Zoeken

Inhoudsopgave
Faster!
Fotogalerij

Test Yamaha XSR900

Faster!

15 februari 2016
Een paar maandjes nadat Yamaha de wereld toch een klein beetje wist te verrassen met de XSR700 is meteen het doek van de grotere broer getrokken en werd de XSR900 gepresenteerd. Die zat al een beetje in de pijplijn, wisten we sinds de twin, want al snel doken teasers op van ‘iets’ met een driecilinder, Roland Sands en Kenny Roberts. En met een MT-familie bestaand uit meer dan alleen te 700cc twin was het niet moeilijk meer. En nu staat het resultaat dan voor ons: de XSR900, gebaseerd op en voorzien van het blok van de 900cc triple. Voor degene met enig gevoel voor nostalgie de ultieme keus.

Yamaha XSR900

Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Jonathan Godin, Matthijs van Roon

En het is nog geheel historisch verantwoord ook, want als je dan voortborduurt op de XS-serie van weleer, kun je het maar beter goed doen. Ook die XS is geleverd in verschillende formaten en met blokken met verschillende cilinderopstellingen, dus we doen het nog steeds honderd procent correct.

Dus wat is het nou.. een motor gebaseerd op een motor die gebaseerd is op een andere motor? Of een motor die net als een andere motor –die is gebaseerd op nog een andere motor- gebaseerd op een andere motor als de eerder genoemde basis waarop die andere motor is gebaseerd? Jawel, we zijn er weer! Wat het ook is, het is de nieuwe XSR. En nu is die voorzien van een driecilinder. En dat is altijd een goed idee.

Triple mania

Yamaha XSR900

Het is wat met triples ineens, Triumph heeft een nieuwe, MV heeft een nieuwe en Yamaha heeft dus ook een nieuwe. Te gek natuurlijk, want er gaat maar weinig boven een driecilinder. Motorisch gezien zo’n beetje the best of both worlds, koppel van onder gecombineerd met power bovenin. En dat resulteert dus in een onwijs rijdbare motor. Vinden we tof, want dat rijdt lekker. Minder klinisch dan een viercilinder, mYamaha XSR900Afslag Charlois zeg je? Nee, geen idee...inder trillingen dan een twin. En niet onbelangrijk, met een breed en praktisch bruikbaar toerengebied, precies daar waar je onderweg het vaakst rijdt zit meestal ook het werkgebied van de triple dus kun je ‘m lui rijden, actief of wat je maar zou willen. En dan is er nog het geluid. Natuurlijk.

De XSR900 gaat verder op de Faster Sons filosofie van de vorige keer: het combineren van oud en nieuw. Stylingskenmerken en elementen van weleer, maar dan wel uitgevoerd met een –tijdloos- gevoel voor detail en met de high tech fabricage van tegenwoordig. En dan komen we uiteraard terecht bij de designers. Yamaha heeft daar een flink pak van in de telefoonklapper, die stuk voor stuk al eens helemaal los hebben kunnen gaan met motoren van Yamaha om uiteindelijk met een waanzinnig model ten tonele te verschijnen. ZYamaha XSR900 Yamaha XSR900
Aan details geen gebrek, het is vooral rond wat de klol luidt. Voor het juiste gevoel, uiteraard
Yamaha XSR900 Yamaha XSR900
En dan geeft Yamaha je nog de keus welke kleur het wordt.. maar zeg nou zelf, is er echt een alternatief?
oals daar was de ‘Faster Son’ van Shinya Kimura waaruit het hele idee van de XSR700 is ontstaan. Maar hoe kun je beter het vuur nog iets opstoken dan eenvoudigweg de lat hoger leggen? Dus bel je niemand minder dan Roland Sands en laat die helemaal los op een MT-09.

Op zijn beurt haalt Roland zijn inspiratie weer bij z’n idool, Kenny Roberts en zijn motor, de machine der machines, de TZ750 flat tracker waar hij in ’75 iedereen de stuipen mee op het lijf joeg. Het resultaat daarvan is de ‘Faster Wasp’, een machine zo gaaf dat ‘ie zijn strepen dubbel en dwars verdient. Helaas voor ons is Yamaha wel gek van specials, maar niet zó gek om ze onveranderd in productie te nemen en dus is de XSR uiteindelijk toch over de voor ons bekende XSR-boeg gegooid, mYamaha XSR900Niet de XSR nee, maar dit krijg je als je Yamaha loslaat op een vulkanisch eiland en ze een beetje tijd en paar pilonnen over hebben.aar gelukkig voor ons is de kleurstelling wel gebleven. Dit ook voor een klein deel omdat Yamaha dit jaar ook nog eens haar zestigjarig jubileum viert met een hele serie motoren in ‘speed block’ kleurstelling. Eigenlijk is er al geen keus meer… maar goed, ook de andere kleuren verdienen aandacht en dus zijn alle versies ingezet voor de rit.

Maak je over die Sands tracker ook geen zorgen, net als z’n kleine broertje heeft ook de XSR900 wat trucjes in z’n mouw zitten. Een daarvan is opnieuw de uitgebreide mogelijkheid ‘m te customizen, dus is het snel mogelijk er dicht in de buurt te komen. Dichtbij, want het oog voor detail is werkelijk buitenaards… zelfs de ventieldopjes zijn gedraaid en gefreesd in typische Sands stijl en dat zal wat mogen kosten….

Yamaha XSR900

MTvariant

Yamaha XSR900

Enfin, terug naar de XSR. Net als voorheen is ook deze gebaseerd op de MTvariant met dezelfde onderzijde: blok, frame en wielen zijn allemaal identiek aan de MT-09 en daarmee kun je je een goede indruk maken van hoe de machine werkt. Bovendien is het allemaal even goed en tot slot scheelt dit weer in de kosten. Daar boven wordt het anders, met de nieuwe tank, subframe, zadel, instrumenten en het uiterlijk wat ‘m onderscheidt. MYamaha XSR900En ik wou alleen maar een koffietent vindenaar er is net nog wat meer gedaan. De tank is langer dan de MT-09 tank en het zadel is anders gevormd. Daardoor zit je net een beetje (15mm) hoger en (5 cm) verder naar achteren, wat de zitpositie dus net dat kleine beetje anders maakt.

En dat merk je. Vanuit het zadel heb je echt het gevoel dat je op een ‘big bike’ te zitten, de XSR voelt wat potiger aan dan de 700, wat ‘ie in feite ook is. Het past ‘m wel, ook op journalistentempo rijdend voelt de XSR te allen tijde prettig aan met een klein retrorandje, precies wat je zou verwachten bij zo’n machine. De bediening is gelijk aan die van de MT-09, wat betekent dat er meer knopjes zijn. zoals Yamaha het vaker doet zijn er drie mappings te kiezen, waarbij de middelste de standaard is. Naar wens kun je dan kiezen voor een iets scherpere reactie of een iets softere, waarbij de verschillende mappings voor de XSR net iets gefinetuned zijn, deze zijn dus niet identiek aan de MT. Ze werken wél, er is merkbaar verschil tussen standaard, A en B modus waarbij de scherpe A-modus de motor wel heerlijk scherp laat reageren, mYamaha XSR900Nee, dan heb ik liever m'n eigen klaverblad om de hoekaar ook op een vulkanisch eiland als Fuerteventura is dit niet nodig. De B-modus is inderdaad merkbaar wat softer, maar daarvoor ligt het tempo toch net niet soft genoeg dus eigenlijk is de basissetting gewoon prima. Toch leuk om te ontdekken dat je het eens bent met de ‘chef mapping’, de basismodus is niet voor niets de standaard.

Hetzelfde geldt voor de tractiecontrole, ook deze is op maat gesneden voor de XSR. Hierbij is keus uit twee standen of compleet uitschakelen. Stand 2 is de meest ingrijpende en het best voelbaar, hoewel het systeem wel heel netjes werkt met een combinatie van gaskleppen, injectie en ontsteking. Met een druk op de knop op je linker stuurhelft is -ook rijdend- door te schakelen naar stand 1, welke een stuk meer toestaat. Nu wil het achterwiel af en toe laten merken dat de aYamaha XSR900 Yamaha XSR900
Dit is nou dus Faster Sons... nieuw en klassiek naadloos gecombineerd
Yamaha XSR900 Yamaha XSR900
Combineer zwart staal met blank aluminium en je krijgt dus zoiets
Yamaha XSR900 Yamaha XSR900
Het komt allemaal van een MT09 natuurlijk, dus hebben we ook hier gewoon degelijk spul
chterste S20 het zwaar heeft. Maar in deze stand kun je ook moeiteloos het volle potentieel van de crossplane driecilinder voelen en kiest het voorwiel te pas en te onpas ongehinderd het luchtruim. En dan kan de tractiecontrole ook nog volledig uit, maar wie heeft dat nog nodig als standje 1 alles doet wat je zou willen?

Die driecilinder, daar gaat het uiteindelijk om. Net als alle andere weet ook de XSR de gevoelige snaar weer perfect te raken, zij het toch net weer een tikje anders dan de andere merken. Toch sluit het motorkarakter perfect aan bij het gevoel wat de XSR weet te geven. De vermogensafgifte is heerlijk lineair en met 115 pk is er ruim voldoende power aan boord om het echt leuk te maken. Geeft je de motor op z’n donder, dan zal hij niet nalaten het voorwiel naar de zon te richten en door de supermooie kromme blijft het wiel ook precies evenhoog hangen door de gehele toerenschaal. Geen verrassingen, geen plots stijgen of dalen, wel de kick. Schakelen gaat beter dan ooit door de toevoeging van een slip/assist koppeling, welke de MT-09 voortaan ook krijgt. Wat wil je nog meer…

Yamaha XSR900

De vering is opnieuw opvallend onopvallend, wat in normale taal betekent ‘gewoon goed’. wel is deze iets aangepast om de 195 kilo van de motor in lijn te houden, wat de heren Engineers perfect gelukt is. Ietsje stugger dan de MT, maar daar houwen we van, zogezegd. Veel valt er niet in te stellen, enkel de veervoorspanning, maar met deze basis is dat ook nergens voor nodig. De remmen zijn ook meeverhuisd en werken dYamaha XSR900Maar nog even over die motor, issie cool of niet? Nee serieus, de rijder beginnen we niet overus ook precies zoals op de MT, waar we ook al weinig over te klagen hadden. Op een motor als deze zit je helemaal niet te wachten op een te giftige bite, maar wel is de motor met alle kilo’s rijder, benzine en kinetische energie met ruime marge in een ogenblik stil te zetten.

Qua afwerking en uitrusting is de motor in standaardtrim al perfect, er is ruim voldoende oog voor detail, waar het uiteindelijk ok om te doen is. Opnieuw is de motor compleet te verbouwen, met net als vorige keer heel eenvoudig vervangbare tankpanelen en spatborden. Maar ook het subframe is opnieuw snel te wisselen, voor als je een ander zadel zou willen. De eigenaar krijgt alle ruimte om zijn motor precies zo te maken als hij of zij zou willen, met een complete vrachtwagenlading aan direct beschikbare onderdelen. Van zijtassen tot een café racerstuur, alles is er. Maar het is niet nodig, ook de standaard gebruikte materialen, van de suede stukjes van het zadel tot de blank aluminium koplampsteunen en zijplaatjes van het subframe, tot de boutjes en moertjes rondom zijn allemaal een voorbeeld van wat Yamaha er bij voorbaat al aan gedaan heeft.

Yamaha XSR900

Conclusie

Yamaha XSR900

Voor de tweede keer heeft Yamaha duidelijk gemaakt wat ze bedoelen met hun nieuwe Faster Sons filosofie: de harmonische vereniging van klassiek en modern. Met de XSR900 misschien nog mYamaha XSR900Het is een SR400, mar géén gewone natuurlijk. Braap!eer dan de 700 ervoor, door de toevoeging van enkele heel moderne elektronische foefjes. Deze misstaan de motor geenszins en maken ‘m wel net even dat kleine beetje veelzijdiger. Precies volgens verwachting krijg je meer motor met meer power en dus meer aanwezigheid. Zou je nog moeten kiezen tussen de twin of de triple, dan is de kleine wel net wat speelser en de grote wat serieuzer, maar dat is logisch. Het gaat er allemaal net even wat harder aan toe, dan moet je scherp blijven. Dat kan dan ook moeiteloos en wat over blijft is een gewoon gave, lekker rijdbare machine met een niet doorsnee uiterlijk. Je kunt er alles mee wat je met een andere machine in deze klasse ook kan, maar met de XSR krijg je de looks er nog eens bij. En over die looks gesproken, er is natuurlijk maar één kleuroptie echt het overwegen waard.

Yamaha XSR900

  • Blok, stijl, niet te duur
  • Hoe zou ie klinken met een 'periode-correct' geluid?

Technische gegevens

Yamaha XSR900

Merk/Model Yamaha XSR 900
Motor    
Type   Crossplane driecilinder lijnmotor
Koelsysteem   Vloeistofkoeling
Cilinderinhoud   847cc 
Boring x slag   78 x 59.1 mm
Compr. verh.   11.5:1
Klepaandrijving   DOHC 4 kleppen per cilinder
Ontsteking   Digitaal, instelbare tractie controle, 3 rijmodi
Starter   Elektrisch
Benzinetoevoer   Injectie
Smering   Wet sump
Vermogen   115 pk @ 10.000 tpm
Koppel   87.5 Nm @ 8.500 tpm
Transmissie  
Aantal versnellingen   6
Eindoverbrenging ketting
Koppeling   Nat, meervoudig platen, antihop
Chassis  
Frame   Aluminium diamond frame
Wielbasis   1.440 mm
Balhoofdhoek   25°
Naloop   103 mm
Vering voor   upside down, veervoorspannign instelbaar
Vering achter   Monoshock, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar
Veerweg voor   137 mm
Veerweg achter   130 mm
Voorrem   Dubbele schijf 298 mm, vierzuiger radiale klauw, ABS
Achterrem   Enkele schijf 245 mm, tweezuiger remklauw, ABS
Voorband   120/70 ZR 17"
Achterband   180/55 ZR 17"
Afmetingen  
Lengte   2.075 mm
Breedte   815 mm
Hoogte   1.140 mm
Zadelhoogte   830 mm
Gewicht   195 kg rijklaar
Tankinhoud   14 liter
Reserve   3.7 liter
Gegevens  
Rijbewijsklasse A
Garantie   2 jaar 
Adviesprijs NL  

€ 10.699,- (Anniversary 10.999,-)

Adviesprijs BE   € 
Importeur NL   Yamaha Nederland
www.yamaha.nl