Vergelijk lichte middenklasse adventurebikes
Verschoven interesse
De motorwereld verschuift en dat doet het al een flinke poos. Nu de supersportsklasse echt op z’n laatste benen loopt verschuiven de andere klassen op hun beurt ook steeds een klein stukje. Nou is het wel erg menselijk om alles altijd maar in een hokje te willen passen, maar het is vaak de enige manier om nog ergens wijs uit te kunnen. Overzicht hebben we nodig, anders worden we heel erg zenuwachtig. Dus hebben we supersports, nakeds, supermoto’s, allroads, retrofietsen, toermotoren en ga nog maar door. Die zijn dan op hun beurt weer onderverdeeld in voornamelijk cilinderinhoud en daarin kunnen we soms ook nog eens onderscheid maken tussen goedkoop en duur, kaal of compleet uitgerust en in een paar gevallen ook nog tussen Japans en Europees/anders. Maakt het leuk, maakt het interessant. En er is soms ook nog overlap waardoor eenzelfde motor kan meedingen in een overweging van meerdere perspectieven. Waarom we dit zo doen? Omdat we als consument graag iets te kiezen hebben. Omdat we, als we een potje geld hebben, graag de beste/mooiste/voordeligste/verstandigste keus maken. Dan moet je wel wat te kiezen hebben en dat moet ook nog ergens op slaan. Alhoewel dat laatste nog wel eens vergeten wordt als het zo uitkomt.
Komen we bij het illustere viertal hier voor ons, dan kunnen we meteen aan de bak. Want wat zijn het nou precies? Middenklassers, zoveel is wel redelijk snel duidelijk. Maar Allroads slaat de plank toch een beetje mis. Nou geef ik sowieso de voorkeur aan de term Adventurebike, eenvoudig omdat de meeste Allroads niet ‘allroad’ gaan en netjes binnen de lijntjes blijven kleuren. Dat is zo geëvolueerd en inmiddels zien we meer en meer motoren van dit kaliber op gewone wegbanden, op 17 inch velgen, met een leuke hoeveelheid gewicht aan de start verschijnen, dat ze van hun leven nooit ver zouden komen op een onverharde weg. Op geasfalteerde wegen rijden ze echter des te beter, dus vindt iedereen het prima. Zoiets is hier ook aan de hand, maar dan nog… Yamaha zelf heeft het liever over sport/toer als het over de Tracer 700 gaat. Kan, niemand had in de tijd van de TDM ook maar het idee zoiets een allroad te noemen. Neem je de Honda, dan zie je eerst een leuke forensenmotor en pas dan het opgepimpte uiterlijk. Da’s toch anders.
Neemt niet weg dat juist deze klasse ongekend populair is en de motoren nog altijd gretig aftrek vinden. Neem bijvoorbeeld de V-Strom 650, de enige reden dat die nog in het gamma zit is omdat ‘ie nog steeds gewoon goed verkoopt. Eenvoudige motoren met een ruig randje, misschien is dat het. Niet te duur, wel praktisch… dan kom je wel hier op uit ja. Met de komst van de Tracer, de vernieuwing van de NC750 en de ‘herpositionering’ van de Versys hebben we drie motoren die er vol goede moed tegenaan gaan, maar omdat Suzuki het ook niet doet vlakken wij ook de V-Strom niet uit. Met z’n vieren vormen ze een mooi kwartet. We zullen eens kijken welke zich het meest ‘2016’ kan noemen.