125i en vanaf het eerste moment heeft de scooter in alle stilte en consequent haar missie voortgezet om stijlvol, levendig en supergemakkelijk transport te bieden. Die eerste scooter was een blueprint voor succes en werd daarna zorgvuldig geëvolueerd. In 2005 werd PGM-F1 benzine injectie toegevoegd, in 2013 kreeg de scooter het eSP (enhanced Smart Power) lage frictie motorblok en start/stop systeem, waarmee vermogen en brandstofverbruik werd verbeterd.

Verantwoordelijk voor het nieuwe design van de 2017 SH125i is de in Rome woonachtige Valerio Aiello. De 39-jarige Italiaan begon zijn carrière bij Honda in 2001 en heeft als ontwerper aan motoren en scooters de 2009 SH125, de 2011 CBR600F, de 2013 Forza 300 en de NC750X gewerkt, Het nieuwe ontwerp moest nog duidelijk in de geest van de SH zijn, maar dan met de tijd mee geëvolueerd.
Het design is behoorlijk opgefrist, het display zou je bij avondlicht moeten zien, zo mooi

Het handschoenenvakje is groter en heeft nu tevens een 12V aansluiting. Onder het zadel past met gemak een integraalhelm

Geen contactslot meer, maar Honda Smart Key. Het start/stop systeem kan eenvoudig worden uitgeschakeld, maar wij zouden niet weten waarom je dat zou doen. Het werkt perfect

Ook langs achteren volledig LED. De spiegels zijn vernieuwd en bieden goed zicht naar achteren
De meer hoekige lijnen en harde overgangen van z’n voorganger hebben plaats gemaakt voor meer vloeiende lijnen – door Honda seamless (naadloos) genoemd. De verlichting is nu rondom LED en vooral de dagrijverlichting in het schild is prachtig mooi vormgegeven. Vanuit het zadel, dat twee afzonderlijke materialen  voor passagier en duo heeft en van een nieuw stiksel is voorzien, heb je zicht op het nieuw instrumentarium dat vooral in het donker prachtig oplicht en nu een digitaal display heeft dat zowel het gemiddelde als het actuele verbruik weergeeft.

Voor wat opbergruimte betreft heeft Honda het opbergvakje links in de kuip vergroot en nu voorzien van een 12 volt aansluiting om bijvoorbeeld je smartphone op te laden. In de ruimte onder het zadel past een integraalhelm en bovendien zijn in de ruimte voor onder het zadel nog eens twee helmhouders aangebracht. De grootste vernieuwing zit ‘m echter in toepassing van het Honda Smart Key systeem ter vervanging van het traditionele contactslot: met de afstandsbediening binnen bereik (2,4 meter) van de scooter kan middels een grote contractschakelaar (waarvan de rand bij bediening mooi blauw oplicht als de schakelaar wordt ingedrukt of via de afstandsbediening wordt geactiveerd) de scooter op contact worden gezet en het slot van het zadel worden ontgrendeld. Na de RC213V-S vorig jaar zijn de SH125i en SH150i nu het tweede model waarbij Honda het Smart Key systeem heeft toegepast. Met de afstandsbediening kunnen trouwens ook de alarmlichten worden geactiveerd en dat is wel zo handig wanneer je ‘m hier in Florence tussen 100 andere scooters hebt geparkeerd.

Italiaanse hectiek

In de knetterdrukke ochtendspits van Florence wordt meteen duidelijk waarom de SH125i hier zo’n ongekende populariteit geniet. Dankzij de ultrakorte wielbasis van 1.340 mm in combinatie met het heerlijk lage rijklaargewicht van 137 kilo heeft de scooter de wendbaarheid van een vlieg en banen we ons als een vloeiende lavastroom door het drukke verkeer, Even wachten totdat de weg vrij is. Vijftien minuten later...waarbij we door de Italianen nog op een rijles ‘Italian style’ worden getrakteerd. Zelfs de meest onmogelijke gaatjes blijken groot genoeg om een SH doorheen te persen. Terwijl ik zelf het idee heb al (heerlijk) aardig asociaal aan het scheuren te zijn (laat ik het zo stellen, eenzelfde rijstijl had ons in Amsterdam al binnen één minuut meer dan een middelvinger van een automobilist opgeleverd) checkt een Italiaanse schone vlak voor me met hetzelfde gemak vlug even of ze nog Facebook of Whatsapp berichten heeft gehad.

De 125cc eencilinder is meer dan snel genoeg in dit verkeer en het start/stop systeem doet ongemerkt z’n werk. Bij stilstand schakelt het blok na 3 seconden automatisch uit, waarna met een draai aan het gas de eencilinder wordt gestart en de SH er als een speer vandoor gaat. Een stoplichtsprint met een collega die voor het vergelijk de start/stop had uitgezet gaf hem bij groen slechts een kleine scooterlengte voorsprong.  Volgens Honda is de kleine eencilinder nu goed voor een topvermogen van 12 pk (was 11,6 pk) bij 8.500 toeren per minuut en levert ‘ie een koppel van 11,5 Nm bij 7.000 toeren per minuut (was 11 Nm @ 6.500 tpm), wat volgens Honda is gerealiseerd door de luchtinlaat van het eSP (enhanced Smart Power) motorblok wat verder naar achteren te verplaatsen. Honda claimt ook dat het verbruik wat verder is aangescherpt en schermt met een verbruik van 2,1 liter op 100 km (1 op 47,6), maar in de totaal 80 kilometer die door ons op de klok werden gezet bleef het verbruik volgens de indicator steken op 2,8 liter. 

Nu zal dat hogere verbruik grotendeels liggen in de route die Honda voor ons had uitgezet – en dan vooral het tempo van de man voorop. Na eerst kriskras door de stad te hebben gescheurd had Honda nog een prachtige route door het Toscaanse heuvellandschap voor ons uitgezet, waarbij de gaskraan bijna continue vol open was. Heuvelop was bij pak ‘m beet 90 km/u de puf er wel uit, maar heuvelaf werden
Uiteraard ABS voor de veiligheid. De vering achter is aangepast voor meer comfort, wat in Florence geen overbodige luxe is

Het zadel zit prinsheerlijk en heeft verschillend materiaal voor rijder en passagier. Een haakje voor de boodschappentas mocht natuurlijk ook niet ontbreken

De duovoetsteun is mooi in het design weggewerkt. Het blok kan beter ademhalen dankzij een verbeterde luchtinlaat
driecijferige snelheden met gemak gehaald. Zelfs in dit tempo viel de SH125i wat sturen betreft niet door de mand, dankzij z’n grote 16” wielen is de scooter heerlijk stabiel en het frame is stijf genoeg om je niet het gevoel te geven dat de voor- en achterkant twee verschillende dingen aan het doen zijn. Het meest was in nog wel onder de indruk van de grondspeling: ondanks dat ik toch echt m’n stinkende best had gedaan eindigde de rit zonder ook maar een enkel schrapend geluid. 

Met de Griekse en Spaanse collega’s al op weg naar het vliegveld hebben wij als extra bonus de kans om de stadse ervaring nog eens dunnetjes over te doen, maar dan met de SH150i. Wat een enorm verschil blijkt te zijn. Niet alleen doordat we nu maar met z’n drieën zijn en we het verkeer nu zelf ook écht op z’n Italiaans kunnen doen, maar ook omdat de SH150i behoorlijk sterker is, terwijl die voor die Grieken en Spanjolen ook nog eens met een riant scherm (dat je trouwens wel heerlijk uit de wind houdt) en topkoffer is uitgerust. Waar de met de SH125i best rap aan de 60 per uur zit tikt de SH150i met hetzelfde gemak 80 per uur aan. De 150 heeft volgens Honda een topvermogen van 14,6 pk bij 8,250 toeren per minuut en een maximaal koppel van 13,9 Nm bij 6.500 toeren per minuut en dat is toch een verschil van 20 procent. Dat extra vermogen gaat volgens Honda wel ten koste van een iets hoger verbruik van 2,3 liter op 100 km (1 op 43,8), maar het display van mijn SH150i gaf exact hetzelfde verbruik van 2,8 liter. In combinatie met de 7,5 liter geeft dit de scooter een actieradius van ruim 250 kilometer, uitgaande van de geclaimde 2,1 liter (2,3 liter voor de SH150i) kom je zelfs 350 kilometer ver op een tank.

Conclusie

Als je al vier jaar lang met drie modellen de top 3 van best verkochte scooters domineert, dan heb je zonder twijfel iets goeds op de markt gezet. De Small Honda is voor Japans grootste een gouden zet geweest en na zelf een dag kriskras door Je vraagt je écht af waarom ze bij ons elke dag liever in de file staanFlorence en de prachtige Toscaanse heuvels te hebben gescheurd begrijp ik precies waarom de SH hier zo ontzettend succesvol is.

De SH125i is alles wat je nodig hebt in het dagelijkse verkeer, of anders de SH150i voor als wie regelmatig de snelweg op wil. De scooter ziet er niet alleen begeerlijk uit, maar heeft voldoende praktische opbergruimte, is enorm wendbaar en is krachtig genoeg om bij het stoplicht altijd als eerste weg te zijn. En stoot dankzij z’n start/stop geen onnodige emissie uit. Terwijl ik vanuit Schiphol op de A2 met een file van Amsterdam tot Utrecht wordt geconfronteerd vraag ik me af wanneer de Nederlandse verstokte automobilist dit ook gaat inzien. Ik weet het wel: een dagje Florence per SH125i zou volgens mij wel eens wonderen kunnen doen.

Technische gegevens

Merk/model Honda SH125i Honda SH150i
Motor    
Type   eencilinder eencilinder
Koelsysteem   vloeistofkoeling vloeistofkoeling
Cilinderinhoud   125 cc 153 cc
Boring x slag   52,4 x 57,9 mm 58 x 57,9 mm
Compr. verh.   11:1 10,6:1
Klepaandrijving   SOHC, 2 kleppen per cilinder SOHC, 2 kleppen per cilinder
Ontsteking   digitale transistor digitale transistor
Starter   elektrisch elektrisch
Benzinetoevoer   PGM-F1 injectie, 24 mm gasklephuis, start/stop systeem PGM-F1 injectie, 26 mm gasklephuis
Smering   wet sump wet sump
Vermogen   12 pk @ 8.500 tpm 14,6 pk @ 8.250 tpm
Koppel   11,5 Nm @ 7.000 tpm 13,9 Nm @ 6.500 tpm
Transmissie  
Aantal versnellingen   CVT automaat CVT automaat
Eindoverbrenging V-snaar V-snaar
Koppeling   automaat automaat
Chassis  
Frame   stalen underbone stalen underbone
Wielbasis   1.340 mm 1.340 mm
Balhoofdhoek   26° 26°
Naloop   85 mm 85 mm
Vering voor   33 mm telescoop, niet instelbaar 33 mm telescoop, niet instelbaar
Vering achter   dubbele schokdempers, niet instelbaar dubbele schokdempers, niet instelbaar
Veerweg voor   89 mm 89 mm
Veerweg achter   83 mm 83 mm
Voorrem   enkele schijf 240 mm, 3-zuiger remklauw, C-ABS enkele schijf 240 mm, 3-zuiger remklauw, C-ABS
Achterrem   enkele schijf 240 mm, 1-zuiger remklauw, C-ABS enkele schijf 240 mm, 1-zuiger remklauw, C-ABS
Voorband   100/80 R 16" 100/80 R 16"
Achterband   120/80 R 16" 120/80 R 16"
Afmetingen  
Lengte   2.034 mm 2.034 mm
Breedte   740 mm 740 mm
Hoogte   1.158 mm 1.158 mm
Zadelhoogte   799 mm 799 mm
Gewicht   137 kg 137 kg
Tankinhoud   7,5 liter 7,5 liter
Reserve   n.b. n.b.
Gegevens  
Rijbewijsklasse A1 A2
Garantie   2 jaar 2 jaar
Adviesprijs NL   € 4.058,00 € 4.158,00
Adviesprijs BE   € 3.799,00 € 3.899,00
Importeur NL   Honda Benelux Honda Benelux
www.honda.nl www.honda.nl