Vergelijk lichte middenklasse adventurebikes
Honda NC750X
Oh jee, de Honda. Nou ging de discussie vooraf al over het al dan niet inzetten van de motor met DCT of liever toch de gewone. Immers, ongeveer de helft van de NC’s wordt verkocht met de automaat en dus zou het net zo goed kunnen met om het even welke. Hadden we ons nou maar aan het oorspronkelijke idee gehouden… Het punt is: het DCT is zo aanwezig, dat het gesprek vervolgens bijna nergens anders meer over gaat. En dat is niet alleen heel erg jammer, daarmee sneeuwen de eigenschappen van de motorfiets zelf flink onder. Bovendien, erg positief was het niet….
Nou moet gezegd worden dat het DCT als systeem op zich prima werkt. Als je tien kilo extra prima vindt, als je de motor gebruikt waar ‘ie voor gemaakt is en als je er voor in de markt bent, want dat is ook nog zoiets: waarschijnlijk zal geen enkele consument die een motor met DCT overweegt überhaupt al omkijken naar één van de andere drie motoren die we hier hebben.
Dat gezegd hebbende, daar gaan we dan. Willen we de motor gelijk beoordelen, dan willen we de motor ook gelijk behandelen. Dat kan niet. Het DCT is het antwoord op een vraag die we niet gesteld hebben en eerlijk gezegd, hoe conservatief motorrijders ook geacht worden te zijn, soms zit er gewoon logica achter. We zijn uitgevoerd met vier ledematen, dan is het niet meer dan logisch ze ook alle vier te gebruiken. Verplaats je één van de functies, dan doe je niet meer dan dat: verplaatsen. In dit geval het schakelen, als we al overstappen op handmatig schakelen. Dat gebeurt met de linkerhand, waar dus ook de richtingaanwijzers mee bediend worden. Niet alleen heb je op sommige momenten dus twee duimen nodig, je houdt het stuur links soms maar met pink en ringvinger vast. Maar handmatig schakelen is niet de bedoeling, dat schiet het doel van DCT voorbij, dat is immers gemaakt om het schakelen van je over te nemen. Bovendien komt er nog een ander puntje bij: het trage overschakelen in combinatie met l
Alles is anders bij de Honda. Maar met onze conservatieve blik is het wel erg wennen. Dashboard in 'negatief' is grappig, maar wordt er niet duidelijker van
De troef van de NC-serie: het bagagevak. Werkt prima, handig voor 'effe snel' ritjes, kleine boodschappen en dergelijk. Maar dat daar een extra slot voor nodig is... vinden we raar. En 't valt vanzelf in het slot, dus uitkijken waar je je sleutel laat
Het controlecentrum op de linker stuurhelft. Hoezo 'boel te doen'? En dat voor ons rechtshandige prutsers...aagtoerige blok. Wil je vlot zijn, dan kun je beter de automaat laten schakelen om te voorkomen dat je herhaaldelijk in de toerenbegrenzer zit. Sowieso is de sportstand nog het best, dit benadert een normaal schakelgedrag nog het meest. De rest (sport is in drie standen instelbaar en er is ook nog de D-stand)Maar dat is niet alles, want denk niet dat je met een automaat maar gewoon ‘alles vanzelf’ kunt laten doen. Daar kom je achter bij de eerste bocht die je nadert en ontdekt dat de motor niet terugschakelt. Het hele concept van DCT is gemaakt voor opschakelen, het lijkt alsof terugschakelen pas als nagedachte bij één van de laatste vergaderingen op tafel kwam. ‘Jongens, niet om het een of ander, maare… moeten we niet ooit een keertje omláág?’ Zoiets. De motor schakelt pas terug nádat je afremt en dat is zo tegennatuurlijk dat je bij elke bocht, afslag of richting wijziging in een te hoge versnelling blijft. En omdat het een automaat is, drukt ‘ie dóór. Dus moet je harder remmen dan je dacht, paniek rondom en zit de hele motor in de knoop. En dat wil dus ook weer niet, want de Honda is uitgerust met maar één schijf. Remt wel, maar niet overdadig goed en als er dus meer dan gepland geremd moet worden, pak je beter de achterrrem erbij. En doe je dat, dan kun je die veel beter aan het stuur monteren en rijden als een scooter. Dat moet je toch al, dus dan kun je beter verwarring voorkomen en de motor er ook uit laten zien als scooter. Die hebben ze ook, in de vorm van de Integra en heb je die eenmaal, dan is het wel meteen een van de meest kick ass scooters die er zijn, met grote wielen waar serieus goed rubber omheen past. Maar goed, dat is dus niet de NC die we hier hebben. Goed, om dat te ondervangen kun je sinds de eerste systeemupdate wel te allen tijde manueel schakelen en dus op tijd, ruim voor de bocht, zelf terugschakelen. Maar zoals gezegd: dat schiet toch het doel weer wat voorbij. Dan zit je nog wel met de soms ongelukkig uitkomende schakelmomenten. Zo komt het voor dat een rotonde precies met de snelheid genomen wordt waarop bijna overgeschakeld wordt. Een klein streepje gas betekent in dat geval ongevraagd en midden in de bocht een hogere versnelling, die de hele balans van de motor flink verstoort.
Nou is de motor ooit bedacht om ‘te werken waar een motorrijder het meest rijdt’. Dat betekent dat na onderzoek is gebleken de meeste motorrijders niet boven de 7000 toeren komen. ‘Dus kan de bovenste helft er wel af’ en kunnen we een blok ontwikkelen dat werkt bij lagere toeren. Is zuiniger, schoner, iedereen tevreden. Tot zover de theorie. In de praktijk is het eerder dat mensen –sinds het begin der tijden- rijden volgens hun gevoel. Dat gevoel zegt dat 7000 toeren bij een motor die voor veel meer gemaakt is genoeg is. Maar als je een motor ontwikkelt die veel minder toeren draait, verschuift ook het gebied waarin ‘ie zo lekker loopt. Kortom, je snijdt jezelf opnieuw in de vingers. Moet wel gezegd worden dat het blok supersoepel lijkt te lopen en de balans is uitmuntend. Totdat je op de snelweg een vast tempo rijdt en merkt dat je vingers eerder dan bij de andere drie motoren bij dezelfde snelheid gevoelloos raken. Dus toch trillingen.
Volgens Honda is het NC-concept ontwikkeld voor de forens. Dus die tokkelt rustig naar de dichtstbijzijnde oprit, doet veertig tot zestig kilometer snelweg en vervolgt z’n weg via afrit, provinciale weg en het laatste stukje naar kantoor. Die snelwegkilometers zijn saai en eentonig, maar omvatten wel het leeuwendeel van de rit. En als je dan toch al niet schakelen hoeft, waarom dan niet meteen cruise control? Gas vasthouden wordt nu een klus, zeker met de genoemde trillingen. Een cruisecontrol zou beide ineens ondervangen. En als we toch bezig zijn, voeg daar dan ook tractiecontrole aan toe. Heb het wel vaker genoemd, maar juist de machines zonder directe verbinding tussen gashendel en achterwiel hebben dat nódig. Niet zozeer om het vermogen in te dammen, wel omdat je niet weet wat je achterwiel doet. Met een koppeling en vaste versnelling weet je wat er gebeurt en zet een motor niet meer dan een decimeter ‘effe’ z’n wiel opzij bij gladheid. Met de NC, op een natte kruising, draait het achterwiel plots ongecontroleerd z’n eigen tempo totdat je het gas afsluit. Dat is niet de veiligheid die Honda propageert.
Van de vier motoren die we hier bijeen hebben is de Honda nog het meest het schaap in woflskleren. Het ziet er leuk uit, maar lijkt qua rijden nauwelijks op de andere drie. Na een initieel lui stuurgedrag opgelost te hebben met een haaksleutel bleef de vering op een redelijk budgettair niveau wat de rest ontstijgt en ook de feedback hield wat te wensen over. Daardoor rij je toch altijd met wat meer marge dan op de anderen en dat geeft toch net wVerbruik:
Hoogst: 1:21,1
Laagst: 1:24,6
Gemiddeld: 1: 23,1at minder rijplezier. Een motor waar je op moet concentreren staat sowieso niet synoniem aan gebruiksvriendelijk, wat in beginsel toch het beoogde doel is geweest. Zoals gezegd is het overgrote deel toe te schrijven aan het DCT en sneeuwt de rest van het verhaal daar flink mee onder, maar ook als motor is de NC een heel ander verhaal als de rest.
Zo van opzij staat er wel echt iets. Met de koffers wordt 't zelfs enorm groot
Blokje loopt best lekker, als je 'm gebruikt waar het voor bedoeld is. Toch sluipt er een trilling in het stuur bij sommige snelheden
Niet elke hoek staat 'm echter zo mooi.. aan accessoires als een kofferrek, valbeugels en schijnwerpers geen gebrek
Als enige heeft de Honda maar één schrijf vooraan. De benzinevoorraad vul je nog steeds aan onder het zadel
- Slim, redelijk praktisch, innovatief... goed voor de doelgroep
- Buiten de doelgroep minder geslaagd, DCT blijft een kwestie, meer pit en toeren mag echt wel